Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Kilka pytań odnośnie zasad transportu do 3, 5t

ID: 36475


Witam
Chciałbym kupić samochód dostawczy do 3, 5 tony i wozić towary głównie PL-GB. Z tego co się naczytałem w necie to wynika, że z jednym samochodem dostawczym do 3, 5t ciężko przeżyć czy się rozwinąć. Postanowiłem jednak spróbować, gdyż moja żona przy swojej działalności korzysta z usług transportowych właśnie busem 3, 5t na trasie GB-PL, więc w jedną stronę już bym miał stałe zlecenie, a oprócz tego przydałby nam się samochód dostawczy. W związku z tym, że nigdy nie prowadziłem takiej działalności to mam kilka pytań. Może niektóre wydadzą się głupie dla Was starych kierowców z wiedzą i praktyką, ale prosiłbym o chwilę uwagi i odpowiedzi.

Pierwsze pytanie dotyczy CMRki. Czy jak żonie wiozę towar to też muszę te cmr-ki wypełniać czy tylko „ obcym” klientom, którzy np. tego wymagają. W necie różne rzeczy piszą ludzie. Niektórzy piszą, że nawet jak się nie użyje CMRki to i tak wszelkie przewozy np. w UE opierają się o konwencję CMR. Rozumiem, że wypełnienie CMRki pomaga w tym by mieć porządek w papierach i żeby było jasne kto za co odpowiada i czy towar został odebrany, dowieziony itp, ale chodzi mi o to, czy to jest obowiązkowe. Czy wystarczy np. tylko faktura za towar, gdy wiozę sobie, albo żonie? Skąd się bierze druki cmr i czy trzeba się z nich jakoś rozliczyć?

Drugie pytanie dotyczy przepisów w innych krajach przez, które będę przejeżdżał jadąc np. do GB. Dowiedziałem się ostatnio, że w Niemczech jest obowiązek wypełniać taką jakby książeczkę czasu pracy kierowcy (Kontrollbucher Tageskontrollblatter ) jeżeli się jeździ pojazdem o dmc pomiędzy (nie pamiętam dokładnie) 2, 6t-3, 5t lub 2, 8t-3, 5t. Czy mój czas pracy mam zacząć zapisywać w tej książeczce po przekroczeniu granicy z Niemcami i przestać zapisywać jak wyjadę już z Niemiec? Czy na tej mojej dmc 3, 5t obowiązują mnie jakieś przepisy czasu jazdy, przerw itp. w Niemczech (lub innych krajach UE)? Jakie jeszcze ważne rzeczy powinienem wiedzieć jadąc przez kraje na trasie do GB?

Trzecie moje pytanie dotyczy ile maksymalnie mogę załadować by nie łamać żadnych przepisów. Przypuśćmy, że mój samochód ma DMC 3, 5t, pusty waży np. 2 tony, to czyli towar + ja + np. pasażer + paliwo = max 1, 5t, tak? Czy mogę do tego doczepić przyczepkę lekką np. dmc 700kg i pomimo, że wszystko razem będzie powyżej 3, 5t to nie będzie mnie obowiązywał tachograf, licencje, winiety itp? Dlaczego mi to do głowy przyszło? Znalazłem w necie (w Policyjnym Centrum Informacyjnym) taką ciekawostkę: „ (... ) W tym miejscu warto zaznaczyć, iż zgodnie z tym przepisem dopuszczalna jest sytuacja, gdy posiadacz prawa jazdy kat. B, kierujący pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej np. 3. 4 t, ciągnąć będzie przyczepę lekką o dopuszczalnej masie całkowitej 700 kg, pomimo że dopuszczalna masa całkowita całego zestawu wynosi 4. 1 tony. ) Oczywiście chodzi tu o kat. prawa jazdy a nie rzeczy o których pisałem powyżej lecz skoro tam taki wyjątek występuje, jeżeli chodzi o przyczepkę lekką to może i tu (tacho itp) też jakoś inaczej jest? Kiedyś z jakimś facetem z ogłoszenia rozmawiałem o transporcie jego samochodem dostawczym, to mi powiedział, że może wziąść max 1, 6t towaru, chyba, że przyczepi przyczepkę to więcej weźmie. Powiedział, że transport będzie droższy tylko o koszt wynajęcia tej przyczepki ze Statoilu. No i ciekawi mnie teraz czy koleś miał tacho i licencję czy może można lekką przyczepkę przyczepić do busa 3, 5t beż żadnych dodatkowych zobowiązań?

Z tego co się zorientowałem w necie to żeby założyć „ usługi transportowe” pojazdem do 3, 5t to wystarczy tylko założyć działalność gospodarczą o tym profilu i nie potrzeba nic więcej np. licencji – czy może się mylę?
Niekiedy w ogłoszeniach o sprzedaży samochodów dostawczych do 3, 5t można przeczytać, że pojazd jest zarejestrowany jako ciężarowy – co to dokładnie oznacza i jakie ma konsekwencje do tego co pisałem powyżej?

Dziękuję za cierpliwość w czytaniu i proszę o odpowiedzi.

Pozdrawiam
Rade k

~Radek
*.cust.ukbroadband.com

Posty (3)

~Ojciec
Zamierzam kupić w Niemczech samochód Mercedes Sprinter (8 siedzeń - ładowność do 3. 5t). Czy na czas podróżowania przez Niemcy do kraju muszę wypełniać 'ewidencję czasu pracy kierowcy'? Czy po zarejestrowaniu go w kraju jako osobowy - 8 miejsc i podróżując w przyszłości po Niemczech również będę musiał wypełniać 'ewidencję czasu pracy kierowcy'? Nie prowadzę działalności transportowej, ani przewozu osób. Auto użytkowane będzie wyłącznie jako prywatne (mam dużą rodzinę). Obecnie mam Mercedesa Vito, ale nie mieścimy się. Muszę mieć coś większego.
~kij
Ojciec, to kup autobus, jak sie rodzinka powiekszy to jak znalazl
~Radek J.
Jeśli chodzi o czas pracy kierowców to te przepisy Ciebie nie obowiązują dopóki masa całkowita zestawu nie przekracza 3, 5 ton. Obowiązują natomiast przepisy czasu pracy, które kontroluje inspekcja pracy. Jednym słowem nie musisz mieć tachografu ale powinieneś prowadzić ewidencję godzin pracy.
CMR - ważny dokument, który często może Ci uratować cztery litery. Np. dostajesz CMR od załadowcy gdzie jest wpisana waga dajmy na to 600 kg, BAG lub ITD bierze Cię na wagę i wychodzi, że ładunek waży 1000 kg i jesteś przeładowany. Jeśli udokumentujesz, że to wina załadowcy nie poniesiesz kary.
Jeśli chodzi o przyczepę to wszystko powyżej 3, 5 tony musi mieć tachograf i wymaga odpowiedniego prawa jazdy. I chodzi tutaj o DMC (dopuszczalna masa całkowita) czyli: w dowodzie rej. pojazdu masz wpisane DMC = 3, 5 tony a w przyczepie np. 1, 5 tony to niezależnie ile waży zestaw na pusto DMC całkowite zestawu jest 5 ton, zatem jak wyżej tacho i prawko C1E1 lub dla cięższych CE.
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 44.204.34.64

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels