Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Pismo w sprawie specyfikacji elektronicznych rejestratorów danych w pojazdach

Utworzona: 2021-04-28


Europejska Rada Bezpieczeństwa w Transporcie (ETSC) wraz z koalicją organizacji wystosowały pismo do przedstawicieli państw członkowskich UE wyrażające obawy dotyczące specyfikacji elektronicznych rejestratorów danych w pojazdach, które mają stać się obowiązkowe w UE od 2022 r.

Chodzi o konieczność rejestrowania lokalizacji, daty i czasu zdarzeń. Takie informacje mają kluczowe znaczenie dla naukowców zajmujących się bezpieczeństwem drogowym i szczegółową analizą kolizji, które, podobnie jak w sektorze lotniczym, mogą pomóc w zapobieganiu podobnym sytuacjom w przyszłości.

Chociaż obecne rozporządzenie wprowadza mocne wymagania w zakresie prywatności danych, ETSC oraz inne organizacje eksperckie uważają, że interpretacja Komisji Europejskiej jest zbyt rygorystyczna. Chociaż dostęp do danych o lokalizacji i czasie powinien podlegać ścisłej kontroli organizacje są zdania, że absolutnie niezbędne jest, aby informacje te były dostępne dla niektórych upoważnionych stron. Ponadto, pierwotnym celem wprowadzenia obowiązku instalowania rejestratorów było zapewnienie źródła danych w celu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wykluczenie rejestrowania danych o lokalizacji i czasie sprawiłoby, że informacje zapisane w urządzeniu byłyby praktycznie bezużyteczne dla naukowców zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego.

W ostatnich latach, wraz z pojawieniem się zautomatyzowanych systemów w pojazdach, badacze wypadków i bezpieczeństwa ruchu coraz muszą wiedzieć, które systemy były aktywne w czasie wypadku. Przykładem może być wypadek samochodu marki Tesla, który zdarzył się w ubiegły weekend w Stanach Zjednoczonych: wszystko wskazuje na to, że w czasie wypadku za kierownicą nie było nikogo. Elektroniczne rejestratory danych przechowują dane tylko w przypadku kolizji. Nie ma mowy o ich wykorzystywaniu do ciągłego śledzenia ruchu pojazdów.

W liście zwraca się również uwagę na obawy w związku z osłabieniem standardów technicznych systemów inteligentnego wspomagania kontroli prędkości, które również mają być obowiązkowe od 2022 r. Organizacje uważają, że wymagania odnośnie do tych systemów przyniosą znacznie mniejsze korzyści w zakresie bezpieczeństwa w porównaniu z systemem, którego powstanie zakładano podczas opracowania rozporządzenia.

Źródło: ETSC
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
LESZEK Transport i Spedycja Daniel Leszek


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels