Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

czas pracy kierow. tygodniowy

ID: 141663


interesuje mnie tylko czas pracy w tygodniu dla kier. sam ciezarow. nie jazda cykle tylko czas pracy

~kirero
*.tktelekom.pl

Posty (15)

~kirero
jak w temacie...
J23nadaje
przeciętnie 48godz
zibi1906
Artykuł 6
1. Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć
9 godzin.
Jednakże dzienny czas prowadzenia pojazdu może zostać
przedłużony do nie więcej niż 10 godzin nie częściej niż dwa
razy w tygodniu.
2. Tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć
56 godzin i nie może skutkować przekroczeniem
maks ymalnego tygodniowego czasu pracy ustalonego
w dyrektywie 2002/15/WE.
3. Łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch
kolejnych tygodni nie może przekroczyć 90 godzin.
J23nadaje
zibi1906 piszesz o czasie jazdy, jeśli chodzi o czas pracy to obowiązuje normalnie KP jak i innych pracowników tylko z tą różnicą że pracodawca może wprowadzić w firmie różne formy czasu tzn równoważny, zadaniowy czy przerywany
~kirero
czas pracy tylko mnie interesuje ile godzin
PrzPrz
Ustawa z dnia 16 kwietnia o czasie pracy kierowców (tj. Dz. U. z 2012 r. poz. 1155 z późn. zm., dalej: Uocpk)
Art. 12
1. Tygodniowy czas pracy kierowcy, łącznie z godzinami nadliczbowymi, nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
2. Tygodniowy czas pracy, o którym mowa w ust. 1, może być przedłużony do 60 godzin, jeżeli średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.
3. Wymiar czasu pracy określony w ust. 1 i 2 obowiązuje także kierowcę zatrudnionego u więcej niż jednego pracodawcy.

Art. 13.
1. Po sześciu kolejnych godzinach pracy kierowcy przysługuje przerwa przeznaczona na odpoczynek w wymiarze nie krótszym niż 30 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy nie przekracza 9 godzin oraz w wymiarze nie krótszym niż 45 minut, w przypadku gdy liczba godzin pracy wynosi więcej niż 9 godzin. Przerwa może być dzielona na okresy krótsze trwające co najmniej 15 minut każdy, wykorzystywane w trakcie sześciogodzinnego czasu pracy lub bezpośrednio po tym okresie.
2. Przerwy, o których mowa w ust. 1, ulegają skróceniu o przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.

Art. 14.
1. W każdej dobie kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 11 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Dobowy odpoczynek, z wyłączeniem odpoczynku kierowców o których mowa w rozdziale 4a, może być wykorzystany w pojeździe jeżeli pojazd znajduje się na postoju i jest wyposażony w miejsce do spania.
2. W każdym tygodniu kierowcy przysługuje prawo do co najmniej 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku. Tygodniowy nieprzerwany odpoczynek obejmuje odpoczynek dobowy, o którym mowa w ust. 1, przypadający w dniu, w którym kierowca rozpoczął odpoczynek tygodniowy.
3. W przypadkach, o których mowa w art. 20 ust. 2 pkt 1, oraz w przypadku zmiany pory wykonywania pracy przez kierowcę w związku z jego przejściem na inną zmianę zgodnie z ustalonym rozkładem czasu pracy, nieprzerwany tygodniowy okres odpoczynku może obejmować mniejszą liczbę godzin, nie może być jednak krótszy niż 24 godziny.

Warto przeczytać również pozostałe przepisy Uocpk, a także Dyrektywy 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 marca 2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonujących czynności w trasie w zakresie transportu drogowego - którą to Dyrektywę implementuje do polskiego systemu prawnego właśnie Uocpk.
~woytek
2 x 13 godz = 26 godz oraz 4x 15 godz =60 godz suma 86 godz liczac jazde, inna prace i dyspozycyjnosc. W tym moze byc 56 godz max prowadzenia pojazdu. Jak to sie ma do KP obowiazujacego
~kirero
BAG liczy tak d 60 g ok powyzej kazda godzina 30eu
J23nadaje
PrzPrz dodam jeszcze jeden bardzo ważny art szczególnie pkt 2

Art. 15.
1. Do kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym mogą być stosowane
rozkłady czasu pracy, w których jest dopuszczalne przedłużenie wymiaru czasu
pracy do 10 godzin na dobę, a do pozostałych kierowców do 12 godzin na dobę -
w ramach systemu równoważnego czasu pracy.
2. W systemie równoważnego czasu pracy wymiar czasu pracy przedłużony w poszczególnych
dnia ch jest równoważony skróconym czasem pracy w innych
dniach lub dniami wolnymi od pracy.
3. Okres rozliczeniowy nie może być dłuższy niż 1 miesiąc, z zastrzeżeniem ust. 4 i
5.
4. W szczególnie uzasadnionych przypadkach okres rozliczeniowy może być przedłużony,
nie więcej jednak niż do 3 miesięcy.
5. Przy pracach uzależnionych od pory roku lub warunków atmosferycznych okres
rozliczeniowy może być przedłużony, nie więcej jednak niż do 4 miesięcy.
~maly
13 godz pracy dziennie mozna wykorzystac 2x w tyg mozna 15h
PrzPrz
Podstawą jest definicja - co należy rozumieć pod pojęciem "czas pracy".

