REKLAMA

Życie bez cukru możliwe, a przede wszystkim zdrowe
Utworzona: 2020-06-27

Walka z nadwagą i otyłością to w wielu przypadkach także zmaganie się z cukrzycą, która prowadzi do groźnych powikłań, takich jak tzw. stopa cukrzycowa czy pogorszenie widzenia. Dla zawodowego kierowcy może to oznaczać poważne komplikacje w pracy a nawet koniec kariery. Najlepszą profilaktyką jest zmiana nawyków żywieniowych. Podpowiadamy co robić - z okazji Światowego Dnia Walki z Cukrzycą.

REKLAMA
Dietetycy radzą, aby sięgać po żywność bogatą w naturalne składniki, z jak najmniejszą zawartością szkodliwych substancji zwanych „ulepszaczami”, takich jak konserwanty, środki poprawiające smak i zapach czy sztuczne barwniki. Innymi słowy powinniśmy unikać żywności wysoko przetworzonej, czyli poddanej obróbce technologicznej po to, aby na jej widok pociekła nam ślinka, ale i w celu maksymalnego wydłużenia okresu przydatności do spożycia.

Metoda małych kroków

Ten kto dojrzał do zmiany nawyków żywieniowych, nie powinien raczej stosować "terapii szokowej", która może go zniechęcić do przestawienia diety na nowe tory. W miarę bezboleśnie można przejść przez zmiany stosując metodę małych kroków, stopniowo wprowadzając do codziennego menu nowe produkty i potrawy.

Trzeba też mieć na uwadze, że wiele produktów szkodzących naszemu organizmowi można zastąpić zdrowymi z zachowaniem podobnych walorów smakowych. Naprawdę istnieją wartościowe zamienniki, trzeba je tylko znaleźć i polubić. Panuje moda na zdrowe żywienie, więc w ciekawych przepisach dla osób z cukrzycą czy nadwagą można przebierać jak w ulęgałkach. Przydaje się również wsparcie bliskiej osoby, która trzyma kciuki, dopinguje i pomaga w kuchni - jeśli kierowca jest kulinarnym antytalentem, jej pomoc jest nieodzowna dla osiągnięcia zdrowotnego sukcesu.

Wiem co jem – to motto wielu ludzi stosujących zdrową dietę. Można je rozwinąć o stwierdzenie, że wiem tylko wtedy, gdy sam przygotuję. To oczywiste, że trzeba mieć chęci i czas, ale naprawdę warto rozwinąć kulinarne umiejętności i domowym sposobem wytwarzać np. wędliny, majonez czy żółty ser. Posiadacz szynkowaru doskonale wie jak smaczny jest schab czy szynka własnej roboty. Można też upiec je w piekarniku, schłodzić i pokroić w plasterki, a później za pomocą pakowarki próżniowej przygotować kilka porcji i zabrać ze sobą w trasę. Tak zapakowaną wędlinę można długo przechowywać i otwierać kolejne opakowania z przeznaczeniem na nowe posiłki.

Domowymi sposobami

Domowym sposobem można nawet "wyprodukować" żółty ser z chudego twarogu – zawartość tłuszczu jest w nim wielokrotnie mniejsza niż w serze kupionym w sklepie. Wyborny smak ma również zdrowy majonez przygotowany z serków wiejskich. To tylko kilka podpowiedzi, których znacznie więcej znajdziecie w internecie oraz naszej Kuchni Kierowcy, gdzie zaczęły pojawiać się przepisy dla osób chcących jeść zdrowiej, zmagających się z nadwagą, otyłością, insulinoopornością i cukrzycą. W zakładce Kuchnia Kierowcy szukajcie przepisów z symbolem cukierka. Zachęcamy do poszukiwań… oraz dzielenia się z nami własnymi recepturami.

