Duże firmy zajmujące się transportem krajowym i międzynarodowym są mocno zainteresowane pojazdami elektrycznymi. Wynika to z ich własnych ambitnych celów klimatycznych oraz oczekiwaniami konsumentów w zakresie dekarbonizacji i bardziej ekologicznych usług transport.
Coraz więcej firm transportowych zdaje sobie sprawę, że już teraz trzeba podjąć kroki w kierunku elektryfikacji, zarówno z myślą o środowisku, jak i ze względów konkurencyjnych, aby spełnić wymagania klientów dotyczące zrównoważonego transportu. Dzięki naszej szerokiej i bogatej ofercie znacznie większa liczba firm transportowych ma realne szanse przestawić się na pojazdy zasilane energią elektryczną mówi Roger Alm, prezes Volvo Trucks.
Wraz z rozpoczęciem sprzedaży nowych elektrycznych modeli Volvo FH i FM, zelektryfikowany transport jest teraz możliwy nie tylko w obszarach miejskich, ale także w przewozach regionalnych. Natomiast, dzięki nowemu elektrycznemu modelowi Volvo FMX, transport w przemyśle budowlanym może teraz być zarówno cichszy jak i bardziej przyjazny dla klimatu. Produkcja nowych modeli elektrycznych dla Europy rozpocznie się w drugiej połowie 2022 r. Dołączą one do Volvo FL Electric i Volvo FE Electric przeznaczonych do transportu miejskiego, które są dostępne na rynku europejskim od 2019 r.
W Ameryce Północnej sprzedaż Volvo VNR Electric rozpoczęła się w grudniu 2020 r. Wraz z rozpoczęciem sprzedaży nowych modeli samochodów ciężarowych, Volvo Trucks ma teraz w swojej ofercie 6 elektrycznych pojazdów o średnim i ciężkim tonażu, co stanowi najbardziej kompletną gamę elektryczny pojazdów ciężarowych w branży.
Dzięki nowym modelom o większej ładowności, mocniejszych układach napędowych i zasięgu do 300 km, gama elektrycznych ciężarówek Volvo jest w stanie zaspokoić potrzeby transportowe obejmujące około 45% wszystkich towarów przewożonych obecnie w Europie. Według danych Eurostatu dotyczących towarowych przewozów drogowych wg odległości (dla roku 2018), 45% wszystkich towarów przewożonych drogami w Europie pokonało odległość mniejszą niż 300 km. Oznacza to realną możliwość zmniejszenia wpływu transportu drogowego na klimat, który według oficjalnych statystyk stanowi około 6% całkowitej emisji CO2 w UE.
Istnieje ogromny potencjał umożliwiający elektryfikację transportu ciężarowego w Europie, a także w innych częściach świata, w bardzo bliskiej przyszłości. Aby to udowodnić, postawiliśmy sobie ambitny cel, aby do roku 2030 elektryczne ciężarówki stanowiły połowę naszej sprzedaży w Europie. Trzy nowe modele, które teraz wprowadzamy, stanowią ogromny krok w kierunku osiągnięcia tego celu mówi Roger Alm.
Oprócz pojazdów elektrycznych program elektryfikacji Volvo Trucks obejmuje kompletny ekosystem z licznymi usługami, serwisem i rozwiązaniami finansowymi, a także innymi opcjami, które mogą pomóc w łatwiejszym i szybszym przestawienie się na transport zelektryfikowany. Całościowa konfiguracja pomoże klientom zachować produktywność i kontrolę nad nową flotą transportu elektrycznego. W przyszłość, nawet przewozy dalekobieżne będą mogły odbywać się za pomocą pojazdów elektrycznych. Aby sprostać wymaganiom w zakresie dużej ładowności oraz większego zasięgu, Volvo Trucks planuje wykorzystanie wodorowych ogniw paliwowych do wytwarzania energii elektrycznej.
Ta technologia szybko się rozwija, a naszą ambicją jest również elektryfikacja przewozów dalekobieżnych, zarówno przy użyciu pojazdów zasilanych bateriami jak i ogniwami paliwowymi. Naszym celem jest rozpoczęcie sprzedaży elektrycznych ciężarówek z ogniwami paliwowymi już w drugiej połowie tej dekady stwierdza Roger Alm.
Źródło: Volvo Trucks