Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Drogowe wyzwania

Utworzona: 2021-05-11


Polskie porty, dzięki wielomilionowym przedsięwzięciom, stają się coraz bardziej drożne.

To niezwykle ważne nie tylko z powodu bieżących potrzeb, ale chociażby z tego względu, że w przyszłości czeka je znaczna rozbudowa – port w Gdańsku powiększy się o Port Centralny, Gdynia o Port Zewnętrzny, w Świnoujściu powstanie z kolei głębokowodny terminal kontenerowy. Jak przedstawia się stan najważniejszych z ich punktu widzenia inwestycji drogowych?

– Lokalizacja głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, w korytarzu transportowym między Skandynawią a Adriatykiem, to niezaprzeczalny atut całego projektu. Pod warunkiem, że będzie dobrze skomunikowany z zapleczem wschodnich Niemiec, południem Polski, Europą Środkową a transport rozłoży się na drogi ekspresowe, połączenia kolejowe i drogi wodne. Ta sieć połączeń jest w trakcie budowy. Już w 2024 r. ze świnoujskiego portu drogą ekspresową S3 dojedziemy do Lubawki na granicy z Czechami – informuje Monika Woźniak Lewandowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

Droga ekspresowa S3 jest częścią korytarza transportowego łączącego Skandynawię z Adriatykiem. Już teraz setki ciężarówek obsługiwanych w terminalu promowym w Świnoujściu, a przypływających z Ystad i Trelleborga, pokonują tę trasę, aby kontynuować podróż na południe Europy. Ten wolumen za kilka lat znacząco wzrośnie, kiedy zostanie zrealizowany projekt głębokowodnego terminalu kontenerowego w porcie zewnętrznym. S3 to również główna magistrala drogowa wzdłuż zachodniej granicy Polski, łącząca ze sobą 3 autostrady – A6, A2 i A4.

– Trasa ta jest sukcesywnie budowana od 2007 r. – przypomina Łukasz Lendner, dyrektor szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. – Wtedy rozpoczęła się realizacja pierwszego odcinka S3 Szczecin-Gorzów Wielkopolski, następne powstawały kolejne w województwach lubuskim i dolnośląskim. Obecnie już ok. 80% tej drogi jest gotowe. Na Pomorzu Zachodnim do zakończenia pozostał odcinek od Szczecina do Świnoujścia. Natomiast na południu kraju trwa budowa końcowego odcinka od Bolkowa do Lubawki, z dwoma tunelami, kończony jest jeszcze krótki odcinek w rejonie Polkowic.

Pierwszym realizowanym odcinkiem na Pomorzu Zachodnim, od strony Szczecina, jest Miękowo-Rzęśnica o długości 19 km. Jest to wspólny przebieg dróg krajowych nr 3 i nr 6. Ta dwujezdniowa trasa oznaczona jako droga S3 powstała w II połowie lat 70 XX w. Pierwotnie zbudowano tylko jeden węzeł, Rurka (Goleniów Południe), w następnych latach dobudowano kolejne węzły i wiadukty. Trasa jednak nigdy nie została dostosowana w pełni do parametrów drogi ekspresowej. Teraz na ukończeniu jest inwestycja, która to zmieni. W ramach kontraktu o wartości 126,3 mln zł w miejscowości Kliniska Wielkie powstał węzeł drogowy. Kompleksowo przebudowany został również węzeł Rzęśnica. Trwają prace wykończeniowe, które powinny być sfinalizowane w kwietniu br.

Dwujezdniowa droga S3 kończy się na funkcjonującej od 2012 r. obwodnicy Miękowa, dalej jest już jednojezdniowa DK3. Jest to też początek kolejnego odcinka nowej S3 Brzozowo-Miękowo, o długości 22,4 km. Kontrakt o wartości 360,5 mln zł na nową dwujezdniową S3, obwodnicę Miękowa oraz Troszyna, Parłówka i Ostromic ma być zakończony również w kwietniu br.

– Ostatnim fragmentem drogi ekspresowej S3 na Pomorzu Zachodnim, który pozostał do realizacji, jest odcinek Świnoujście-Troszyn o długości 33 km. Początkiem tego fragmentu S3 będzie rondo na wyjeździe z tunelu w Świnoujściu, a końcem włączenie w obwodnicę Troszyna – informuje dyrektor Lendner.

Dwujezdniowa S3 zapewni odpowiednią przepustowość niezbędną ze względu na rozwój połączeń promowych i portu w Świnoujściu. Prace postępują, ponieważ rząd już w 2017 r. zapewnił finasowanie. Umowy na zaprojektowanie i budowę drogi zostały podpisane w sierpniu 2020 r. Realizacja została podzielona na 2 odcinki, Świnoujście-Dargobądz i Dargobądz-Troszyn. Łączna wartość inwestycji przekracza 1,5 mld zł. W połowie br. powinny być składane wnioski o wydanie decyzji zezwalających na realizację projektu. Roboty powinny ruszyć wiosną 2022 r., a termin ich zakończenia wypada na II kwartał 2024 r.

Nowa trasa będzie w większości przebiegała w korytarzu istniejącej drogi krajowej nr 3, z niewielkimi korektami. W obszarze Wolińskiego Parku Narodowego zostanie dobudowana druga jezdnia do już istniejącej. Ciaśniejsze łuki na tym odcinku wymuszą ograniczenie prędkości. Powstanie sześć węzłów drogowych.

