Prototyp samochodu odbył swoją pierwszą jazdę próbną w październiku 1946 roku, czyli 75 lat temu. Kilka miesięcy wcześniej powstała nazwa „Unimog” będąca skrótem od Universal-Motor-Gerät – uniwersalna maszyna motorowa. Podczas pierwszego testu sprawdzono na leśnych drogach prototypowe auto bez kabiny.
Powstanie Unimoga było związane z trudną sytuacją zaopatrzenia w żywność w powojennych Niemczech. W zamyśle miał być to pojazd, dzięki któremu można by zwiększyć wydajność produkcji rolnej. Niedługo po rynkowym debiucie projektanci dostosowali rozstaw kół pojazdu do rzędów ziemniaków – wynosił on 1270 mm, dzięki czemu pomiędzy kołami mieściły się dokładnie dwa rzędy. Po rolnictwie wszędołaz zaczął podbijać inne sektory gospodarki, np. zimą używano go w zestawie z pługiem śnieżnym.
Pojazd napędzany był wówczas silnikiem wysokoprężnym OM 636 o pojemności 1,7 l, skonstruowanym do samochodu osobowego Mercedes-Benz 170 D. Na potrzeby Unimoga jego moc zmniejszono z 38 do 25 KM. Ta popularna jednostka napędowa – pierwszy po wojnie wysokoprężny silnik do samochodów osobowych – była montowana standardowo w tego typu autach oraz Unimogu aż do 1963 roku.
Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Utworzona: 2021-04-06