Uocpk:
Art. 6.
1. Czasem pracy kierowcy jest czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, która obejmuje wszystkie czynności związane z wykonywaniem przewozu drogowego, w szczególności:
1) prowadzenie pojazdu;
2) załadowywanie i rozładowywanie oraz nadzór nad załadunkiem i wyładunkiem;
3) nadzór oraz pomoc osobom wsiadającym i wysiadającym;
4) czynności spedycyjne;
5) obsługę codzienną pojazdów i przyczep;
6) inne prace podejmowane w celu wykonania zadania służbowego lub zapewnienia bezpieczeństwa osób, pojazdu i rzeczy;
7) niezbędne formalności administracyjne;
8) utrzymanie pojazdu w czystości.
2. Czasem pracy kierowcy jest również czas poza przyjętym rozkładem czasu pracy, w którym kierowca pozostaje na stanowisku pracy kierowcy w gotowości do wykonywania pracy, w szczególności podczas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, których przewidywany czas trwania nie jest znany kierowcy przed wyjazdem albo przed rozpoczęciem danego okresu.
3. Do czasu pracy kierowcy wlicza się przerwę w pracy trwającą 15 minut, którą pracodawca jest obowiązany wprowadzić, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.

Art. 7.
Do czasu pracy kierowcy nie wlicza się:
1) czasu dyżuru, jeżeli podczas dyżuru kierowca nie wykonywał pracy;
2) nieusprawiedliwionyc h postojów w czasie prowadzenia pojazdu;
3) dobowego nieprzerwanego odpoczynku;
4) przerwy w pracy, o której mowa w art. 16 ust. 1.

Art. 9.
1. Czasem dyżuru jest czas, w którym kierowca pozostaje poza normalnymi godzinami pracy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z umowy o pracę w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę.
2. Do czasu dyżuru zalicza się przerwy przeznaczone na odpoczynek, o których mowa w art. 13.
3. W przypadku gdy pojazd jest prowadzony przez dwóch lub więcej kierowców, czas nieprzeznaczony na kierowanie pojazdem jest czasem dyżuru.

Art. 27.
1. Okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, zalicza się do czasu dyżuru, o którym mowa w art. 9.
2. Okresy odpoczynku, o których mowa w art. 8 ust. 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 8 ust. 1, 2 i 7 Umowy AETR, nie mogą być traktowane jak czas dyżuru, o którym mowa w art. 9.
3. Okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w art. 7 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, w części obejmującej 15 minut, wlicza się do czasu pracy kierowcy, jeżeli dobowy wymiar czasu pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin.


Dyrektywa 2002/15/WE:

Artyk uł 3
Definicje
Do celów niniejszej dyrektywy:
a) „ czas pracy” oznacza:
1) w przypadku pracowników wykonujących czynności związane z przewozem: czas od rozpoczęcia do zakończenia pracy, w którym pracownik wykonujący czynności związane z przewozem znajduje na swoim stanowisku pracy, jest w dyspozycji pracodawcy i wykonuje swoje funkcje lub czynności, to znaczy:
— czas poświęcony wszelkim czynnościom związanym z przewozem w transporcie drogowym. Czynności te, w szczególności, obejmują:
i) kierowanie;
ii) załadunek i rozładunek;
iii) pomaganie pasażerom we wsiadaniu i wysiadaniu z pojazdu;
iv) sprzątanie i konserwację techniczną;
v) każdą inną pracę zmierzającą do zapewnienia bezpieczeństwa pojazdu, jego ładunku i pasażerów lub do wypełnienia ustawowych lub wykonawczych zobowiązań bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową, włącznie z nadzorowaniem załadunku i rozładunku, formalnościami administracyjnymi z policją, cłem, urzędnikami imigracyjnymi itd.,
— okresy, w których nie może on swobodnie dysponować swoim czasem i zobowiązany jest pozostawać na swoim stanowisku pracy, w gotowości do podjęcia normalnej pracy, wraz z niektórymi zadaniami związanymi z dyżurowaniem, w szczególności podczas okresów oczekiwania na załadunek lub rozładunek, w przypadku gdy przypuszczalny czas ich trwania nie jest z góry znany, to znaczy albo przed odjazdem, albo tuż przed rozpoczęciem odnośnego okresu lub na mocy ogólnych warunków wynegocjowanych przez partnerów społecznych i/lub na warunkach wynikających z ustawodawstwa Państw Członkowskich;
2) w przypadku kierowców pracujących na własny rachunek tę samą definicję stosuje się do czasu między rozpoczęciem i zakończeniem pracy, w którym kierowca pracujący na własny rachunek pozostaje na swoim stanowisku pracy, będąc do dyspozycji klienta i wykonując swoje zadania lub funkcje inne niż ogólna praca administracyjna, która nie jest związana bezpośrednio z trwającą operacją transportową.
Przerwy wymienione w art. 5, okresy odpoczynku określone w art. 6 i, bez uszczerbku dla ustawodawstw Państw Członkowskich lub porozumień między partnerami społecznymi, stanowiących, że takie okresy powinny być wyrównane lub ograniczone, okresy gotowości określone w lit. b) niniejszego artykułu są wyłączone z czasu pracy;
b) „ okresy gotowości” oznaczają:
— okresy inne niż te odnoszące się do przerw i okresów odpoczynku, podczas których pracownik wykonujący czynności związane z przewozem nie jest zobowiązany pozostawać na swoim stanowisku pracy, ale musi być dostępny, aby odpowiedzieć na każde wezwanie do rozpoczęcia lub kontynuowania jazdy lub wykonania innej pracy. W szczególności do takich okresów gotowości należą okresy, w których pracownik wykonujący czynności związane z przewozem towarzyszy pojazdowi transportowanemu promem lub koleją, jak również okresy oczekiwania na granicy lub wynikające z zakazu ruchu.
Okresy te i ich przewidywalna długość będą z góry znane pracownikowi wykonującemu czynności związane z przewozem, to znaczy albo przed odjazdem, albo tuż przed właściwym rozpoczęciem odnośnego okresu lub na mocy ogólnych warunków wynegocjowanych przez partnerów społecznych, lub na warunkach wynikających z ustawodawstwa Państw Członkowskich,
— dla pracowników wykonujących czynności związane z przewozem jadących w zespole czas spędzony na siedzeniu obok kierowcy lub na kuszetce, gdy pojazd jest w ruchu;
(... ).