W ub.r. rozpoczęły się roboty budowlane na najbardziej wysuniętym na południe odcinku S3 – od Bolkowa do granicy państwa w Lubawce, o długości ponad 31 km. Trasa podzielona jest na dwa mniejsze odcinki realizacyjne – od węzła Bolków do węzła Kamienna Góra oraz od węzła Kamienna Góra do Lubawki (granica państwa). Częścią tego fragmentu drogi ekspresowej będą m.in. dwa tunele drogowe – o długości ok. 2300 m, między miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice, oraz o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Projekt przewiduje także 3 węzły drogowe. W 2023 r. ten odcinek drogi S3 powinien być gotowy. Trwa postępowanie mające na celu wyłonienie inwestora i późniejszego operatora głębokowodnego terminalu kontenerowego.

Jeżeli idzie o Port Gdańsk, to, jak informuje Anna Drozd, rzeczniczka prasowa portu, na ukończeniu jest kluczowa dla jego drożności inwestycja drogowo-kolejowa. Składa się na nią 10 km dróg, 7 km torów, 14 rozjazdów 7 obiektów inżynierskich, w tym wiadukty drogowe i przepusty ochronne na rurociągach paliwowych PERN i Grupy Lotos, parking buforowy dla aut ciężarowych. Łączna wartość inwestycji to 166 mln zł. Generalny wykonawca, sopocka firma NDI, ma do wykonania w Porcie Gdańsk już tylko prace porządkowe. Trwają prace odbiorowe.

– To ogromne przedsięwzięcie, które ma dla Portu Gdańsk kluczowe znaczenie. Inwestycję tę realizujemy z myślą o naszych aktualnych i przyszłych kontrahentach, aby realizowane przez nich procesy przeładunków były jak najbardziej wydajne. Chodzi tu o budowę nowych dróg i układów torowych wyprowadzanych ze stacji kolejowej PKP Port Północy do bram poszczególnych terminali – komentuje Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk.

Zrealizowana właśnie inwestycja drogowa, wyprowadzi bezkolizyjnie ruch z terminalu dalej na południe Polski. To zupełnie nowy układ drogowy, który umożliwi bezkolizyjny ruch pojazdów, co jest niezwykle istotne przy tak znacznym natężeniu ruchu towarowego. Dwie jezdnie w układzie 2 plus 2 do terminala kontenerowego spowodują, że wyprowadzenie kontenerów będzie spełniało najwyższe europejskie standardy. Jedynym miejscem od wyjazdu z terminala, w którym trzeba zwolnić, będą bramki na autostradzie. Co istotne, autostrada A1 łącząca Czechy z polskim wybrzeżem Morza Bałtyckiego i Portem Gdańsk jest już gotowa w 85%. Już w 2022 r. będzie można przejechać autostradą bezpośrednio z Portu Gdańsk do czeskiej Ostrawy, Brna, Pragi czy słowackiej Bratysławy.

Prace drogowe w Porcie Gdańsk rozpoczęły się w sierpniu 2018 r., a zgodnie z umową mają zakończyć się maju br. W tym czasie wykonawca generalny, pracując przy pełnej operacyjności portu i wszystkich baz przeładunkowych, prowadził kolejne etapy prac.

Zasadnicze prace konstrukcyjne udało się zakończyć jeszcze w ub.r. Ostatnie miesiące to prace wykończeniowe oraz prace brukarskie na ul. Kontenerowej. Ponadto w ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, i Budowniczych Portu Północnego. Powstały 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostały 2 istniejące. Pojawił się dodatkowy tor do terminalu DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstał także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części portu. W dalszych planach jest także przebudowa infrastruktury drogowo-kolejowej na zapleczu nabrzeża Przemysłowego. Zmodernizowanych lub wybudowanych w ramach tej inwestycji zostanie ok. 6 km torów kolejowych oraz ok. 1,6 km dróg.

Drogowe połączenie Portu Gdynia z resztą kraju (oraz dostęp do projektowanej na powierzchni 260 ha Doliny Logistycznej w Kosakowie) ma zapewnić Droga Czerwona. Dodatkowo rozdzieli ona portowy ruch drogowy od ruchu miejskiego, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz usprawni funkcjonowanie pojazdów komunikacji miejskiej. Budowa nowej drogi jest priorytetem, szczególnie pod kątem budowy Portu Zewnętrznego, który zwiększy zdolności przeładunkowe Portu Gdynia. Planowana trasa o długości 9,5 km ma połączyć port z obwodnicą Trójmiasta, a w przyszłości wiązać się również z Via Maris (łączącą obwodnicę Trójmiasta z Władysławowem). 

– Marzymy o tym, aby Droga Czerwona została oddana do użytku w tym samym momencie, w którym powstanie Port Zewnętrzny w Gdyni. To warunek niezwykle ważny, aby Gdynia nie została zablokowana pojazdami wjeżdżającymi i wyjeżdżającymi z portu – podkreśla Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia.

Budowa Drogi Czerwonej ma zostać sfinansowana z budżetu państwa, co zostało zapisane w zeszłorocznej nowelizacji ustawy o portach i przystaniach morskich. W art. 19 ustawy określono 2 mld zł jako maksymalny limit wydatków na jej powstanie w latach 2020-2028. Za inwestycję odpowiadać ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

CZE
Namiary na Morze i Handel 8/2021
grafika poglądowa
Do ulubionych
PREZENTACJA FIRMY
PST OST SPED SP. Z O.O.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels