Rozwiązanie ma jeszcze skuteczniej wykrywać oznaki zmęczenia i rozproszenia, a w konsekwencji poprawić bezpieczeństwo w transporcie drogowym. Ulepszony Driver Alert Support opiera się na dwóch kamerach:
🚩 kamera śledząca wzrok kierowcy analizuje, gdzie patrzy prowadzący pojazd, i w przypadku oznak nieuwagi wyświetla komunikat na ekranie oraz uruchamia sygnał dźwiękowy,
🚩 kamera skierowana do przodu monitoruje tor jazdy oraz pozycję ciężarówki względem pasa ruchu i pobocza, dzięki czemu wykrywa symptomy zmęczenia i niebezpiecznej jazdy.
Jeśli kierowca nie reaguje na pierwsze ostrzeżenie, system wyświetla kolejne powiadomienie i emituje głośniejszy alarm. Driver Alert Support włącza się automatycznie po uruchomieniu pojazdu, a jego dezaktywacja możliwa jest wyłącznie ręcznie – zgodnie z wymogami prawnymi UE.
Nowa wersja systemu spełnia wymagania unijnej regulacji bezpieczeństwa GSR2, która w drugim etapie – od lipca 2026 r. – zobowiąże wszystkich producentów do wyposażania ciężarówek w zaawansowane systemy ostrzegania przed rozproszeniem uwagi kierowcy (ADDW). Ulepszony system trafi do:
🚩 ciężarówek ciężkich Volvo FH i FM,
🚩 ciężarówek średnich Volvo FL i FE.
Początkowo system obejmie rynek UE oraz wybrane kraje spoza wspólnoty, takie jak Norwegia, Szwajcaria i Wielka Brytania. W pozostałych regionach Volvo nadal będzie oferować obecną wersję Driver Alert Support opartą na kamerze skierowanej do przodu.
Źródło: Volvo Trucks
Utworzona: 2025-09-25