Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Od kiedy liczy się czas pracy kierowcy.

ID: 100542


Witam,
Mam pytanie odnośnie pracy kierowcy od jakiego momentu liczy się czas pracy czy od momentu włożenia karty kierowcy czy od momentu ruszenia autem?? ?

~nnn
*.8.253.15.ipv4.supernova.orange.pl

Posty (100)

~Lena
Halo, słucham xD.
~ktosik
caly czas mowie do ciebie.
nie slyszysz, ale sluchasz..

sluchaj dalej
~kierowca
KTOSIK a kto ci takich bzdur na opowiadał że tarczka nie może być dłużej w tacho jak 23h45m? jeżeli stoisz na pałzie?
PrzPrz
~kierowca: Zgodnie z art. 15 ust. 2 zd. trzecie R3821/85: "Wykresówka (... ) nie może być używana przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona. "
Wykresówka jest przeznaczona do rejestracji 24 następujących po sobie godzin.
Ani minuty więcej.
23h45m wynika z ostrożności kolegi o nicku ~ktosik.

1

PrzPrz
Działając w sposób ściśle zgodny z brzmieniem przytoczonego wyżej przepisu art. 15 ust. 2 zd. trzecie R3821/85, w sytuacji, gdy np. kierowca pierwszego dnia rozpoczął pracę o 07:00, zaś następnego miał rozpocząć pracę o 08:00 (ponieważ np. wieczorem przyjechał na miejsce rozładunku czynne od 08:00), to rejestrując dzienny okres odpoczynku przy użyciu tachografu - najpóźniej o godzinie 07:00 kierowca powinien wymienić wykresówkę.
Wymiana wykresówki wiąże się z jej wypełnieniem przez kierowcę. Okazanie przez kierowcę wykresówki, która nie zawiera wymaganych wpisów - podlega karze (dla kierowcy i przedsiębiorcy: 50 zł za brak każdego wpisu - odpowiednio poz. 13. 15 Zał. 1 do Uotd oraz poz. 6. 3. 6. Zał. nr 3 do Uotd, dla posiadacza CKZ: 2000 zł za "Dopuszczenie do naruszenia przepisów o stosowaniu urządzeń rejestrujących samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i odpoczynku oraz aktywności kierowcy" - poz. 16 Zał. 2 do Uotd).
Zgodnie z art. 3 lit. a pkt 1 tiret pierwsze ppkt v Dyrektywy 2002/15/WE "„ czas pracy” oznacza (... ) każdą inną pracę zmierzającą do (... ) wypełnienia ustawowych lub wykonawczych zobowiązań bezpośrednio związanych z trwającą operacją transportową (... ). "
Według art. 15 ust. 3 tiret drugie lit. b R3821/85: "„ inna praca” oznacza wszelkie czynności inne niż prowadzenie pojazdu, zgodnie z definicją z art. 3 lit. a) dyrektywy 2002/15/WE (... ) ; są one rejestrowane pod symbolem [młotki] (... ). "
Tym samym - wypełnienie wykresówki stanowi czynność rejestrowaną jako "inna praca", przerywającą odpoczynek.

Powyższe sprawia, że rejestrując dzienny okres odpoczynku przy użyciu tachografu - kierowca nie może rozpocząć pracy później niż rozpoczął poprzedniego dnia.

Oczywiście, jest mi znana praktyka stosowana w tym zakresie przez służby kontrolne, polegająca na nienakładaniu kar w sytuacji, gdy "przerwa" wchodzi na aktywności rejestrowane 24 godziny wcześniej - jednak praktyka ta jest sprzeczna z zacytowanym wyżej art. 15 ust. 2 zd. trzecie R3821/85.
PrzPrz
Powyższy problem dotyczy tachografu analogowego.

W przypadku pojazdów wyposażonych w tachograf cyfrowy - problem pojawia się w nieco innym miejscu.

Sytuacja:
Kiero wca postanowił odebrać w kabinie odpoczynek dzienny regularny (dokonał takiego wyboru), więc wprowadził kraj zakończenia i przełączył tachograf na rejestrację "przerwy/odpoczynku" , po czym wziął prysznic, zjadł kolację i poszedł spać (odpoczynek rozpoczął w czwartek o 23:00; parkował na parkingu obok stacji paliw przy autostradzie).
Następnego dnia rano o 07:00 kierowca postanowił opuścić pojazd i udać się do pobliskiego miasta na prywatne zakupy - miał do dyspozycji 5 godzin (pracę miał rozpocząć dopiero o 12:00).

Pozostawienie karty w tachografie podczas przebywania kierowcy poza pojazdem nie jest właściwym działaniem (tak samo, jak zostawienie wewnątrz kabiny dowodu rejestracyjnego, wypisu z licencji i innych dokumentów), gdyż pod nieobecność kierowcy może dojść do kradzieży dokumentów lub całego pojazdu wraz z zawartością, a ponadto art. 15 ust. 2 zd. czwarte R3821/85 wprost określa, że w sytuacji oddalenia się od pojazdu - kierowca dokumentuje swoją aktywność wpisami ręcznymi na kartę bądź zapisami odręcznymi na wykresówce lub wydruku.
Z kolei wyjęcie karty z tachografu implikuje konieczność ponownego wpisania kraju zakończenia - zaś ta czynność (identycznie, jak wypełnienie wykresówki) stanowi "inną pracę" przerywającą odpoczynek.