Czyli krótko - okres obejmujący 13 czy 15 godzin pomiędzy odpoczynkami - nie stanowi wyłącznie czasu pracy!
Jako czas pracy zalicza się:
- prowadzenie pojazdu;
- inne czynności, np. załadunkowe, formalności itp. ;
- czas oczekiwania na załadunek lub rozładunek, w przypadku gdy przypuszczalny czas ich trwania nie jest znany z góry (oczekiwanie jest czasem gotowości tylko wówczas, gdy jego czas trwania jest kierowcy z góry znany) ;
- 15 min. przerwy, gdy wymiar czasu pracy przekroczył 6h w danej dobie.

Dopiero do tak obliczonego czasu pracy mają zastosowanie przepisy określające jego maksymalny tygodniowy wymiar - który nie może przekraczać przeciętnie 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy, zaś w obrębie tygodnia może być przedłużony do 60 godzin - pod warunkiem, że średni tygodniowy czas pracy nie przekroczy 48 godzin w przyjętym okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 4 miesięcy.

1

~Arni
A wszyscy tak krzyczą po co kursy doszkalające, no i teraz już wychodzi, kiero zrób kurs i wynieś coś z niego a nie tylko zalicz frekwencję a wtedy nie będziesz zadawał głupich pytań.
~maly
PrzPrz teoretycznie wszystko ladnie pieknie a powiedz mi kto ta tteorie stosuje w praktyce z dyzurami oczekiwaniami etc.? ?? 13h pracy dziennie i to wsio 2x tydz 15 i nie ma co kombinowac i sie rozpisywac a w zyciu wiadomo jak jest tym bardziej na kraju pauza sie kreci a ty jeszcze na pace sie spinasz albo dopiero ladujesz
zetek
Pani Sandro, nie wątpię że ma Pani dar przekazywania wiedzy. Wystarczy podnieść temat własnego autorstwa, a nie "wklejac gdzie popadnie-) Choć o klienta trzeba walczyć, takie czasy. P
PrzPrz, chyba treściwiej już się nie da. Poz.
PrzPrz
~maly: Zauważ, że również Rozporządzenie 3821/85 jest częściowo oparte o Dyrektywę 2002/15/WE.
"Czas gotowości" określony w D2002/15/WE podlega rejestracji na tachografie jako "dyspozycyjność" - więc już z tego powodu trzeba wiedzieć, na czym polega różnica między "czasem pracy" a "dyspozycyjnością" - w szczególności w odniesieniu do czasów oczekiwania na załadunki i rozładunki.
Jeżeli podczas oczekiwania na załadunek / rozładunek rejestrujesz "przerwę/odpoczynek" (łóżeczko) - nie jest to działanie zgodne z prawem...

Natomiast sama kwestia ograniczenia łącznego czasu pracy kierowcy do 48 godzin - stanowi przedmiot zainteresowania Państwowej Inspekcji Pracy, więc w razie kontroli - mandat za przekroczenie tej normy zaboli Pracodawcę...
W razie wypadku drogowego (gdy będą zabici lub ranni) - aspekt ten niewątpliwie będzie również badany przez prokuratora, w celu ustalenia, czy jedną z przyczyn nie było przemęczenie kierowcy spowodowane pracą w wymiarze przekraczającym dopuszczalne normy...
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 3.145.176.228

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2024
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce
Photo by Josh Hild from Pexels