REKLAMA

Tranzytem ekspresowo między Podwarpiem a Dąbrową Górniczą
Utworzona: 2020-09-15

Powstanie brakujący fragment trasy S1 między Podwarpiem a Dąbrową Górniczą. Umowę na przebudowę niemal 7-kilometrowego, użytkowanego obecnie odcinka DK 1 podpisała 11 września 2020 r. GDDKiA. Łącznie w realizacji są już ponad 52 km drogi ekspresowej S1.

S1 to niezmiernie ważna i wyczekiwana od lat droga. Wyraźnie poprawi ona dostępność komunikacyjną tego regionu Polski. Co ważne, wyprowadzi także ruch tranzytowy z miejscowości, przez które dziś przebiega droga krajowa nr 1 oraz podniesie poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Wykonawca, firma Budimex, przebuduje odcinek DK1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km. Nawierzchnia zostanie przystosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Zlikwidowane zostaną jednopoziomowe skrzyżowania z drogami poprzecznymi. Zostanie wybudowany węzeł Ząbkowice oraz przebudowany węzeł Pogoria.

Ekspresowe połączenie w województwie śląskim

Trasa S1 na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej przebiegać będzie po istniejącym śladzie drogi krajowej nr 1. Docelowo cała droga S1 będzie mieć długość 135 km. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym.

S1 znajduje się w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25, czyli osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina - Skalite.

S1 w realizacji i przetargu

W realizacji, poza fragmentem drogi, na który właśnie została podpisana umowa, są jeszcze cztery kolejne: druga jezdnia S1 Pyrzowice – Podwarpie; odcinki Oświęcim (z węzłem) – Dankowice (umowa podpisana 14 maja 2020 r.) oraz Dankowice – Bielsko-Biała (umowa podpisana 3 sierpnia 2020 r.), a także Przybędza – Milówka, czyli tzw. obejście Węgierskiej Górki. W przetargu natomiast znajduje się odcinek Mysłowice – Oświęcim (bez węzła).

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
grafika poglądowa
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels