REKLAMA

Nie ryzykujcie własnym życiem - apel kierowcy ciężarówki
Utworzona: 2019-12-01

Na drogach każdego dnia dochodzi do wypadków z udziałem rowerzystów. Niestety wiele z nich kończy się tragicznie, a za ich sprawców uznaje się często kierowców samochodów.

Jak wskazują policyjne raporty, nie zawsze jest to wina kierowców, wręcz przeciwnie - często cyklistów jeżdżących nieoświetlonymi rowerami czy też wjeżdżających wprost przed maskę pojazdu. Na początku listopada pewien kierowca ciężarówki o imieniu Ali opublikował na facebook'u poruszający apel wzywający ich do zachowania ostrożności podczas jazdy.

Mój ciągnik i naczepa są dobrze oświetlone z każdej strony i wyposażone w liczne lusterka zewnętrzne pokazujące, co znajduje się w martwym polu. Mam też nowe, bardzo sprawne hamulce. Właśnie zaliczyłem z powodzeniem okresowe badanie wzroku i otrzymałem zaświadczenie na kolejne 5 lat. Ale jeśli jeździcie bez oświetlenia, ubrani w modne dziś odcienie szarości, to może dobrze wyglądacie, ale za to ja was NIE widzę. Właśnie jeden taki rowerzysta rozpoczął slalom wśród jasno oświetlonych samochodów czekających na światłach. Na pewno sprawiło ci to dużą satysfakcję. W przeciwieństwie do mnie, bo właśnie chciałem ruszyć i ujrzałem cię w ostatniej chwili. Nieco później młoda dziewczyna owinięta futrzanym kołnierzem przejechała na przejściu dla rowerów tuż przed maską mojej ciężarówki - znowu bez świateł. Miałaś pierwszeństwo. Bardzo chętnie bym się zatrzymał, aby cię przepuścić, gdybym tylko zobaczył cię w lusterku - działające oświetlenie bardzo by mi to ułatwiło. To, że mogłaś mi pokazać środkowy palec, zawdzięczasz tylko mojemu refleksowi - twoje życie wisiało na włosku. Nie miałem szans zachować się inaczej. A jednak żyjesz. Ja też. Siedzę teraz i nadal się trzęsę, zastanawiając się, kiedy inny kierowca ciężarówki usłyszy chrupnięcie pod maską oznaczające śmierć kolejnej osoby. Modlę się, żebym to nie był ja. Rowerzyści, zwracajcie uwagę na oświetlenie! My kierowcy też to robimy! Ryzykujecie własnym życiem, które potem będzie obciążać nasze sumienie.

Nie sposób zaprzeczyć temu, co napisał w swoim apelu zawodowy kierowca. Wiadomo, że rowerzysta w zderzeniu z samochodem ciężarowym ma niewielkie szanse na przeżycie. Dlatego zarówno rowerzyści, jak i piesi powinni zadbać o to, by byli widoczni na drodze (sprawne oświetlenie, elementy odblaskowe na odzieży), zachować szczególną ostrożność w ruchu drogowym, a ci ostatni nawet na przejściach dla pieszych.

Na koniec warto wspomnieć, że w marcu br. instytucje Unii Europejskiej osiągnęły wstępne porozumienie polityczne w kwestii zmienionego rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa ogólnego. Zgodnie z nowymi przepisami, w ramach wyposażenia obowiązkowego, w nowych pojazdach różnych typów będzie musiało pojawić się niemal 30 różnych funkcji lub systemów. Większość tych technologii stanie się obowiązkowa od maja 2022 r. w nowych modelach (tych, które jeszcze nie zostały zaprojektowane) a od maja 2024 r. dla modeli już istniejących. Automatyczne ograniczenie prędkości (ISA) według szacunków może zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych na drogach UE o 20%. Ciężarówki i autobusy będą musiały być zaprojektowane i budowane w taki sposób, aby użytkownicy dróg szczególnie narażeni na wypadki, tacy jak rowerzyści i piesi, byli bardziej widoczni dla kierowcy (tzw. „widzenie bezpośrednie”). Wszystkie duże pojazdy będą również wyposażone w zaawansowane funkcje ostrzegające kierowcę przed kolizjami z pieszymi i rowerzystami oraz system monitorowania martwego pola. Technologia widzenia bezpośredniego powinna wejść do użytku od listopada 2025 roku.
Do ulubionych