ID: 157367
Polscy przewoźnicy a płaca minimalna w Niemczech
ID: 157367
ID: 157367
W dniu 1 stycznia 2015 roku w Niemczech wchodzi w życie ustawa o płacy minimalnej (MiLoG – Mindeslohngesetz).
W dniu 1 stycznia 2015 roku w Niemczech wchodzi w życie ustawa o płacy minimalnej (MiLoG – Mindeslohngesetz).
~etransport.pl
Posty (374)
BAGERA85
| Dobre Ambroży! | |||
~obserwator.. | odpowiedż do g-a... Niby masz słuszność pytając z jakiej racji obcy organ wpieprza się w nasz system wynagradzania... Ja zapytam ogólnie.. gdzie są nasi ustawodawcy w tej kwestii?? Jakoś cicho z ich strony!!! ZMPD???Proszę wejść na ich stronę i zobaczyć co piszą... A raczej popierają Niemców nakłaniając swoich płatników składek by wysyłali dokumenty i zobowiązania do niemieckiego urzędu zamiast się koniem postawić i powiedzieć im WAŁA... gdzie jest nasz przewodniczący Parlamentu Europejskiego niejaki Pan T... do niedawna słynny premier pewnego kraju, którego teraz gnębi i dołuje rząd pewnej pani M.. której pan T... szeptał do ucha zapewne... Walniem po przewoźnikach polskich i będzie ok za ten stołeczek w Brukseli | |||
~obserwator.. | Ogólnie rzecz biorąc koledzy przewoźnicy... Szable w dłoń, sztandar na owiewki i blokady granic... Inaczej czeka nas czas lat 30 tych, kiedy to był gość z małym czarnym wąsikiem i zagarnął całą Europę... Teraz tym wąsikiem jest UE... | |||
~obserwator.. | Ambrożemu - Oscar z dziedziny trafności teraźniejszości!!! | |||
Emsi40
| Poczytajcie tu: ://branza. zmpd. pl/aktualnosc. php?akt_id=4669& search_str=&kat_ id=25&menu_id=41 | |||
Emsi40
| ://zmpd. pl/aktualnosc. php?akt_id=806 | |||
~gram | Podnosić ceny autostrad, nakładć nowe podatki, gnieść ile się da z każdej strony aby jak największej ilości bałwanów wybić z głowy próby powożenia się po Europie. Mam nadzieje że będzie taka c. h. u. jn. ia. że żaden nawet nie pomysli o transporcie zarówno po jednej i po drugiej stronie. | |||
przewoznik2
| W dniu 1 stycznia 2015 roku w Niemczech wchodzi w życie ustawa o płacy minimalnej (MiLoG – Mindeslohngesetz). Od dnia wejścia w życie ustawy ustalona płaca minimalna przysługuje wszystkim pracownikom wykonującym pracę w Niemczech, choć przewidziano nieliczne wyjątki. Jak wynika z § 1 ust 2 MiLoG płace minimalną ustalono na poziomie 8, 5 € brutto za godzinę na całym obszarze RFN. Regulacja ta obowiązuje nie tylko niemieckich pracodawców, ale także podmioty delegujące pracowników do pracy na terenie Niemiec. W Polsce, szczególnie branża transportowa wpadła w związku z nowymi regulacjami w niezrozumiała panikę. Informacje pochodzące z poważnych źródeł sugerują, jakoby polscy przedsiębiorcy transportowi świadczący usługi transportowe na terenie Niemiec (bez znaczenia czy miałby to być tranzyt, czy kabotaż), byli zobowiązani do stosowania także tych stawek minimalnych. Ponadto, co zakrawa o absurd, polscy przewoźnicy są informowani przez załadowców (nadawców) niemieckich o przyszłorocznym obowiązku podpisywania oświadczenia przez kierowcę o fakcie otrzymywania wynagrodzenia minimalnego w wysokości co najmniej 8, 5 € za godzinę. Niemieckie podmioty oprócz ustawy MiLoG powołują się na przepisy dyrektywy 96/71/WE, która zobowiązuje zagraniczne podmioty delegujące pracowników do pracy na terenie Niemiec do przestrzegania warunków m. in. dotyczących płacy minimalnej. Główny problem polega jednak na tym, iż powyższa interpretacja wynika z braku rozróżnienia pojęć „ delegowany” i „ będący w podróży służbowej”. Przede wszystkim należy jasno podkreślić, iż polscy kierowcy pracujący na terenie Niemiec, wykonujący przewozy pojazdami zarejestrowanymi w Polsce w oparciu o licencję wydaną w Polsce nie są pracownikami delegowanymi do pracy na terenie Niemiec, zatem absolutnie nie obejmuje ich nowelizacja ustawy MiLoG odnośnie płacy minimalne. Wymuszanie przez przedsiębiorstwa niemieckie podpisywania oświadczeń przez polskich kierowców potwierdzających przestrzeganie warunków niemieckiej płacy minimalnej jest delikatnie mówiąc bezprawne i wynika z niezrozumienia wprowadzanych przez prawodawcę niemieckiego przepisów. | |||
przewoznik2
| Przede wszystkim, zasady delegowania pracowników do innego kraju członkowskiego reguluje wyżej wspomniana dyrektywa 96/71/WE. Faktycznie jej przepisy wskazują, iż przedsiębiorstwo delegujące pracownika do pracy w innym Państwie Członkowskim jest zobowiązane do przestrzegania zasad związanych m. in. z minimalnym wynagrodzeniem w Państwie Przyjmującym. Inaczej ujmując polski pracownik oddelegowany do pracy w Niemczech powinien otrzymywać pensję w wysokości co najmniej wynagrodzenia minimalnego ustalonego na podstawie niemieckich przepisów wewnętrznych. Czy kierowca wykonujący przewóz w Niemczech jest pracownikiem delegowanym? Absolutnie nie! Przede wszystkim w myśl art. 2 ust. 1 dyrektywy, określenie „ pracownik delegowany” oznacza pracownika, który przez ograniczony okres wykonuje swoją prace na terytorium innego Państwa Członkowskiego, niż Państwo w którym zwyczajowo pracuje. Wydawałoby się, że zawód kierowcy wypełnia powyższe warunki jako pracownika delegowanego. Jednakże punkt art. 2 pkt 2 dyrektywy wskazuje, że podczas delegowania stosuje się definicję pracownika obowiązującą w prawie Państwa Przyjmującego, na teren którego pracownik jest delegowany. Co to oznacza? Aby uznać polskiego pracownika jako delegowanego na teren Niemiec, jego praca wykonywania w Niemczech musi mieć charakter faktycznej zmiany miejsca pracy (oddelegowania). Inaczej ujmując polski pracodawca oddelegowując pracownika do pracy w Niemczech musi wskazać co najmniej konkretne miejsce oddelegowania (w Polsce art. 29 § 1 pkt 2 Kp). Wykonywanie zaś zadań przewozowych przez kierowcę mieści się w definicji podróży służbowej (art. 775 KP). Sąd Najwyższy wyrokiem sygn. II UK 204/13 również potwierdził, iż podróż służbowa ma charakter krótkotrwały i incydentalny i nie powoduje zmiany umówionego miejsca pracy. Co istotne, kierowca w transporcie międzynarodowym nawet przebywając 3-4 tygodnie poza granicami kraju nie wykonuje jednej podróży służbowej, lecz zadania pracownicze składające się z wielu podróży służbowych (niejako każde osobne zadanie pracownicze jest odrębną podróżą służbową). Do podobnej konkluzji prowadzi a*aliza treści art. 2 pkt 4 oraz art. 21a ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o czasie pracy kierowców). Tak więc, na podstawie przepisów krajowych oraz orzecznictwa bezspornie kierowca wyjeżdżający za granicę w celu wykonania zadania przewozowego jest pracownikiem w podróży służbowej, a nie pracownikiem delegowanym w rozumieniu dyrektywy 96/71/WE. Powstaje jednak wątpliwość, że w razie ewentualnych sporów prawnych z niemieckimi służbami kontrolnymi polskie prawo i orzecznictwo może być niezbyt trafionym sposobem argumentowania własnych racji. Z pomocą przychodzi jednak orzecznictwo wspólnotowe – w wyroku Trybunału z dnia 10 lutego 2011 roku (wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożone przez Raad van State – Niderlandy – Vicoplus S. C. PUH (C-307/09), BAM Vermeer Contracting sp. z o. o. (C-308/09), Olbek Industrial Services sp. z o. o. (C-309/09) przeciwko Minister van Soziale Zaken en Werkgelegenheid) wskazano, iż delegowanie pracowników w rozumieniu art. 1 ust. 3 lit c) dyrektywy 96/71 stanowi odpłatne świadczenie usług, w ramach którego delegowany pracownik pozostaje zatrudniony przez przedsiębiorstwo świadczące usługi, bez zawarcia umowy o pracę z przedsiębiorstwem korzystającym z usług. Charakteryzuje się ono tym, że delegowanie pracownika do przyjmującego państwa członkowskiego samo w sobie stanowi przedmiot usługi świadczonej przez przedsiębiorstwo świadczące usługi oraz że ów pracownik wykonuje swoje zadania pod kontrolą i kierownictwem przedsiębiorstwa korzystającego z usług. Chociaż wyrok ten dotyczy wysyłania pracowników przez agencje pracy tymczasowej, Trybunał określił sposób interpretacji pojęcia pracownika delegowanego. Za pracownika delegowanego należy zatem uznawać pracownika wysyłanego do innego państwa członkowskiego, w celu wykonania w określonym miejscu i czasie określonej usługi dla zleceniodawcy z państwa przyjmującego. W przypadku transportu przedmiotem usługi jest przewiezienie towaru z miejsca A do miejsca B przy użyciu środka transportu należącego do przewoźnika, pod kierownictwem i kontrolą wyłącznie przewoźnika. Zleceniodawca usługi przewozu nie posiada jakichkolwiek praw do wydawania poleceń pracownikowi przedsiębiorstwa przewozowego. Zasady dotyczące sposobu wykonania przewozu ustalane są z przedsiębiorstwem polskim, mającym siedzibą w Polsce. Co istotne, nawet w przypadku wykonywania przewozów kabotażowych (na linii Niemcy – Niemcy) nadal nie można mówić o oddelegowaniu, ponieważ, jak wcześniej wskazano, musi ono być związane ze zmianą konkretnego miejsca pracy, podporządkowaniu się kontroli i kierownictwu niemieckiemu itp. Zadanie przewozowe charakteryzuje się wysoką mobilnością bez możliwości ustalenia konkretnego miejsca pracy na terenie Niemiec. Brak tej przesłanki uniemożliwia uznanie, iż kierowca w transporcie międzynarodowym jest pracownikiem oddelegowanym. | |||
przewoznik2
| Należy zatem zadać pytanie, skąd tak wielka nerwowość u naszych zachodnich sąsiadów w aspekcie współpracy z polskimi przewoźnikami? Okazuje się, że § 14 ustawy o delegowaniu pracowników (Arbeitnehmerentsend gesetz, AEntG) oraz § 13 MiLoG przwidują odpowiedzialność zamawiającego (zlecenidoawcy) za przestrzeganie obowiązku zapewnienia płacy minimalnej przez przyjmujących zamówienie (tj. zleceniobiorców i ich podwykonawców). Inaczej ujmując pracownik delegowany do pracy na terenie Niemiec w przypadku naruszenia jego prawa do otrzymania wynagrodzenia minimalnego, może żądać rekompensaty nie tylko od swojego pracodawcy, ale również do głównego zleceniodawcy (zamawiającego – podmiotu z Niemiec). Ponadto w przypadku ustalenia w toku kontroli podmiotu zlecającego, iż korzysta on z pracowników delegowanych bez zapewnienia im wynagrodzenia minimalnego, może być nałożona kara pieniężna do 500 000 € (w przypadku mniejszych przewinień do 30 000 € ). Zatem ryzyko otrzymania tak niebotycznej kary pieniężnej przesłania przedsiębiorcom niemieckim korzystającym z usług polskich firm zdrowy rozsądek. Powstaje zatem kolejna wątpliwość – dlaczego § 16 MiLoG przewiduje obowiązek zgłaszania do Urzędów Celnych (Zollverwaltung) pracowników świadczących pracę w transporcie towarów, spedycji i logistyce dla podmiotów zagranicznych delegujących do pracy w Niemczech? Czy oznacza to, że polscy przewoźnicy muszą zgłaszać delegowanie kierowców do pracy w Niemczech w Urzędach Celnych? Oczywiście nie – jak już wcześniej wskazano, dopóki kierowca wykonuje usługi przewozowe w oparciu o „ polską” licencję, z użyciem pojazdu zarejestrowanego w Polsce, znajduje się on w podróży służbowej, ale nie jest pracownikiem delegowanym. Z drugiej strony, jeżeli polski przewoźnik udostępni swojego kierowcę do pracy dla podmiotu niemieckiego (nawet kapitałowo powiązanego), który będzie wykonywał przewozy w oparciu o „ niemiecką” licencję, wówczas z całą pewnością będziemy mieli do czynienia z pracownikiem oddelegowanym, a nie pracownikiem będącym w podróży służbowej. Wówczas taki pracownik pracuje w oparciu o warunki określone w ustawie MiLoG, jednak nie otrzymuje zwrotu kosztów podróży służbowej (diet i ryczałtów). Co ciekawe, przyjęcie konkluzji, iż kierowca w transporcie wykonujący przewozy (np. kabotażowe) w Niemczech jest pracownikiem oddelegowanym, spowodowałoby znaczne problemy prawne dla polskich przewoźników. Mianowicie ugruntowane od wielu lat stanowisko Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej wyklucza możliwość wypłacania diet i innych kosztów podróży służbowych pracownikom oddelegowanym. Te należności bowiem, zgodnie z art. 775 Kp przysługują wyłącznie pracownikom będącym w podróży służbowej, a nie pracownikom oddelegowanym. Inaczej ujmując, przyznanie kierowcy wykonującemu przewozy przez (w) Niemcy wynagrodzenia minimalnego w wysokości 8, 5 € jako pracownikowi delegowanemu, wyklucza możliwość przyznawania zwrotów kosztów podróży służbowych. Reasumując, kierowca zatrudniony w polskim przedsiębiorstwie transportowym, realizujący przewozy pojazdem zarejestrowanym w Polsce na podstawie polskiej licencji, nie jest pracownikiem delegowanym w rozumieniu przepisów dyrektywy 96/71/WE oraz § 20 MiLoG. Z oddelegowaniem mamy do czynienia w przypadku, gdy zmienione zostaje (konkretnie wskazane) miejsce pracy na mocy odrębnego porozumienia z pracownikiem Pods tawa prawna: 1. Mindeslohngesetz, 2. Arbeitnehmerentsende gesetz, 3. Dyrektywa 96/71/We z dnia 16 grudnia 1996 roku, Dziennik Urzedowy L018, dotyczące delegowania pracowników w ramach świadczenia usług, 4. Art. 775 Ustawy – Kodeks pracy, 5. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 987/2009 z dnia 16 września 2009 roku dotyczące wykonywania rozporządzenia (WE) nr 883/2004 w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego (Dz. Urz UE L284), 6. Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 9 grudnia 2011 roku sygn.. II PZP 3/11 dotyczące odbywania podróży służbowych oraz uzyskiwania należności z tytułu tych podróży przez pracowników wysyłanych do pracy za granicę. | |||
przewoznik2
| AMEN | |||
~rychu | Zatrudnię Kierowcę z kat C+E z doświadczeniem w relacji IT-DE-IT *praca głownie dla LKW Walter dobrze ułożona w 99% jeden zal i jeden rozładunek, * przebiegi miesięczne od 10000 do 13000km, * system pracy minimalny 3/1 + plus zjazdy na bazę * samochód na stanie (przypisany do kierowcy) * terminowe wypłaty * płaca 8, 5 EUR brutto na godzinę brutto (godziny liczone wg. tachografu). * praca na zasadzie samozatrudnienia. | |||
ŻĄDŁO
| Federalne Ministerstwo Finansów potwierdziło natomiast obowiązek naliczania wynagrodzenia za pracę kierowców wg stawki minimalnych także dla polskich kierowców ciężarówek i busów w tranzycie, jeździe docelowej i kabotażu na terenie Niemiec od 1. 01. 2015 r., jako zasady terytorialnej, bez rozróżnienia pojęć „ delegowany” i „ będący w podróży służbowej” | |||
g-a
| Żądło - jakim cudem Niemcy nadali sobie prawo wglądu w mój PIT? | |||
przewoznik2
| ŻĄDŁO może podasz podstawę prawną artykuł lub cokolwiek numerek na podstawie której byśmy mogli to zweryfikować bo jak na razie to jedynie tylko twój wymysł | |||
przewoznik2
| zaraz ŻĄDŁO poda jakieś ZMPD wyrocznie czy może jakiś to trybunał z tego ZMPD że podali coś tam i coś tam i to zostało swietością obowiązującą... | |||
~marcin | mieszkam w Niemczech i wiem ze z urzędami się nie wygra sa skuteczne, wielu moich polskich kolegów sąsiadów nie przerejsrowywało samochodów bo taniej, władze niemieckie najpierw grzecznie prosiły i informowały o obowiązku, polacy każdy swoje samochów firmowy, rodziców itd. , koniec był taki że musieli podatek płacic nawet za 2 lata wstecz i już nie byli tacy hardzi, to nie polski burdel, dlatego włściciele firm nie mędrkujcie Niemcy swoje zrobią, a na marginesie mieliście złote lata w ekspresowym tempie się dorabiając tez kosztem kierowców czy dumpingowi płacowemu, balon się nadmuchał ciężarówek dużo i sami zaniźacie frachty sami zakładacie sobie sznur dziką pazerną konkurencja, tam jest dobrze gdzie wzrost jest zrównoważony a nie nadmuchany | |||
~marcin | p. s. jeżeli jeszcze dzisiaj wydaje wam się przewożnicy że jakoś to będzie to błąd, jeżeli wydali oświadczenie to je wyegzekwują, działają inaczej niż w Polsce są pomocne zakładają uczciwość po stronie obywateli podmiotów pozwolą naprawić błąd ale nie oszustwo tu ukarzą i są bardzo skuteczni | |||
~kierowcaC+E | Juz nie moge sie doczekac jak nasz jakis dziadtrans dostanie mandat 500000 Euro | |||
~polszyniet | marcin - wszystkie volksduetsche mają w sobie tyle jadu do obywateli byłego kraju zamieszkania co wy? Byli Polacy? | |||
~marcin | nie obrażaj bo wychodzi że ty plujesz jadem, nie jestem volk... , mieszkam tu i mówię jak jest też ku oszczędzeniu wam kłopotów, mnie to odpowiada przestrzegam przepisów i każdemu tego w Niemczech radzę, pozdrawiam i życze miłego dnia p. s. oglądam polską tv polki internet i powiem ci ze tego jadu jest w pl więcej niż tu, przestrzegasz prawa płacisz podatki i żyjesz spokojnie ludzie mili nie wszyscy ale jest OK | |||
~Kimi | ale bredzicie i co przyleci do niemiec na delegacje jakis Tajwan w sandałach z kory brzozowej i nagle mu sie zmienią zarobki na 8, 50 za godz i bedzie latał po zoolmatach składać jakies harmonogramy bo NIEMCY wydali oswiadczenie czy sobie cos uchwalili ocknijcie sie !!! | |||
~Irek transport owiec | wg mnie, Niemcy nie maja racji z taka interpretacja, podzielam tutaj poglad kolegi PRZEWOZNIK2 - kolega ma racje. Co innego Praca na terenie Niemiec, w sensie delegowania wykonywania pracy transgranicznej itd itd - jak wskazal w przepisach, ale Niemcy sie rozgalopowali. Teraz bedize musiala nastapic koretura, przez komisie EU lub sady niemieckie. Pytanie tylko: Kot zaplaci wtedy za zapalacone Stawki Minimalne? kto zwróci? Angela Merkel? Aha pamietajcie ZUS tez dojdzie ! | |||
~Kimi | Wyobrazcie sobie urząd do którego z całej uni spływają dokumety od każdego pracodawcy za każdego pracownika... | |||
~Kimi | niemcy stały by sie potętatem makulatury | |||
~Kuba | Nareszcie KONIEC DZIADÓW!!! Tylko latać do BAG i mówić, że się niema 8, 50 na godzine!:) Super!!! Niech NORMALNIE PŁACĄCE FIRMY ZOSTANĄ! A DZIADY WON!!! I NIECH NAKŁADAJĄ KARY PO 500 tyś euro KAŻDEMU!!! Niech kazdy dziad sprzeda dom, auto, rodzinę żeby wszystko popłacić!! Z takiego biegu sprawy jestem NIESAMOWICIE ZADOWOLONY!!! I niech transport będzie transportem a nie dziadownią!! francuzi, niemcy się już za to zabrali i bardzo dobrze!! Won dziadu z polskiego rynku transportowego!! | |||
~spedii | do BAg powiadasz... a lekcje odrobione? | |||
~wsciekly123 | wreszcie ktos zrobi porzadek z tymi biedakami w przeciagu 1o lat dorobili sie milionow a kirowcy niestac pojsc do wc na cpn na zachodzie bo by pszesral calo wyplate tych biedakow | |||
~ku-ku | wściekły cheba cie zaszczepim! | |||
~ku-ku | Se odpoczniesz w izolatce! |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz
OSTATNIO KOMENTOWANE
Ogromna prośba...
Reklama to nasze JEDYNE źródło dochodu.
Reklam nie jest wiele, nie wyskakują, nie zasłaniają żadnych treści, ale umożliwiają utrzymanie redakcji.
Proszę pomóż, dodaj etransport.pl do wyjątków Twojej aplikacji.