ID: 100542
Od kiedy liczy się czas pracy kierowcy.
ID: 100542
ID: 100542
Witam,
Mam pytanie odnośnie pracy kierowcy od jakiego momentu liczy się czas pracy czy od momentu włożenia karty kierowcy czy od momentu ruszenia autem?? ?
Witam,
Mam pytanie odnośnie pracy kierowcy od jakiego momentu liczy się czas pracy czy od momentu włożenia karty kierowcy czy od momentu ruszenia autem?? ?
~nnn*.8.253.15.ipv4.supernova.orange.pl
*.8.253.15.ipv4.supernova.orange.pl
Posty (100)
~Lena | Halo, słucham xD. | |||
~ktosik | caly czas mowie do ciebie. nie slyszysz, ale sluchasz.. sluchaj dalej | |||
~kierowca | KTOSIK a kto ci takich bzdur na opowiadał że tarczka nie może być dłużej w tacho jak 23h45m? jeżeli stoisz na pałzie? | |||
PrzPrz
| ~kierowca: Zgodnie z art. 15 ust. 2 zd. trzecie R3821/85: "Wykresówka (... ) nie może być używana przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona. " Wykresówka jest przeznaczona do rejestracji 24 następujących po sobie godzin. Ani minuty więcej. 23h45m wynika z ostrożności kolegi o nicku ~ktosik. | 1 | ||
PrzPrz
| Działając w sposób ściśle zgodny z brzmieniem przytoczonego wyżej przepisu art. 15 ust. 2 zd. trzecie R3821/85, w sytuacji, gdy np. kierowca pierwszego dnia rozpoczął pracę o 07:00, zaś następnego miał rozpocząć pracę o 08:00 (ponieważ np. wieczorem przyjechał na miejsce rozładunku czynne od 08:00), to rejestrując dzienny okres odpoczynku przy użyciu tachografu - najpóźniej o godzinie 07:00 kierowca powinien wymienić wykresówkę. Wymiana wykresówki wiąże się z jej wypełnieniem przez kierowcę. Okazanie przez kierowcę wykresówki, która nie zawiera wymaganych wpisów - podlega karze (dla kierowcy i przedsiębiorcy: 50 zł za brak każdego wpisu - odpowiednio poz. 13. 15 Zał. 1 do Uotd oraz poz. 6. 3. 6. Zał. nr 3 do Uotd, dla posiadacza CKZ: 2000 zł za "Dopuszczenie do naruszenia przepisów o stosowaniu urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i odpoczynku oraz aktywności kierowcy" - poz. 16 Zał. 2 do Uotd). Zgodnie z art. 3 lit. a pkt 1 tiret pierwsze ppkt v Dyrektywy 2002/15/WE "„ czas pracy” oznacza (... ) każdą inną pracę zmierzającą do (... ) wypełnienia ustawowych lub wykonawczych zobowiązań bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową (... ). " Według art. 15 ust. 3 tiret drugie lit. b R3821/85: "„ inna praca” oznacza wszelkie czynności inne niż prowadzenie pojazdu, zgodnie z definicją z art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE (... ) ; są one rejestrowane pod symbolem [młotki] (... ). " Tym samym - wypełnienie wykresówki stanowi czynność rejestrowaną jako "inna praca", przerywającą odpoczynek. Powyższe sprawia, że rejestrując dzienny okres odpoczynku przy użyciu tachografu - kierowca nie może rozpocząć pracy później niż rozpoczął poprzedniego dnia. Oczywiście, jest mi znana praktyka stosowana w tym zakresie przez służby kontrolne, polegająca na nienakładaniu kar w sytuacji, gdy "przerwa" wchodzi na aktywności rejestrowane 24 godziny wcześniej - jednak praktyka ta jest sprzeczna z zacytowanym wyżej art. 15 ust. 2 zd. trzecie R3821/85. | |||
PrzPrz
| Powyższy problem dotyczy tachografu analogowego. W przypadku pojazdów wyposażonych w tachograf cyfrowy - problem pojawia się w nieco innym miejscu. Sytuacja: Kiero wca postanowił odebrać w kabinie odpoczynek dzienny regularny (dokonał takiego wyboru), więc wprowadził kraj zakończenia i przełączył tachograf na rejestrację "przerwy/odpoczynku" , po czym wziął prysznic, zjadł kolację i poszedł spać (odpoczynek rozpoczął w czwartek o 23:00; parkował na parkingu obok stacji paliw przy autostradzie). Następnego dnia rano o 07:00 kierowca postanowił opuścić pojazd i udać się do pobliskiego miasta na prywatne zakupy - miał do dyspozycji 5 godzin (pracę miał rozpocząć dopiero o 12:00). Pozostawienie karty w tachografie podczas przebywania kierowcy poza pojazdem nie jest właściwym działaniem (tak samo, jak zostawienie wewnątrz kabiny dowodu rejestracyjnego, wypisu z licencji i innych dokumentów), gdyż pod nieobecność kierowcy może dojść do kradzieży dokumentów lub całego