ID: 36475
Kilka pytań odnośnie zasad transportu do 3, 5t
ID: 36475
ID: 36475
Witam
Chciałbym kupić samochód dostawczy do 3, 5 tony i wozić towary głównie PL-GB. Z tego co się naczytałem w necie to wynika, że z jednym samochodem dostawczym do 3, 5t ciężko przeżyć czy się rozwinąć. Postanowiłem jednak spróbować, gdyż moja żona przy swojej działalności korzysta z usług transportowych właśnie busem 3, 5t na trasie GB-PL, więc w jedną stronę już bym miał stałe zlecenie, a oprócz tego przydałby nam się samochód dostawczy. W związku z tym, że nigdy nie prowadziłem takiej działalności to mam kilka pytań. Może niektóre wydadzą się głupie dla Was starych kierowców z wiedzą i praktyką, ale prosiłbym o chwilę uwagi i odpowiedzi.
Pierwsze pytanie dotyczy CMRki. Czy jak żonie wiozę towar to też muszę te cmr-ki wypełniać czy tylko „ obcym” klientom, którzy np. tego wymagają. W necie różne rzeczy piszą ludzie. Niektórzy piszą, że nawet jak się nie użyje CMRki to i tak wszelkie przewozy np. w UE opierają się o konwencję CMR. Rozumiem, że wypełnienie CMRki pomaga w tym by mieć porządek w papierach i żeby było jasne kto za co odpowiada i czy towar został odebrany, dowieziony itp, ale chodzi mi o to, czy to jest obowiązkowe. Czy wystarczy np. tylko faktura za towar, gdy wiozę sobie, albo żonie? Skąd się bierze druki cmr i czy trzeba się z nich jakoś rozliczyć?
Drugie pytanie dotyczy przepisów w innych krajach przez, które będę przejeżdżał jadąc np. do GB. Dowiedziałem się ostatnio, że w Niemczech jest obowiązek wypełniać taką jakby książeczkę czasu pracy kierowcy (Kontrollbucher Tageskontrollblatter ) jeżeli się jeździ pojazdem o dmc pomiędzy (nie pamiętam dokładnie) 2, 6t-3, 5t lub 2, 8t-3, 5t. Czy mój czas pracy mam zacząć zapisywać w tej książeczce po przekroczeniu granicy z Niemcami i przestać zapisywać jak wyjadę już z Niemiec? Czy na tej mojej dmc 3, 5t obowiązują mnie jakieś przepisy czasu jazdy, przerw itp. w Niemczech (lub innych krajach UE)? Jakie jeszcze ważne rzeczy powinienem wiedzieć jadąc przez kraje na trasie do GB?
Trzecie moje pytanie dotyczy ile maksymalnie mogę załadować by nie łamać żadnych przepisów. Przypuśćmy, że mój samochód ma DMC 3, 5t, pusty waży np. 2 tony, to czyli towar + ja + np. pasażer + paliwo = max 1, 5t, tak? Czy mogę do tego doczepić przyczepkę lekką np. dmc 700kg i pomimo, że wszystko razem będzie powyżej 3, 5t to nie będzie mnie obowiązywał tachograf, licencje, winiety itp? Dlaczego mi to do głowy przyszło? Znalazłem w necie (w Policyjnym Centrum Informacyjnym) taką ciekawostkę: „ (... ) W tym miejscu warto zaznaczyć, iż zgodnie z tym przepisem dopuszczalna jest sytuacja, gdy posiadacz prawa jazdy kat. B, kierujący pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej np. 3. 4 t, ciągnąć będzie przyczepę lekką o dopuszczalnej masie całkowitej 700 kg, pomimo że dopuszczalna masa całkowita całego zestawu wynosi 4. 1 tony. ) Oczywiście chodzi tu o kat. prawa jazdy a nie rzeczy o których pisałem powyżej lecz skoro tam taki wyjątek występuje, jeżeli chodzi o przyczepkę lekką to może i tu (tacho itp) też jakoś inaczej jest? Kiedyś z jakimś facetem z ogłoszenia rozmawiałem o transporcie jego samochodem dostawczym, to mi powiedział, że może wziąść max 1, 6t towaru, chyba, że przyczepi przyczepkę to więcej weźmie. Powiedział, że transport będzie droższy tylko o koszt wynajęcia tej przyczepki ze Statoilu. No i ciekawi mnie teraz czy koleś miał tacho i licencję czy może można lekką przyczepkę przyczepić do busa 3, 5t beż żadnych dodatkowych zobowiązań?
Z tego co się zorientowałem w necie to żeby założyć „ usługi transportowe” pojazdem do 3, 5t to wystarczy tylko założyć działalność gospodarczą o tym profilu i nie potrzeba nic więcej np. licencji – czy może się mylę?
Niekiedy w ogłoszeniach o sprzedaży samochodów dostawczych do 3, 5t można przeczytać, że pojazd jest zarejestrowany jako ciężarowy – co to dokładnie oznacza i jakie ma konsekwencje do tego co pisałem powyżej?
Dziękuję za cierpliwość w czytaniu i proszę o odpowiedzi.
Pozdrawiam
Rade k
Witam
Chciałbym kupić samochód dostawczy do 3, 5 tony i wozić towary głównie PL-GB. Z tego co się naczytałem w necie to wynika, że z jednym samochodem dostawczym do 3, 5t ciężko przeżyć czy się rozwinąć. Postanowiłem jednak spróbować, gdyż moja żona przy swojej działalności korzysta z usług transportowych właśnie busem 3, 5t na trasie GB-PL, więc w jedną stronę już bym miał stałe zlecenie, a oprócz tego przydałby nam się samochód dostawczy. W związku z tym, że nigdy nie prowadziłem takiej działalności to mam kilka pytań. Może niektóre wydadzą się głupie dla Was starych kierowców z wiedzą i praktyką, ale prosiłbym o chwilę uwagi i odpowiedzi.
Pierwsze pytanie dotyczy CMRki. Czy jak żonie wiozę towar to też muszę te cmr-ki wypełniać czy tylko „ obcym” klientom, którzy np. tego wymagają. W necie różne rzeczy piszą ludzie. Niektórzy piszą, że nawet jak się nie użyje CMRki to i tak wszelkie przewozy np. w UE opierają się o konwencję CMR. Rozumiem, że wypełnienie CMRki pomaga w tym by mieć porządek w papierach i żeby było jasne kto za co odpowiada i czy towar został odebrany, dowieziony itp, ale chodzi mi o to, czy to jest obowiązkowe. Czy wystarczy np. tylko faktura za towar, gdy wiozę sobie, albo żonie? Skąd się bierze druki cmr i czy trzeba się z nich jakoś rozliczyć?
Drugie pytanie dotyczy przepisów w innych krajach przez, które będę przejeżdżał jadąc np. do GB. Dowiedziałem się ostatnio, że w Niemczech jest obowiązek wypełniać taką jakby książeczkę czasu pracy kierowcy (Kontrollbucher Tageskontrollblatter ) jeżeli się jeździ pojazdem o dmc pomiędzy (nie pamiętam dokładnie) 2, 6t-3, 5t lub 2, 8t-3, 5t. Czy mój czas pracy mam zacząć zapisywać w tej książeczce po przekroczeniu granicy z Niemcami i przestać zapisywać jak wyjadę już z Niemiec? Czy na tej mojej dmc 3, 5t obowiązują mnie jakieś przepisy czasu jazdy, przerw itp. w Niemczech (lub innych krajach UE)? Jakie jeszcze ważne rzeczy powinienem wiedzieć jadąc przez kraje na trasie do GB?
Trzecie moje pytanie dotyczy ile maksymalnie mogę załadować by nie łamać żadnych przepisów. Przypuśćmy, że mój samochód ma DMC 3, 5t, pusty waży np. 2 tony, to czyli towar + ja + np. pasażer + paliwo = max 1, 5t, tak? Czy mogę do tego doczepić przyczepkę lekką np. dmc 700kg i pomimo, że wszystko razem będzie powyżej 3, 5t to nie będzie mnie obowiązywał tachograf, licencje, winiety itp? Dlaczego mi to do głowy przyszło? Znalazłem w necie (w Policyjnym Centrum Informacyjnym) taką ciekawostkę: „ (... ) W tym miejscu warto zaznaczyć, iż zgodnie z tym przepisem dopuszczalna jest sytuacja, gdy posiadacz prawa jazdy kat. B, kierujący pojazdem o dopuszczalnej masie całkowitej np. 3. 4 t, ciągnąć będzie przyczepę lekką o dopuszczalnej masie całkowitej 700 kg, pomimo że dopuszczalna masa całkowita całego zestawu wynosi 4. 1 tony. ) Oczywiście chodzi tu o kat. prawa jazdy a nie rzeczy o których pisałem powyżej lecz skoro tam taki wyjątek występuje, jeżeli chodzi o przyczepkę lekką to może i tu (tacho itp) też jakoś inaczej jest? Kiedyś z jakimś facetem z ogłoszenia rozmawiałem o transporcie jego samochodem dostawczym, to mi powiedział, że może wziąść max 1, 6t towaru, chyba, że przyczepi przyczepkę to więcej weźmie. Powiedział, że transport będzie droższy tylko o koszt wynajęcia tej przyczepki ze Statoilu. No i ciekawi mnie teraz czy koleś miał tacho i licencję czy może można lekką przyczepkę przyczepić do busa 3, 5t beż żadnych dodatkowych zobowiązań?
Z tego co się zorientowałem w necie to żeby założyć „ usługi transportowe” pojazdem do 3, 5t to wystarczy tylko założyć działalność gospodarczą o tym profilu i nie potrzeba nic więcej np. licencji – czy może się mylę?
Niekiedy w ogłoszeniach o sprzedaży samochodów dostawczych do 3, 5t można przeczytać, że pojazd jest zarejestrowany jako ciężarowy – co to dokładnie oznacza i jakie ma konsekwencje do tego co pisałem powyżej?
Dziękuję za cierpliwość w czytaniu i proszę o odpowiedzi.
Pozdrawiam
Rade k
~Radek*.cust.ukbroadband.com
*.cust.ukbroadband.com
Posty (3)
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz