Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kancelaria Transportowa LEGALTRANS

Jakie zmiany czekają przewoźników w najbliższych latach?

Utworzona: 2021-08-10


Sam Pakiet Mobilności nie jest aktem prawnym, jednak wywiera wpływ na przepisy krajowe i unijne, a co się z tym wiąże – sytuację przedsiębiorstw, które działają w branży transportowej.

Pierwsze zmiany wprowadzono w sierpniu 2020 r. Kolejne czekają nas już w lutym i czerwcu 2022 r. Na tym jednak nie koniec. Jeśli prowadzisz firmę transportową lub jesteś przewoźnikiem, koniecznie zapoznaj się z nowymi regulacjami, które zaczną obowiązywać za kilka miesięcy!

Czego dotyczy Pakiet Mobilności?

Pakiet Mobilności koncentruje się na 3 głównych i ważnych dla firm transportowych obszarach:
- Tachografach, czasie jazdy kierowców oraz odpoczynkach,
- Delegowaniu kierowców,
- Zasadach prowadzenia działalności transportowej na terenie Unii Europejskiej

Wprowadza on zmiany do następujących aktów prawnych:
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1071/2009, (WE) nr 1072/2009 i (UE) nr 1024/2012,
- Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 561/2006 oraz rozporządzenie (UE) nr 165/2014,
- Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2006/22/WE.

Zmiany wprowadzane w ramach Pakietu Mobilności

Etap 1: sierpień 2020 r.

Zmiany, które wprowadzono w sierpniu 2020 r., objęły rozporządzenie (WE) nr 561/2006. Odnoszą się one do:

Obowiązku powrotu kierowcy co 4 tygodnie do centrum operacyjnego (lub swojego miejsca zamieszkania) na ponad 45 godzin
Do obowiązków pracodawcy należy zorganizowanie pracy kierowcy w taki sposób, aby mógł on w każdym 4-tygodniowym okresie odebrać regularny wypoczynek tygodniowy, trwający co najmniej 45 godzin.

Jeśli kierowca odebrał dwa skrócone odpoczynki tygodniowe z rzędu (2x 24 godziny), ma on prawo do powrotu przed rozpoczęciem regularnego odpoczynku tygodniowego, trwającego ponad 45 godzin.

Możliwość odebrania przez kierowców wykonujących przewóz międzynarodowy dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych z rzędu
Po spełnieniu określonych warunków:
- Rozpoczęciu przynajmniej dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych poza granicami kraju.
- Zrealizowaniu dwóch 2-tygodniowych odpoczynków regularnych i dwóch skróconych po każdych czterech tygodniach.
- Po zrealizowaniu dwóch skróconych odpoczynków tygodniowych kierowca powinien odbyć tygodniowy odpoczynek regularny. Musi on jednak zostać poprzedzony rekompensatą za dwa poprzednie skrócenia.

Rekompensata za skrócone odpoczynki:
- Musi zostać zrekompensowana równoważnym okresem odpoczynku, który kierowca wykorzysta jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia,
- Musi poprzedzać regularny odpoczynek tygodniowy (45 godzin),
- Może zostać dołączona do odpoczynku trwającego co najmniej 9 godzin.
- Zakaz odbierania odpoczynków tygodniowych regularnych w kabinie pojazdu

Regulacje z sierpnia 2020 r. podkreśliły oraz uszczegółowiły zakaz odbierania regularnych odpoczynków tygodniowych (45 godzin) oraz odpoczynków trwających ponad 45 godzin w kabinie pojazdu. Zgodnie z przepisami, muszą odbywać się one w odpowiednim miejscu i warunkach – miejscu zakwaterowania z infrastrukturą noclegową oraz sanitarną.

Wydłużenie czasu jazdy o 1-2 godzin
Kierowca może przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie jedną godzinę, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania tygodniowego okresu odpoczynku, pod warunkiem, że:
- Nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego,
- Okoliczności są wyjątkowe.

Kierowca może również przekroczyć dzienny i tygodniowy czas prowadzenia pojazdu o maksymalnie dwie godziny, aby dotrzeć do centrum operacyjnego pracodawcy lub swojego miejsca zamieszkania w celu wykorzystania regularnego tygodniowego okresu odpoczynku, pod warunkiem, że:
- Wykorzystał on przerwę trwającą nieprzerwanie 30 minut bezpośrednio przed tym dodatkowym czasem prowadzenia pojazdu,
- Nie zagraża to bezpieczeństwu ruchu drogowego,
- Okoliczności są wyjątkowe.

W każdym przypadku kierowca jest zobowiązany udokumentować takie odstępstwo oraz wskazać jego przyczyny:
- odręcznie na wykresówce urządzenia rejestrującego,
- na wydruku z urządzenia rejestrującego,
- na planie pracy – najpóźniej po przybyciu do miejsca docelowego lub odpowiedniego miejsca postoju.

Za wydłużony okres pracy kierowcy przysługuje rekompensata w postaci równoważnego okresu odpoczynku. Musi on jednak zostać wykorzystany jednorazowo przed końcem trzeciego tygodnia następującego po danym tygodniu, w którym nastąpiło wydłużenie jazdy.

Przerwa 45-minutowa w załodze kilkuosobowej
Jeśli do prowadzenia pojazdu wyznaczono załogę kilkuosobową, kierowca może wykorzystać przerwę trwającą 45 minut w pojeździe kierowanym przez innego kierowcę, pod warunkiem, że kierowca, który ma przerwę, nie jest zaangażowany w pomoc kierowcy prowadzącemu pojazd.

Etap 2: luty 2022 r.

Obowiązek powrotu do bazy nie później niż w ciągu 8 tygodni od dnia jej opuszczenia
Od lutego 2022 r. na przedsiębiorcę zostanie nałożony obowiązek organizowania przewozów międzynarodowych w taki sposób, aby kierowcy powracali do baz eksploatacyjnych przedsiębiorstwa w tym państwie członkowskim nie później niż w ciągu 8 tygodni od daty jej opuszczenia.

Kabotaż i przewozy kombinowane
Zachowano dotychczasowe regulacje, zezwalające na wykonanie 3 przewozów kabotażowych w ciągu 7 dni. Pakiet wprowadzi jednak obowiązkowy okres 4-dniowej przerwy pomiędzy kolejnymi kabotażami w tym samym kraju (liczony od zakończenia ostatniego przewozu kabotażowego).

Od lutego 2022 r. zasadami odnoszącymi się do kabotażu będą mogły zostać objęte także przewozy kombinowane, pod warunkiem, że cała trasa będzie odbywać się w jednym państwie członkowskim.

Lex specialis – delegowanie w transporcie
Regulacje zawarte w Pakiecie Mobilności wprowadzają zmiany w zakresie delegowania kierowców oraz rozliczania płacy zagranicznej.

Pod delegowanie będą podlegać:
- Firmy wykonujące przewozy kabotażowe,
- Firmy wykonujące transport międzynarodowy.

Wyłączenie z delegowania dotyczy natomiast:
- Przewozów tranzytowych,
- Przewozów dwustronnych/bilateralnych z oraz do Polski, a także maksymalnie dwóch dodatkowych operacji (załadunku/rozładunku),
- Przewozów cross trade (przerzuty wykonywane pomiędzy dwoma krajami przez przewoźnika, który nie ma siedziby w żadnym z nich). Zwolnienie dotyczy jednej operacji rozładunku lub doładunku bądź dwóch operacji rozładunku i doładunku w drodze powrotnej, jeśli odbywają się one podczas przewozu bilateralnego, przy obowiązku ręcznego notowania momentu przekraczania granicy,
- Przewozów kombinowanych, wykonywanych w ramach przewozów bilateralnych.

Od 2 lutego 2022 r. kierowcy, którzy podlegają pod nowe przepisy dotyczące delegowania, będą otrzymywać pełne minimalne wynagrodzenie, jakie przysługuje w kraju, w którym wykonują oni swoją pracę. Jeśli zatem polski kierowca przewozi towary we Francji, powinien on zostać rozliczony na takich zasadach, na jakich rozlicza się pracowników w firmach francuskich.

Szacuje się, że bez przeprowadzenia odpowiednich zmian w ustawodawstwie krajowym, koszty polskiego pracodawcy mogą wzrosnąć w tych przypadkach nawet do 60%.

Jak zgłaszać delegowanie i rozliczanie płacy zagranicznej?
- Przewoźnik zgłasza delegowanie elektronicznie za pomocą systemu IMI, przy użyciu wielojęzycznego, standardowego formularza. Zgłoszenie powinno nastąpić najpóźniej w momencie rozpoczęcia delegowania.
- Kierowca ma obowiązek posiadania w pojeździe i okazywania podczas kontroli w formie papierowej lub elektronicznej: kopii zgłoszenia do delegowania i listów przewozowych oraz zapisów tachografu z wpisanymi symbolami państw przekraczania granicy.
- Na przewoźniku spoczywa obowiązek wysyłania na żądanie organu kontrolnego elektronicznie (za pomocą systemu IMI) dokumentacji związanej z delegowaniem kierowcy. Dokumentacja ta obejmuje również umowę o pracę, ewidencję czasu pracy, potwierdzenia wypłaty wynagrodzenia, zapisy tachografu i listów przewozowych oraz kopię zgłoszenia do delegowania.
- Zmiany w dietach i ryczałtach z tytułu podróży służbowych (delegacji)
Jedną z istotniejszych zmian dla pracodawców, która zacznie obowiązywać od 2 lutego 2022 r., jest brak możliwości zaliczania należności z tytułu podróży służbowych, składających się z diety i ryczałtu noclegowego na poczet wynagrodzenia za pracę poza granicami kraju.

Warto dodać, że obecnie stanowią one od 50% do 75% miesięcznej wypłaty netto kierowcy.

Oznacza to, że od lutego pracodawcy będą zobowiązani do wypłaty kierowcom diet i ryczałtów za noclegi, które nie przypadną na poczet wynagrodzenia zagranicznego. Ponadto, takim pracownikom przysługuje również dodatek wyrównawczy – różnica polskiej płacy minimalnej oraz należnej zagranicznej.

Nieprawidłowości w zakresie delegowania pracowników, czy rozliczania przysługującego im wynagrodzenia są zagrożone nie tylko karami finansowymi, ale także utratą reputacji przez takiego przewoźnika.

Więcej informacji TUTAJ

Źródło: Kancelaria Transportowa Legaltrans
Do ulubionych Kancelaria Transportowa LEGALTRANS
FIRMOWY SPOTLIGHT
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels