Czym tegoroczne targi SOLUTRANS będą się różnić od poprzednich edycji wydarzenia?

Guillaume Schaeffer, dyrektor targów SOLUTRANS: Wzbogaciliśmy ofertę dla odwiedzających targi, wprowadzając nowe formaty, ulepszone treści i jeszcze bardziej międzynarodowy charakter wydarzenia. Targi są platformą wymiany doświadczeń, prezentacji innowacji i udzielania konkretnych odpowiedzi na pytania i wyzwania stojące przed naszą branżą.
W 2023 roku targi przyciągnęły 65 000 odwiedzających. Jakie są oczekiwania związane z tegoroczną edycją?
Patrick Cholton: Oczywiście chcemy utrzymać dynamikę wzrostu. Sytuacja gospodarcza pozostaje niepewna, ale jednocześnie zachęca profesjonalistów do poszukiwania nowych rozwiązań, poszerzania wiedzy i wymiany doświadczeń. Program konferencji, dynamiczne pokazy, a także testy pojazdów – wszystko zostało zaprojektowane tak, aby przyciągnąć jeszcze liczniejszą i bardziej wymagającą publiczność. Często powtarzam, że SOLUTRANS to nie tylko targi branżowe, ale także katalizator pomysłów i laboratorium trendów – w ten sposób przyciągają coraz więcej profesjonalistów.Co można powiedzieć o wymiarze międzynarodowym targów? Jakie są efekty działań organizatora na tym polu?
Guillaume Schaeffer: Dołożyliśmy wszelkich starań, aby wzmocnić obecność międzynarodową – postawiliśmy na komunikację, współpracę itp. I efekty są widoczne. Prawie 28% wystawców pochodzi z zagranicy, z silną reprezentacją firm z Niemiec, Włoch, Turcji i Belgii. Tę samą dynamikę obserwujemy wśród odwiedzających – w 2023 roku 24% gości pochodziło spoza Francji, byli mieszkańcami 128 krajów. Było to trzykrotnie więcej odwiedzających spoza Francji niż w 2021 roku. Z tego można wyciągnąć wniosek, że SOLUTRANS coraz bardziej odzwierciedla rzeczywistość dynamicznie zmieniającego się rynku europejskiego.Przepisy europejskie wpływają na całą branżę pojazdów użytkowych. To jeden z ważnych tematów tegorocznej edycji...
Patrick Cholton: Zdecydowanie tak. Główna sesja plenarna targów, która odbędzie się tuż po inauguracji we wtorek 18 listopada, ma na celu zacieśnienie kontaktów między profesjonalistami a Komisją Europejską. Punkt widzenia praktyków życia gospodarczego często koliduje z ograniczeniami regulacyjnymi, stąd tytuł: „Branża pojazdów użytkowych – Unia Europejska, a gdybyśmy porozmawiali?”. Ponadto organizujemy konferencję poświęconą producentom nadwozi, aby omówić kwestie regulacyjne, które na co dzień wpływają na ten sektor. Niezależnie od tego, czy chodzi o Vecto Trailer, WLTP, czy GSR 2 – te zmiany mają charakter techniczny i decydują o konkurencyjności firm. W tym kontekście rola Francuskiej Federacji Przemysłu i Usług Nadwoziowych i targów SOLUTRANS nabiera szczególnego znaczenia. Ta konferencja jest zwieńczeniem codziennej pracy FFC, której przedstawiciele są w stałym kontakcie z zespołami w Brukseli.Transformacja energetyczna transportu jest sednem tegorocznej edycji targów, a walka o klimat bazuje na różnych rozwiązaniach. Wszystkie będą reprezentowane na targach?

Patrick Cholton: Rolą naszych targów jest wspieranie różnych podmiotów działających w branży, a nie opowiadanie się po którejś ze stron w wyborze tej lub innej technologii napędowej. Targi odzwierciedlają dynamicznie zmieniający się rynek, na którym profesjonaliści podejmują różne decyzje technologiczne, ale mają wspólny cel: budowanie bardziej ekologicznego transportu. Proponujemy pluralistyczną interpretację tej transformacji, ponieważ każdy musi mieć możliwość wyboru technologii – energii elektrycznej, gazu, wodoru, biopaliw, modernizacji – która odpowiada jego potrzebom, modelowi ekonomicznemu i ograniczeniom terytorialnym. Tej wolności zamierzamy bronić.
Jakie atrakcje czekają gości odwiedzających targi?
Patrick Cholton: Na prośbę wystawców i odwiedzających powiększyliśmy tor testowy dla rowerów cargo, aby umożliwić sprawdzenie pojazdów w sytuacjach jeszcze bliższych rzeczywistym warunkom jazdy. Ponadto w czwartek, a jest to dzień o największym natężeniu ruchu, targi będą otwarte do godziny 22:00. To odpowiedź na potrzeby profesjonalistów, aby zorganizować większą liczbę spotkań biznesowych w przyjaznej atmosferze. Po raz pierwszy udostępniamy oficjalny sklep gospodarza targów, aby zaoferować odwiedzającym pamiątki i wzmocnić ich poczucie przynależności do branży pojazdów użytkowych. Powstanie Wioska Wodorowa, czyli przestrzeń poświęcona rozwiązaniom w zakresie mobilności wodorowej, w której pojazdy zostaną zaprezentowane w rzeczywistych warunkach, a zainteresowani zyskają możliwość wymiany doświadczeń z ekspertami. Ponadto, przechadzając się wzdłuż alejek targowych będzie można podziwiać zabytkowe pojazdy z kolekcji Fundacji Berliet.Tradycją targów jest honorowanie najciekawszych rozwiązań nagrodami I-nnovation Awards. Jakie znaczenie mają dla laureatów?
Patrick Cholton: Nagrody pozwalają nam wyróżniać najciekawsze innowacje w różnych kategoriach. Zwycięskie firmy z dumą je prezentują podczas każdej kolejnej edycji targów. To dla nich prawdziwy atut komercyjny, ponieważ wyróżnienia są doceniane przez całą branżę. W tym roku ceremonia wręczenia nagród odbędzie się na torze wyścigowym Parilly we wtorek 18 listopada br.
W jaki sposób zostanie zaakcentowany jubileusz 180. rocznicy powstania FFC?
Patrick Cholton: Będziemy go świętować, między innymi prezentując powozy konne i zabytkowe pojazdy udostępnione przez Fundację Berliet. Targi SOLUTRANS zrodziły się z pragnienia FFC, aby stworzyć wydarzenie jednoczące całą branżę pojazdów użytkowych. Każda edycja odzwierciedla naszą misję, jaką jest obrona interesów profesjonalistów, przewidywanie zmian regulacyjnych i technologicznych oraz promowanie francuskiej i europejskiej wiedzy specjalistycznej. Jubileusz symbolizuje długowieczność, siłę i stałe zaangażowanie naszej federacji w służbę branży. Zaplanowaliśmy tegoroczne targi jako hołd dla tego dziedzictwa, jednocześnie zdecydowanie koncentrując się na przyszłości.Zdjęcie główne: SOLUTRANS, Francis Mainard