REKLAMA

Wyczulone także na pieszych i rowerzystów
Utworzona: 2019-12-03

Od początku 2020 roku w standardowej kompletacji ciężkich modeli Mercedes-Benz w Europie znajdzie się asystent hamowania awaryjnego nowej generacji Active Brake Assist 5. Natomiast asystent martwego pola dostępny będzie nie tylko fabrycznie, ale także jako opcja doposażenia używanych pojazdów.

Koncern ze Stuttgartu był niedawno gospodarzem panelu dyskusyjnego pn. "Mercedes-Benz Trucks Safety Dialogue", który odbył się w Berlinie. Uczestniczyli w nim, oprócz przedstawicieli niemieckiej marki, eksperci ze świata polityki i gospodarki, a także z działu badań nad wypadkami Dekra oraz niemieckiej organizacji rowerowej ADFC (Allgemeiner Deutscher Fahrrad-Club e.V.). Dyskutowano o innowacyjnych rozwiązaniach technicznych umożliwiających zwiększanie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg w kontekście ruchu samochodów ciężarowych. Najwięcej uwagi poświęcono systemom bezpieczeństwa czynnego, które trafiają do pojazdów użytkowych oraz modelowi Actros jako najnowocześniejszej ciężarówce.

Najnowsza generacja Actrosa potwierdza nasze dążenie do tego, aby dzięki aktywnym systemom bezpieczeństwa maksymalnie przybliżyć realizację wizji bezwypadkowej jazdy. Tam, gdzie pomimo to kolizja jest nieuchronna, należy przynajmniej złagodzić jej skutki dla wszystkich uczestniczących stron. 40-tonowa ciężarówka jadąca z prędkością 80 km na godzinę ma energię kinetyczną porównywalną z energią samochodu osobowego poruszającego się z prędkością 400 km/h. W przypadku zderzenia nie pomoże żadna strefa zgniotu
– podkreślił na spotkaniu Stefan Buchner, członek zarządu Daimler Truck AG i szef Mercedes-Benz Trucks.
Szef marki powołał się na badanie opublikowane w roku 2018 przez niemiecki Federalny Instytut Badawczy ds. Dróg. Wynika z niego, że w latach 2002-2015 liczba wypadków z udziałem pojazdów ciężarowych dużej ładowności spadła o ok. 30%. Zapewnił, że bezpieczeństwo jest dla firmy kwestią społecznej odpowiedzialności, której zamierza sprostać. Dowiodą tego długofalowo zarówno osiągnięcia techniczne, jak i polityka udostępniania rozwiązań doposażeniowych dla wybranych starszych pojazdów.


Stefan Buchner zapowiedział w Berlinie, że od początku stycznia 2020 r. system ABA 5 z funkcją rozpoznawania pieszych będzie standardowo montowany w każdym nowym Actrosie i Arocsie w Europie – wszędzie tam, gdzie asystent hamowania awaryjnego jest wymagany przez prawo. Ponadto asystent martwego pola z funkcją rozpoznawania pieszych i rowerzystów będzie dostępny nie tylko fabrycznie, ale również jako rozwiązanie doposażenia (o jakości kompletacji fabrycznej) dla wszystkich popularnych modeli Actrosa, Arocsa i Econica od roku produkcji 2017.

Wszystkie nasze systemy asystujące są zaprojektowane w taki sposób, aby optymalnie wspomagały kierującego w granicach swojego działania, lecz jednocześnie, zgodnie z przepisami prawa, kierowca miał zawsze kontrolę nad pojazdem. Aktywne systemy wykazują swe mocne strony zarówno w gęstym ruchu w miejskim, jak i na wąskich trasach czy podczas długich, monotonnych przejazdów autostradą
– dodał Stefan Buchner.
Źródło: Mercedes-Benz Trucks
Do ulubionych