Tym samym: w sytuacji dokonania przez kierowcę wyboru odbioru odpoczynku w kabinie i dokumentowania tegoż odpoczynku przy użyciu tachografu - kierowca nie może później np. zmienić swojej decyzji i w trakcie trwającego odpoczynku oddalić się od pojazdu, gdyż albo ryzykuje utratę karty kierowcy (pozostałe dokumenty może zabrać ze sobą bez przeszkód), albo przerywa odpoczynek poprzez dokonanie wpisu w tachografie.
W tym miejscu istnieje zatem oczywista sprzeczność z definicją z art. 4 lit. f Rozporządzenia 561/2006, w myśl której "„ odpoczynek” oznacza nieprzerwany okres, w którym kierowca może swobodnie dysponować swoim czasem".
PrzPrz
Rozwiązaniem obu tych problemów - jest właśnie odbieranie odpoczynku bez włożonej do tachografu wykresówki lub karty kierowcy, i to tylko wówczas, gdy wyjęcie nastąpiło z chwilą zakończenia pracy, na samym początku tegoż odpoczynku - a następnie wyrysowanie odpoczynku ręcznie na odwrocie wykresówki lub dokonanie wpisu manualnego w tachografie po rozpoczęciu kolejnego dnia pracy.

Za słusznością tego poglądu przemawia ponadto brzmienie art. 15 ust. 2 zd. drugie R3821/85: "Nie wyjmuje się wykresówki lub karty kierowcy z urządzenia przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów" - z czego można wywodzić, że nie ma żadnych przeszkód, aby wyjąć wykresówkę lub kartę kierowcy po zakończeniu dziennego okresu pracy.

W odniesieniu do odpoczynków tygodniowych są jednak jeszcze dodatkowe elementy, potwierdzające słuszność ich ręcznej rejestracji...

Otóż zgodnie z:
- art. 15 ust. 2 R3821/85:

"Kierow cy stosują wykresówki lub karty kierowcy w każdym dniu, w którym prowadzą pojazd, począwszy od momentu, w którym go przejmują. Nie wyjmuje się wykresówki lub karty kierowcy z urządzenia przed zakończeniem dziennego okresu pracy, chyba że jej wyjęcie jest dopuszczalne z innych powodów. Wykresówka lub karta kierowcy nie może być używana przez okres dłuższy niż ten, na który jest przeznaczona. (... ) "

- art. 15 ust. 3 tiret drugie lit. d) R3821/85:

"Kierow cy (... ) obsługują przełączniki umożliwiające osobną i wyraźną rejestrację następujących okresów: (... )
d) pod symbolem [łóżko]: przerwy w pracy i okresy dziennego odpoczynku.

Czyli:
- nie ma wymogu stosowania wykresówki lub karty kierowcy w dniach, w których pojazd nie był prowadzony;
- wykresówkę lub kartę można wyjąć po zakończeniu dziennego okresu pracy;
- wykresówkę trzeba wyjąć z tachografu najpóżniej po 24 godzinach od włożenia;
- okresów odpoczynku tygodniowego nie rejestruje się przy pomocy przełączników tachografu.
PrzPrz
Pytanie zadane na wstępie brzmi "od kiedy liczy się czas pracy kierowcy".
Odpowiedź jest prosta: od momentu, w którym kończy on odpoczynek, czyli od chwili rozpoczęcia pierwszej czynności kwalifikowanej według Dyrektywy 2002/15/WE jako "czas pracy" lub jako "czas gotowości".
Jeżeli pierwszą czynnością kierowcy danego dnia będzie włożenie i zalogowanie karty lub wypełnienie i włożenie tarczki - to jest właśnie ten moment.
Jeżeli natomiast pierwszą czynnością będzie np. dojazd kierowcy z miejsca zamieszkania do pojazdu znajdującego się poza bazą i poza miejscem zamieszkania kierowcy, to już rozpoczęcie tego dojazdu jest rozpoczęciem dnia pracy (dojazd nie może być liczony jako odpoczynek lub przerwa, chyba że odbywa się promem lub pociągiem, a kierowca ma do dyspozycji koję lub kuszetkę).
~prowokator
PrzPrz
to co piszesz i cytujesz jest nielogiczne.
żle interpretujesz jak większość rzeczone przepisy. :)
~prowokator
odnoszę się tylko do wykresówek a jak niektórzy mówią do szajb.
Odpowiedzialność

Novemedia Ltd nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych tutaj ofert, postów i wątków. Osoby zamieszczające treści naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną. Powyższy adres IP będzie przekazany uprawnionym organom Państwa w przypadku naruszenia prawa. Zastrzegamy sobie prawo do nie publikowania jakichkolwiek treści bez podania przyczyny.

Twój adres IP: 52.15.244.228

Dodaj
Anuluj

Opcje - szybkie linki

Wątki Admina

TOP 20 - przez was wybrane

OSTATNIO KOMENTOWANE

ZOBACZ TEŻ

Zakazy ruchu dla ciężarówek w Europie na rok 2025
trafficban.com
Przepisy kuchni kierowców - do przygotowania w trasie lub przed wyjazdem
Kuchnia kierowcy

Sprawdź dobre parkingi w Europie
Dobry parking

Warunki przejazdu na drogach w Polsce
Drogi w Polsce