REKLAMA

Nowa generacja — nowe emocje
Utworzona: 2021-06-09

DAF zaprezentował na dzisiejszej konferencji online ciężarówki nowej generacji — oprócz XF-a, także nowe modele XG i XG+. Przewoźnicy docenią 10-procentową redukcję zużycia paliwa w porównaniu z dziś produkowanym XF-em, a kierowcy wysoki poziom komfortu. Produkcja ruszy w październiku 2021.

REKLAMA
Komisja Europejska wprowadziła nowe przepisy dotyczące mas i wymiarów samochodów ciężarowych, których celem jest obniżenie poziomu emisji CO2, zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i komfortu kierowcy. DAF jest pierwszym europejskim producentem samochodów ciężarowych, który projektując nowe serie swoich pojazdów wykorzystał dodatkową przestrzeń, jaką dają zmienione przepisy.

Atrakcyjna stylistyka, aerodynamiczny kształt

Nowe DAF-y mają atrakcyjny, agresywny design — są wyposażone m.in. w stylowy grill chłodnicy z chromowanymi akcentami. Stożkowy kształt kabiny zapewnia wyjątkowe parametry aerodynamiczne. Stylowe reflektory LED są zwieńczone światłami do jazdy dziennej o charakterystycznym kształcie i zintegrowane z reflektorami doświetlającymi zakręty. Standardem wyposażenia w modelach XG i XG+ są górne światła LED Skylights. Stalowy zderzak z kompozytową powłoką zewnętrzną składa się z trzech elementów. Jego niewielka podatność na uszkodzenia idzie w parze z niskimi kosztami ewentualnej naprawy.


Projektanci DAF-a poświęcili wiele wysiłku na opracowanie pojazdów o możliwie najlepszej aerodynamice. Stożkowaty kształt zewnętrzny wraz z uszczelnioną bryłą kabiny umożliwiły uzyskanie idealnego przepływu powietrza. Wyprofilowana przednia szyba, eliptyczne panele narożne, opływowe osłony słupka A, płyta dolna ze zintegrowaną owiewką powietrza i unikatowa konstrukcja owiewek w nadkolach zapewniają doskonałą aerodynamikę, podobnie jak opcjonalne kamery, które zastosowano zamiast lusterek.

Równie ważne są liczne działania podjęte w celu uzyskania optymalnego przepływu w komorze silnika i pod podłogą kabiny. Wszystko to pozwoliło uzyskać aż o 19% lepszą aerodynamikę, co przekłada się na nawet 6,3% z 10% całkowitego obniżenia zużycia paliwa.

XF od nowa

Od chwili wprowadzenia na rynek w 1997 roku łącznie sprzedano ponad 650 tys. ciężarówek serii XF. Teraz flagowy model DAF-a doczekał się nie kolejnej modernizacji, ale jest to pojazd zupełnie nowy. Zastosowano w nim nową kabinę wydłużoną o 160 mm do przodu, dzięki czemu uzyskano doskonałą aerodynamikę i obniżony poziom emisji CO2.


Samochód ma o 75 mm niżej położoną podstawę kabiny w porównaniu z obecnie produkowanymi modelami XF Space Cab i Super Space Cab. W połączeniu z dużą szybą przednią i bardzo nisko położoną krawędzią okien nowy DAF zapewnia bezkonkurencyjną widoczność. Wysokość wewnętrzna kabiny w nowym XF-ie mieści się w przedziale od 1900 do 2075 mm, w zależności od miejsca.

XG i XG+

Nowością rynkową są pojazdy serii XG i XG+, które wykorzystują w maksymalnym zakresie zmienione przepisy dotyczące mas i wymiarów. Oba modele, oprócz wydłużonego o 160 mm przodu, mają dodatkowe 330 mm długości w tylnej części kabiny, która zapewnia kierowcy niezrównaną przestrzeń do pracy, życia i snu. Podstawa kabiny modeli XG i XG+ znajduje się o 125 mm wyżej niż w przypadku nowej generacji XF-a. Płaska podłoga zapewnia optymalne połączenie łatwego wejścia z zaledwie 3 stopniami i doskonałej pozycji za kierownicą, która gwarantuje doskonałą widoczność.


Wnętrze kabiny serii XG ma od 1980 do 2105 mm wysokości, a dzięki wydłużeniu kabiny do tyłu zapewnia również ogromną kubaturę wewnętrzną. Wewnętrzna wysokość kabiny modelu XG+ dochodzi do imponującej wartości 2220 mm.

Wysokie osiągi

Silniki PACCAR MX-11 i MX-13, oprócz najwyższej sprawności i niskiej emisji spalin, zapewniają doskonałą wydajność dzięki zwiększeniu momentu obrotowego o 50–100 Nm na biegu bezpośrednim. Wersja o mocy 390 kW/530 KM zapewnia moment 2550 Nm na każdym niższym biegu i 2700 Nm na najwyższym przełożeniu. Turbosprężarka HE400 nowej generacji usprawnia zarządzanie powietrzem i zwiększa osiągi silnika przy niskiej prędkości obrotowej — maksymalny moment obrotowy jest dostępny od 900 obr./min nawet w przypadku silnika MX-13 o mocy 390 kW/530 KM. Ponadto hamulec silnikowy zapewnia o 20% większy moment obrotowy przy niższych prędkościach obrotowych.

Źródło: DAF Trucks
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels