Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Import towarów bez zgłoszenia jest niezgodny z przepisami

Utworzona: 2021-07-16


W takim wypadku mogą zostać nałożone kary cywilne, jeśli Królewski Urząd Podatkowy i Celny (HMRC) uzna to za właściwe. Dodatkowo, w zależności od importowanych towarów, obowiązek rozliczenia podatku VAT jest zwykle zaciągany w momencie importu. Może też zachodzić obowiązek rozliczenia cła lub podatku akcyzowego.

Jak przypomina brytyjski rząd, importerzy powinni się upewnić, że w przyszłości firmy transportowe będą przewozić ich towary zgodnie z przepisami, a HMRC będzie monitorować sytuację, aby rozpoznać i zareagować na powtarzające się wypadki naruszeń.

Importer (lub osoba zajmująca się odprawą celną w jego imieniu) nie ma prawnej możliwości uregulowania swojej sytuacji prawnej poprzez złożenie deklaracji wstecznej. W celu wywiązania się ze swojego zobowiązania do zapłaty wszelkich zaległych zobowiązań importerzy lub ich agenci mają 2 możliwości (druga opcja jest przewidziana na wypadek gdy nie można skorzystać z pierwszej).

Żadna z tych opcji nie stanowi ani nie zastępuje legalnego zgłoszenia przywozowego (jest to zgłoszenie pozastatutowe), ale pozwala importerowi na uregulowanie wszelkich zaległych zobowiązań. Uregulowanie tych zobowiązań będzie istotnym czynnikiem przy podejmowaniu przez HMRC decyzji o nałożeniu kary cywilnej.

HMRC zastrzega sobie prawo do skorzystania ze swoich uprawnień do naliczania kar w zależności od dowodów celowego lub powtarzającego się naruszania przepisów. Ponadto, zastosowanie tych możliwości samo w sobie nie spowoduje, że Królewski Urząd Podatkowy i Celny anuluje upoważnienia na stosowanie uproszczonych zgłoszeń przywozowych ani nie zatrzyma przetwarzania wniosków o uzyskanie takie upoważnienia.

Opcja 1: jak najszybciej złożyć pełne zgłoszenie przywozowe w celu dopuszczenia do swobodnego obrotu

Ponieważ towary zostały przywiezione niezgodnie z przepisami, nie będzie możliwe odroczenie jakichkolwiek zobowiązań z tytułu należności celnych poprzez zgłoszenie towarów do specjalnej procedury celnej. Pełną pozastatutową deklarację importową należy złożyć w ciągu jednego miesiąca kalendarzowego (z zastrzeżeniem dodatkowych warunków określonych poniżej) towarów importowanych do Wielkiej Brytanii (Anglii, Walii i Szkocji). Jeżeli w momencie publikacji tego poradnika (7 lipca br.), importer znajduje się już w takiej sytuacji, ma jeden miesiąc kalendarzowy od daty wydania niniejszego poradnika.

Ponieważ Obsługa Celna Wywozu I Przywozu (CHIEF) oraz Służba Deklaracji Celnej nie mogą przyjmować zgłoszeń z mocą wsteczną, data złożenia zgłoszenia pozastatutowego jest traktowana jako data, od której zostaną naliczone wszelkie podatki lub cła należne od importu. Aby zapewnić naliczenie odpowiedniej kwoty wszelkich podatków lub ceł należnych od importu, należy:
1. Sprawdzić, czy kursy wymiany stosowane przez HMRC zmieniły się w okresie między faktyczną datą importu a datą zgłoszenia. Zwykle kursy zmieniają się z miesiąca na miesiąc. Jeśli kursy wymiany uległy zmianie, należy przeliczyć wszelkie wartości w funtach szterlingach po kursie wymiany z dnia rzeczywistego importu.
2. Sprawdzić, czy zmieniła się stawka podatku lub ceł należnych od importu. Można to sprawdzić za pomocą narzędzia Taryfy Handlowej. Jeżeli stawka nie uległa zmianie, można złożyć pełne zgłoszenie przywozowe.

Jeśli nie można złożyć pełnego zgłoszenia przywozowego (np. upłynął termin jednego miesiąca lub zmieniła się stawka podatku lub cła należnego od importu), należy skorzystać z opcji 2.

Ponieważ towary zostały przywiezione niezgodnie z przepisami, importerzy zarejestrowani jako płatnicy VAT nie mogą korzystać z odroczonej księgowości VAT do rozliczania podatku VAT od importu w swojej deklaracji VAT. W związku z tym będą musieli zapłacić podatek VAT od importu, gdy złożona zostanie deklaracja pozastatutowa.

Opcja 2: jak najszybciej złożyć zgłoszenie uzupełniające do HMRC, podając prawidłową datę przywozu

W tym celu importer musi uzyskać upoważnienie do składania uproszczonych zgłoszeń przywozowych lub wyznaczyć agenta, który jest upoważniony do składanie takich zgłoszeń.

Jeśli importer jest już upoważniony do składania uproszczonych deklaracji importowych lub ma już agenta, który zajmuje się odprawą celną, powinien jak najszybciej złożyć pozastatutowe, uzupełniające zgłoszenie przywozowe.

Jeśli importer nie posiada upoważnienia do korzystania ze zgłoszeń uproszczonych, powinien znaleźć agenta, który zajmie się odprawą celną w jego imieniu lub jak najszybciej uzyska takie upoważnienie. Nie powinno to potrwać dłużej niż 4 miesiące. Importer będzie musiał zachować dokumenty potwierdzające kroki podjęte w celu spłaty zaległych zobowiązań na wypadek, gdyby te przepływy towarów podlegały kontrolom w okresie przed złożeniem dodatkowego zgłoszenia przywozowego.

W obu przypadkach, jeśli importer chce złożyć wniosek o kontyngent taryfowy, należy to uwzględnić w złożonej deklaracji. Ponieważ jednak większość kontyngentów taryfowych działa na zasadzie „kto pierwszy, ten lepszy”, istnieje ryzyko, że kontyngent mógł już zostać wykorzystany.

Takie podejście można również zastosować do zgłaszania towarów do swobodnego obrotu w przypadku, gdy ruch tranzytowy nie został prawidłowo zamknięty. Złożenie zgłoszenia pozastatutowego można wykorzystać jako dowód, potwierdzający, że za te przewozy zostały uiszczone właściwe cła, co powinno pomóc w sfinalizowaniu przewozów w kraju pochodzenia. Nie da się jednak „z mocą wsteczną” zamknąć ruchu tranzytowego – więc ruchy te i tak zostaną włączone do procedury tranzytu i zapytania o status.

Ponieważ towary zostały przywiezione niezgodnie z przepisami, importerzy zarejestrowani jako płatnicy VAT nie mogą korzystać z odroczonej księgowości VAT w celu rozliczania podatku VAT od importu w swojej deklaracji VAT. W związku z tym będą musieli zapłacić podatek VAT od importu po złożeniu zgłoszenia pozastatutowego.

Źródło: GOV.UK
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels