Skutki pandemii
Spółka Daimler Trucks & Buses dostarczyła w ubiegłym roku na rynek ok. 378,5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów (w poprzednim 521.100 sztuk). W związku z dotkliwym spadkiem sprzedaży obrót za rok 2020 spadł do ok. 35 mld euro (w roku poprzednim – 44 mld euro). Skorygowany EBIT (Earnings Before Interests and Tax) wyniósł 678 mln euro (2019 – 2672 mln euro). Skorygowana rentowność sprzedaży (RoS, Return on Sales) za rok 2020 wyniosła zaledwie 2,0% – rok wcześniej osiągnęła wartość 6,0%. Wskaźnik Cash Flow przed odliczeniem podatków i odsetek (CFBIT) za całoroczny okres sprawozdawczy to 2513 mln euro (za rok poprzedni – 2654 mln euro).Wydatki Daimler Trucks & Buses na badania i rozwój w roku 2020 zamknęły się kwotą 1,5 mld euro (w poprzednim roku – 1,7 mld euro). Mimo iż pandemia wymusiła cięcia w budżecie rozwojowym, zaangażowano duże środki w jazdę autonomiczną, elektromobilność (np. eActros), a także łączność sieciową. Pracowano także nad kolejnymi generacjami pojazdów, wydajnością zużycia paliwa, obniżaniem emisji zanieczyszczeń, a także nad „szytymi na miarę” produktami i technologiami dla ważnych rynków wzrostowych.
Optymizmem napawa fakt, iż w czwartym kwartale nastąpiło wyczuwalne ożywienie najważniejszych rynków i makroregionów, szczególnie na obszarze Ameryki Płn. i EU30. Czwarty kwartał 2020 zamknął się dla Daimler Trucks łączną sprzedażą 121 tys. pojazdów – podczas gdy w drugim kwartale, który najmocniej ucierpiał wskutek pandemii, wielkość sprzedaży wyniosła zaledwie ok. 61 tys. sztuk.
Jako kolejny pozytywny sygnał, zapowiadający powrót do normalności, należy ocenić również wolumen nowych zleceń, który w całym minionym roku osiągnął mniej więcej poziom z roku poprzedniego. Co więcej, w czwartym kwartale 2020 wpłynęły zlecenia na ok. 175 tys. pojazdów, a to oznacza, że portfel zamówień z tego kwartału był jednym z najlepszych w historii spółki.
Dobre perspektywy
Daimler Truck AG przewiduje, że w 2021 r. światowa gospodarka zdecydowane wyjdzie z głębokiej zeszłorocznej recesji. Efektem ożywienia koniunktury powinno być zwiększenie popytu – m.in. na najważniejszych rynkach pojazdów ciężarowych. Dlatego firma spodziewa się wyraźnego odbicia na rynku wysokotonażowych ciężarówek w Ameryce Północnej i makroregionie EU30. Jeśli chodzi o Brazylię, Daimler Trucks liczy na niewielki wzrost, natomiast tegoroczny wolumen rynku japońskiego szacowany jest mniej więcej na poziomie roku poprzedniego.Daimler Trucks & Buses obiecuje sobie po roku obrotowym 2021 wyraźnego wzrostu sprzedaży. Prognozy spółki wskazują też, że wysokość obrotu za rok 2021 wyraźnie przekroczy wartość z roku ubiegłego. Jeśli chodzi o skorygowaną rentowność sprzedaży, Daimler Trucks chce poprawić ten wskaźnik do poziomu 6-7%.
W drugim półroczu 2020 r. nasza działalność znów nabrała rozmachu, który zamierzamy utrzymać w roku bieżącym. Postawiliśmy sobie dwa strategiczne cele. Po pierwsze, chcemy maksymalnie wykorzystać swój potencjał, jeśli chodzi o poziom zysku. Zamierzamy w tym roku osiągnąć rentowność sprzedaży wynoszącą od sześciu do siedmiu procent, co będzie oznaczało wielki krok naprzód. Po drugie, będziemy uczestniczyli w przeobrażaniu naszej gałęzi przemysłu – z pozycji lidera. Wyznaczyliśmy sobie pod tym względem na rok 2021 ważne "kamienie milowe". W dziedzinie motoryzacji bezemisyjnej uruchamiamy seryjną produkcję ciężarówek Mercedes-Benz eActros, przeznaczonych do ciężkiego transportu dystrybucyjnego. Jeśli chodzi o sferę automatyzacji, to na dodatkowych trasach w stanie Nowy Meksyk będziemy testowali kolejną generację naszych wysoko zautomatyzowanych prototypów. W zakresie łączności sieciowej szykujemy dla klientów we wszystkich regionach kolejne usługi cyfrowe, dzięki którym użytkowanie naszych samochodów ciężarowych i autobusów stanie się jeszcze efektywniejsze. Nasze pojazdy mają przewozić osoby i towary w sposób neutralny pod względem emisji CO2, bezpieczny i ekonomiczny – i chcemy realizować ten cel lepiej niż inni w naszej branżyŹródło: Daimler Truck AG
– zapewnił Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG.