Każda część branży intensywnie inwestuje, ale wciąż brakuje spójności regulacyjnej. Nasza nowa koalicja pokazuje, że sektor jest gotowy i działa wspólnie. Teraz rządy muszą stworzyć warunki do skalowania rynku powiedział Chris Heron, sekretarz generalny E-Mobility Europe.Na znaczenie zmian zwrócił również Christian Levin, prezes TRATON GROUP, do której należą m.in. marki Scania i MAN. Jak podkreślił, przemysł motoryzacyjny przechodzi obecnie historyczną transformację od silników spalinowych do technologii zeroemisyjnych, takich jak elektryczne ciężarówki i autobusy. Sukces tej transformacji wymaga nie tylko ambitnych celów, ale także przewidywalnych i długofalowych zachęt inwestycyjnych oraz odpowiedniego wsparcia ze strony decydentów.
Anja van Niersen, prezes firmy Milence, operatora sieci ładowania dla ciężkiego transportu, zaznaczyła, że Europa musi szybko przejść od ambitnych planów do konkretnych działań. Jej zdaniem technologia i infrastruktura są już gotowe, ale potrzebna jest szersza współpraca w ramach całego ekosystemu transportowego. Z kolei Agustín Delgado, dyrektor ds. technologii w Iberdrola, wskazał, że tempo inwestycji w infrastrukturę energetyczną zależy w dużej mierze od ram regulacyjnych – aby rozwój sieci ładowania dla ciężarówek przebiegał sprawnie, konieczne są stabilne i długoterminowe zasady umożliwiające wcześniejsze inwestycje.
Do działań koalicji dołączył również Amazon, którego przedstawiciel, Andreas Marschner, wiceprezes ds. zrównoważonego transportu, podkreślił, że firma dąży do dekarbonizacji każdego etapu łańcucha dostaw w ramach planu osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2040 roku. W jego ocenie niezbędne są jednak odważne decyzje legislacyjne na poziomie Unii Europejskiej, które stworzą ramy umożliwiające elektryfikację ciężkiego transportu drogowego.
Koalicja E-Mobility Europe zaprezentowała dokument „Blueprint 2030 – Closing Europe’s Electric Trucks Gap”, w którym przedstawiono konkretne zalecenia dla instytucji unijnych i rządów krajowych. Wśród nich znalazły się: modernizacja przepisów dotyczących pojazdów i zabezpieczenie łańcuchów dostaw, rozszerzenie zwolnień z opłat drogowych i wprowadzenie bardziej sprawiedliwego systemu podatkowego, wzmocnienie popytu poprzez zachęty dla flot korporacyjnych oraz przyspieszenie rozwoju infrastruktury ładowania i sieci energetycznych. W ciągu najbliższych 12 miesięcy uczestnicy inicjatywy planują opracowanie wspólnych analiz, raportów i projektów pilotażowych, które mają pomóc w pokonaniu barier regulacyjnych i pokazaniu, jak skutecznie skalować rynek elektrycznych ciężarówek w Europie. Nowo utworzony e-Logistics Hub ma łączyć producentów pojazdów ciężarowych, operatorów logistycznych, dostawców energii, operatorów sieci i firmy transportowe w ramach wspólnego celu przyspieszenia transformacji europejskiego transportu drogowego w kierunku zeroemisyjności.
Źródło: E-Mobility Europe