Jak poinformowała Generalna Dyrekcja Ruchu, ponadto w stosunku do 90 ciężarówek wydano zakaz dalszej jazdy z powodu stanu kierowcy lub pojazdu stwarzającego zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak zwykle najliczniejszą grupę wykroczeń stanowiły przekroczenia czasu jazdy, których udział wzrósł z 10% podczas ostatniej akcji do ponad 13%. W sumie kontrolerzy odnotowali 2417 naruszeń jazdy (2388 w przypadku ciężarówek i 29 w przypadku autobusów) oraz 314 wykroczeń dotyczących tachografu (300 w przypadku ciężarówek i 14 w przypadku autobusów).
Odnotowano również niewielki wzrost przepadków przekroczenia dozwolonej prędkości (160 kierowców, 158 to kierowcy ciężarówek), oraz naruszeń dotyczących dokumentacji pojazdu lub kierowcy (992 kierowców, 924 to kierowcy ciężarówek, 68 – kierowcy autobusów).
Zmniejszyła się natomiast liczba naruszeń związanych z nadmiernym obciążeniem pojazdu i złym rozmieszczeniem ładunku (604, z czego 601 przypadków dotyczyło ciężarówek, a 3 autobusów), oraz wykroczeń polegających na niestosowaniu pasów bezpieczeństwa lub innych urządzeń zabezpieczających (125 kierowców samochodów ciężarowych i 3 kierowców autobusy). Spadła również liczba kierowców ciężarówek, którzy prowadzili pod wpływem narkotyków (15 kierowców w 2021 w porównaniu z 17 w 2020) i alkoholu (9 w porównaniu z 11). Cieszyć może fakt, że u żadnego z badanych kierowców autobusów nie wykryto obecności tych substancji.
Źródło: DGT
Utworzona: 2021-03-05