W roku 2019 obie firmy zawarły globalną umowę na dostawę modułów akumulatorów litowo-jonowych dla seryjnych ciężarówek elektrycznych, w tym dla eActrosa, oraz dwóch modeli elektrycznych marki Freightliner: eCascadia oraz eM2. We wrześniu 2020 roku miała miejsca premiera eActrosa LongHaul, który będzie miał zasięg około 500 km.
Partnerstwa są dla nas niezbędne, aby wywiązać się z naszego zobowiązania do przestrzegania postanowień porozumienia paryskiego i naszego ostatecznego celu, jakim jest wdrożenie transportu neutralnego pod względem emisji CO2. Rozszerzenie i zacieśnienie naszej współpracy z CATL odegra kluczową rolę w przyspieszeniu naszych działań w zakresie elektryfikacji i wytyczeniu drogi prowadzącej do celu, jakim jest bezemisyjność w branży samochodów ciężarowych. Od 2021 roku będziemy wprowadzać na rynek szeroką gamę seryjnych ciężarówek elektrycznych powiedział Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG.
Cieszymy się, że możemy wzmocnić istniejące partnerstwo z Daimler Truck AG w oparciu o naszą wspólną wizję elektromobilności. Wierzymy, że dzięki innowacyjnej technologii CATL oraz doświadczeniu Daimler Truck w branży ciężkich pojazdów ciężarowych, nasze partnerstwo jeszcze bardziej wzmocni pozycję rynkową Daimler Truck AG na etapie elektromobilności i przyspieszy dążenie do neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla dodał dr Robin Zeng, założyciel, prezes i dyrektor generalny CATL
Daimler Truck AG realizuje zrównoważoną strategię korporacyjną, zmierzającej do tego, aby do roku 2039 asortyment pojazdów oferowanych w Europie, Japonii i Ameryce Północnej obejmował wyłącznie pojazdy nie emitujące CO2 podczas jazdy („tank-to-wheel”). Już w 2022 roku w głównych regionach sprzedaży w Europie, Stanach Zjednoczonych i Japonii pojawią się pojazdy produkowane seryjnie z akumulatorowo-elektrycznym układem napędowym. Do roku 2027 roku producent zamierza uzupełnić swoją ofertę o seryjnie produkowane pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi wodorowymi.
W ostatnich latach niemiecki producent zdobył wszechstronną i praktyczną wiedzę dotyczącą eksploatacji pojazdów elektrycznych przez klientów na całym świecie, którzy przejechali ponad 10 mln kilometrów korzystając zarówno z testowych jak i produkowanych seryjnie ciężarówek i autobusów z napędem akumulatorowym.
Od 2018 roku prowadzane są intensywne testy praktyczne akumulatorowego eActrosa przeznaczonego do transportu dystrybucyjnego z udziałem wielu klientów w Niemczech oraz w innych krajach europejskich. Produkcja seryjna tego modelu rozpocznie się w drugiej połowie tego roku. Seryjna produkcja niskopodłogowej ciężarówki eEconic, opartej na eActrosie, ma ruszyć w 2022 r. Także w Stanach Zjednoczonych klienci testują obecnie dwa modele elektryczne marki Freightliner: średniej ciężarówki eM2 oraz ciężkiej eCascadii. Rozpoczęcie seryjnej produkcji eCascadii planowane jest na połowę 2022 r., a modelu eM2 pod koniec 2022 r. Globalna flota składająca się z ponad 200 lekkich ciężarówek FUSO eCanter jest użytkowana przez wielu klientów w Japonii, Stanach Zjednoczonych i Europie i Australii. Pierwsze z nich zostały przekazane klientom już w 2017 roku.
Źródło: Daimler