By zapewnić bezpieczeństwo naszym pracownikom, ale też osobom podróżującym autostradą A2, stosujemy specjalne energochłonne osłony, wyposażone w tablice sygnalizacyjne, których zadaniem jest zabezpieczenie robót prowadzonych na jezdni autostrady. Już wielokrotnie te poduszki zderzeniowe uratowały życie zarówno kierowcom jak i naszym pracownikom mówi Wojciech Martynów, dyrektor Eksploatacji Autostrady w firmie Autostrada Eksploatacja.W tym roku, po kilku miesiącach testów używanych z powodzeniem w Niemczech nadajników komunikatów ostrzegawczych, Autostrada Eksploatacja zdecydowała się na zakup tych urządzeń.
Nadajniki komunikatów ostrzegawczych, działające na zasadzie informacji przesyłanych przez CB radio, spowodowały, że w Niemczech liczba zdarzeń z udziałem służb zmalała o 30 % . By jednak nasi pracownicy, wykonując prace na autostradzie, mogli czuć się w pełni bezpiecznie potrzebna jest współpraca z kierowcami tłumaczy Krzysztof Golis, menadżer CZA i systemu Zarządzania Aktywami w spółce Autostrada Eksploatacja.Z badań satysfakcji kierowców przeprowadzonych na odcinku A2 Świecko - Konin wynika, że ponad 92% badanych dobrze ocenia oznakowanie prowadzonych na autostradzie prac utrzymaniowych. Prawie 90% pytanych kierowców, deklaruje, że dostosowuje się do znaków ograniczenia prędkości i zwalnia dojeżdżając do pracującego sprzętu. Jednak mimo dobrego zabezpieczenia i znaków ostrzegawczych nadal zdarzają się przypadki najechania na urządzenia zabezpieczające prace.
Celem rozpoczętej właśnie kampanii jest pokazanie kierowcom, że stosując 3 proste zasady: Zauważ- prowadzone prace i ludzi je wykonujących, Zareaguj- nie czekaj, zdejmij nogę z gazu i Zwolnij – dojeżdżając do pracującego na drodze sprzętu, nie czekając do ostatniej chwili - zapewnią bezpieczeństwo zarówno sobie, jak i służbom utrzymaniowym.
Wykonywanie prac na autostradzie pod ruchem, nawet gdy pracownicy są zabezpieczeni najlepiej jak się da czyli poduszkami zderzeniowymi i dodatkową sygnalizacją ostrzegawczą, wiąże się z dużą obawą i stresem. Autostrady i drogi szybkiego ruchu to trasy podwyższonych prędkości. Dlatego tak ważne jest zdjęcie nogi z gazu w odpowiednim momencie, bez przeceniania naszych umiejętności i wiary w urządzenia pokładowe.
Zasadniczo na poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego mają wpływ trzy czynniki. Jednym z nich jest infrastruktura drogowa – i tę zapewniamy na najwyższym poziomie, zarówno jeśli chodzi o inwestycje, jak i bieżące utrzymanie, aby kierowcy mogli podróżować bezpiecznie i komfortowo. Drugi aspekt to pojazd, coraz częściej wyposażony w nowoczesne systemy wspomagania i urządzenia wczesnego ostrzegania. Jednak najważniejszym elementem pozostaje człowiek. To kierowca decyduje, kiedy zwolnić i zachować szczególną ostrożność. Od jego koncentracji i przestrzegania przepisów zależy najwięcej – w tym życie i zdrowie jego samego oraz innych uczestników ruchu mówi Michał Pabich, ekspert ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego w Autostradzie Wielkopolskiej.Bezpieczeństwo ruchu drogowego to wspólna odpowiedzialność nas wszystkich. Nawet najlepsza infrastruktura i najnowocześniejsze technologie nie zastąpią rozsądku i uważności kierowcy. To właśnie świadome decyzje za kierownicą decydują o tym, czy podróż zakończy się bezpiecznie.
Źródło: Autostrada Wielkopolska