Każde badanie naukowe pokazuje, że przesunięcie dostaw w obrębie miast poza godziny szczytu oznaczałoby szybszą realizację procesów logistycznych oraz znaczne zmniejszenie natężania ruchu w godzinach szczytu wyjaśnia Clemens Baumgärtner, rzecznik ds. rozwoju rynku pracy i gospodarki miasta Monachium.
Zostało to również potwierdzone podczas testów z użyciem ciężarówki MAN eTGM, które odbyły się na terenie Monachium w listopadzie ubiegłego roku w ramach projektu ZEUS. Z testów wynika, przesunięcie okna czasowego dostaw w miastach na godziny poza szczytem pozwala skrócić czas dostawy od 15 do 30%. Jednocześnie udało się osiągnąć niemal 100-procentową punktualność i niezawodność planowania. Kolejnym aspektem jest wyraźnie zauważalna redukcja hałasu. Umożliwia to przeniesie dostaw na godziny poza szczytem, ponieważ nie wiąże się to z negatywnym wpływem na mieszkańców.
Przeprowadzając te jazdy testowe ciężarówką eTGM w Monachium, byliśmy w stanie potwierdzić, że silnik elektryczny znacznie zmniejsza poziom hałasu. Odczuwalny hałas zmniejsza się o co najmniej jedną czwartą, a w niektórych przypadkach nawet o połowę, zwłaszcza przy prędkościach poniżej 30 km/h informuje dr Christoph Jessberger, który pracuje w firmie Predevelopment w firmie MAN Truck & Bus i nadzorował projekt ZEUS.
Celem projektu ZEUS jest zamodelowanie i zademonstrowanie różnych aplikacji, które wykorzystują ciche, miejskie procesy logistyczne poza godzinami szczytu i w porze nocnej, aby określić realistyczne możliwości dostaw do miast poza godzinami szczytu, przy jednoczesnym spełnieniu wymagań, jakie wiążą się z dostawami miejskimi.
Choć wyniki testu są bardzo pozytywne, pozostaje jeszcze jedno wyzwanie, które wymaga zmian dotychczasowych sposobów działania. W przypadku zastosowania proponowanego rozwiązania, sklepy detaliczne musiałyby zmienić harmonogram odbioru towarów na czas poza godzinami szczytu, co może wiązać się ze wzrostem ich kosztów własnych.
Podsumowując: ciche dostawy poza godzinami szczytu pomogą miastom zmniejszyć poziom zanieczyszczeń oraz zatłoczenie w ruchu drogowym znacznie szybciej, niż byłoby to możliwe w innym przypadku. MAN przyczynia się do tego osiągnięcia tego celu dzięki swoim produktom i zaangażowaniu.
Źródło: MAN Truck & Bus