pojazdu wraz z zawartością, a ponadto art. 15 ust. 2 zd. czwarte R3821/85 wprost określa, że w sytuacji oddalenia się od pojazdu - kierowca dokumentuje swoją aktywność wpisami ręcznymi na kartę bądź zapisami odręcznymi na wykresówce lub wydruku. Z kolei wyjęcie karty z tachografu implikuje konieczność ponownego wpisania kraju zakończenia - zaś ta czynność (identycznie, jak wypełnienie wykresówki) stanowi "inną pracę" przerywającą odpoczynek. Tym samym: w sytuacji dokonania przez kierowcę wyboru odbioru odpoczynku w kabinie i dokumentowania tegoż odpoczynku przy użyciu tachografu - kierowca nie może później np. zmienić swojej decyzji i w trakcie trwającego odpoczynku oddalić się od pojazdu, gdyż albo ryzykuje utratę karty kierowcy (pozostałe dokumenty może zabrać ze sobą bez przeszkód), albo przerywa odpoczynek poprzez dokonanie wpisu w tachografie. W tym miejscu istnieje zatem oczywista sprzeczność z definicją z art. 4 lit. f Rozporządzenia 561/2006, w myśl której "„ odpoczynek” oznacza nieprzerwany okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem". | |||
PrzPrz
| Rozwiązaniem obu tych problemów - jest właśnie odbieranie odpoczynku bez włożonej do tachografu wykresówki lub karty kierowcy, i to tylko wówczas, gdy wyjęcie nastąpiło z chwilą zakończenia pracy, na samym początku tegoż odpoczynku - a następnie wyrysowanie odpoczynku ręcznie na odwrocie wykresówki lub dokonanie wpisu manualnego w tachografie po rozpoczęciu kolejnego dnia pracy. Za słusznością tego poglądu przemawia ponadto brzmienie art. 15 ust. 2 zd. drugie R3821/85: "Nie wyjmuje się wykresówki lub karty kierowcy z urządzenia przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów" - z czego można wywodzić, że nie ma żadnych przeszkód, aby wyjąć wykresówkę lub kartę kierowcy po zakończeniu dziennego okresu pracy. W odniesieniu do odpoczynków tygodniowych są jednak jeszcze dodatkowe elementy, potwierdzające słuszność ich ręcznej rejestracji... Otóż zgodnie z: - art. 15 ust. 2 R3821/85: "Kierow cy stosują wykresówki lub karty kierowcy w każdym dniu, w którym prowadzą pojazd, począwszy od momentu, w którym go przejmują. Nie wyjmuje się wykresówki lub karty kierowcy z urządzenia przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów. Wykresówka lub karta kierowcy nie może być używana przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona. (... ) " - art. 15 ust. 3 tiret drugie lit. d) R3821/85: "Kierow cy (... ) obsługują przełączniki umożliwiające osobną i wyraźną rejestrację następujących okresów: (... ) d) pod symbolem [łóżko]: przerwy w pracy i okresy dziennego odpoczynku. Czyli: - nie ma wymogu stosowania wykresówki lub karty kierowcy w dniach, w których pojazd nie był prowadzony; - wykresówkę lub kartę można wyjąć po zakończeniu dziennego okresu pracy; - wykresówkę trzeba wyjąć z tachografu najpóżniej po 24 godzinach od włożenia; - okresów odpoczynku tygodniowego nie rejestruje się przy pomocy przełączników tachografu. | |||
PrzPrz
| Pytanie zadane na wstępie brzmi "od kiedy liczy się czas pracy kierowcy". Odpowiedź jest prosta: od momentu, w którym kończy on odpoczynek, czyli od chwili rozpoczęcia pierwszej czynności kwalifikowanej według Dyrektywy 2002/15/WE jako "czas pracy" lub jako "czas gotowości". Jeżeli pierwszą czynnością kierowcy danego dnia będzie włożenie i zalogowanie karty lub wypełnienie i włożenie tarczki - to jest właśnie ten moment. Jeżeli natomiast pierwszą czynnością będzie np. dojazd kierowcy z miejsca zamieszkania do pojazdu znajdującego się poza bazą i poza miejscem zamieszkania kierowcy, to już rozpoczęcie tego dojazdu jest rozpoczęciem dnia pracy (dojazd nie może być liczony jako odpoczynek lub przerwa, chyba że odbywa się promem lub pociągiem, a kierowca ma do dyspozycji koję lub kuszetkę). | |||
~prowokator | PrzPrz to co piszesz i cytujesz jest nielogiczne. żle interpretujesz jak większość rzeczone przepisy. :) | |||
~prowokator | odnoszę się tylko do wykresówek a jak niektórzy mówią do szajb. |
Opcje - szybkie linki
Wybierz
Wątki Admina
Wybierz
TOP 20 - przez was wybrane
Wybierz