Poniżej kilka propozycji zdrowych i smacznych dań dla cukrzyków (i dla każdego)

    NA SŁODKO
    - lody orzechowe
    (banana pokroić na plastry i włożyć do zamrażarki na kilka godzin, a po wyjęciu zamrożonego banana zblendować, dodać skyr naturalny i masło orzechowe, jeszcze raz zmiksować);
    - lody czekoladowe
    (zamrożonego banana, wcześniej pokrojonego w plastry, zblendować, dodać skyr naturalny i troszkę kakao (na jednego banana – ½ łyżeczki kakao);
    - lody owocowe
    (20 dag zamrożonych truskawek zmiksować w blenderze, wymieszać ze skyrem naturalnym, a na wierzch dać łyżkę masła orzechowego - można dać inne owoce i ewentualnie dosłodzić ksylitolem);
    - kokosowe kwadraciki z figami.
Szerzej na temat pisaliśmy w materiale "Mniej cukru - więcej zdrowia".

Link do materiału

W Światowym Dniu Walki z Cukrzycą warto wspomnieć również o kodzie 5U, czyli recepcie na zdrowie (bez cukru). Aby zrzucić zbędne kilogramy i nie dać się cukrzycy należy na co dzień stosować zasady zawarte w nim (Urozmaicenie, Uregulowanie, Umiarkowanie, Uprawianie sportu, Unikanie). Łatwo powiedzieć – trudniej wcielić w czyn... Zapewniamy jednak, że jest to możliwe, a przy konsekwentnym przestrzeganiu zasad 5U efekty będą bardzo widoczne.

Niszczycielski nadmiar glukozy

W wyniku dysfunkcji trzustki (pogorszone wydzielanie insuliny) oraz oporności komórek na insulinę (insulinooporność) dochodzi do stanu, w którym glukoza pochodząca z trawienia pokarmu nie może wejść do komórek i w podwyższonym stężeniu pozostaje we krwi (norma do 100 mg/dL na czczo). To niebezpieczny stan, który oddziałuje na cały organizm.

Wysokie stężenie glukozy we krwi może doprowadzić do uszkodzenia nerwów obwodowych, czyli neuropatii obwodowej. W wyniku uszkodzenia nerwów dłoni i stóp dochodzi do pogorszenia czucia w kończynach do tego stopnia, że chory nie zdaje sobie sprawy z tego, że np. skaleczył się w stopę, nie wie czy ma ubrane kapcie i nie jest w stanie dokładnie operować kończyną. Doprowadza to czasami do rozwoju tzw. stopy cukrzycowej (skóra jest przesuszona i łuszczy się, a na podeszwowej stronie mogą występować owrzodzenia). Kolejnym powikłaniem jest uszkodzenie nerwu wzrokowego, czyli retinopatia cukrzycowa, która objawia się znacznym pogorszeniem widzenia. Może również dojść do uszkodzenia nerek (nefropatia). Proszę sobie wyobrazić kierowcę, który traci czucie w stopie i zaczyna coraz gorzej widzieć… Dla niego to koniec pracy w tym zawodzie.

Cukrzyca + palenie tytoniu + nadciśnienie tętnicze bardzo mocno zwiększają ryzyko rozwoju miażdżycy naczyń krwionośnych, a co za tym idzie chorób układu sercowo-naczyniowego, takich jak choroba niedokrwienna serca, zawał mięśnia sercowego czy udar mózgu. Wysokie stężenie glukozy we krwi uszkadza nie tylko nerwy, ale też ściany naczyń krwionośnych. Działa podobnie jak związki toksyczne zawarte w dymie tytoniowym, które wraz z krwią są rozprowadzone po całym organizmie. W połączeniu z nadciśnieniem tętniczym może to powodować liczne uszkodzenia ścian tętnic. Niestety, w takiej sytuacji nasz organizm "łata dziury" cholesterolem - powstaje blaszka miażdżycowa.

Niezwykle ważne dla tych, którzy chcą schudnąć jest regularne spożywanie posiłków i unikanie podjadania pomiędzy nimi. Jeśli posiłki nie są spożywane w odpowiednich porach i zamiast trzech głównych pojawia się jeden bardzo obfity uzupełniony kilkukrotnym podjadaniem w ciągu dnia, to trzustka cały czas jest stymulowana do pracy, co nie jest korzystne dla zdrowia. Szerzej na ten temat pisaliśmy w materiale "Kod 5U, czyli recepta na zdrowie (bez cukrzycy)".

Link do materiału
Do ulubionych
Photo by Josh Hild from Pexels