Zakres czynności w Twojej pracy jest bardzo obszerny. O ile włączenie trybu „jazda” i „odpoczynek/przerwa” nie sprawia większych trudności, o tyle „inna praca” może budzić wątpliwości nawet zawodowca. Niekiedy szereg działań z pozoru niemających związku z wykonywaniem czynności służbowych, jest czasem Twojej pracy. Załadunek, rozładowanie towaru, wykonywanie poleceń służbowych – o tym zazwyczaj pamięta nawet początkujący kierowca zawodowy, ale czy na pewno włączasz „młotki”, aby doliczyć do swojego czasu pracy czynności takie jak:
- nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym,
- nadzór nad procesem załadunku i rozładunku (tak, nie zawsze robisz to sam),
- dojazd samochodem do miejsca odbioru ciężarówki (jeżeli nie znajduje się ona w bazie),
- formalności administracyjne (wszystkie działania związane z organizacją wyjazdu oraz rozliczeniem się po powrocie),
- utrzymanie pojazdu w czystości,
- tankowanie,
- naprawa pojazdu?
A jak z dyżurami? Pamiętasz, że w pracy kierowcy istnieje kilka rodzajów dyżuru? Najczęściej występujące to:
- jazda jako drugi kierowca w załodze,
- wymagane przerwy w prowadzeniu pojazdu,
- oczekiwanie na załadunki/rozładunki, jeżeli znany jest czas ich trwania.
Dyżur nie jest czasem pracy, ale w zależności od jego rodzaju musi być rozliczony czasem wolnym lub świadczeniem pieniężnym.
Twoją pracę rozlicza się zupełnie inaczej niż w jakimkolwiek innym zawodzie. Istotne informacje dotyczące czasu pracy kierowców, przykłady i wyjątki znajdziesz na stronie www.bezpieczniwdrodze.pl.
Specjalnie przygotowane bezpłatne poradniki, opracowane przez specjalistów Państwowej Inspekcji Pracy, z pewnością ułatwią Ci zrozumienie przepisów prawnych.
Wejdź na stronę www.bezpieczniwdrodze.pl