Dzięki kompaktowym wymiarom i dużej przestrzeni ładunkowej Vito jest idealnym wyborem do pracy w mieście. Oferuje wysoki poziom funkcjonalności i elastyczności, połączony z komfortem i wydajnością. Podobnie jak Sprinter, od 30 lat zapewnia mobilność na całym świecie
mówi Sagree Sardien, szef sprzedaży i marketingu Mercedes‑Benz Vans.
1995: pierwsza generacja z poprzecznie montowanymi silnikami
Wraz z pierwszą generacją Vito, marka z gwiazdą wprowadziła na rynek nowy pojazd dostawczy w klasie 2,6-2,8 tony. Model z napędem na przednie koła łączył atrakcyjny design z kompaktowymi wymiarami, a przy ładowności jednej tony nadawał się również do przewozu cięższych ładunków. Przestrzeń ładunkowa o powierzchni 3,6 m² zapewniała pojemność prawie 5 m³, dzięki czemu Vito mógł z łatwością przewozić przedmioty o dużych gabarytach. Wysokość 1,89 m zapewniała mu możliwość wjazdu na parkingi wielopoziomowe i podziemne.Pierwsza generacja oferowała również – imponujący jak na tamte czasy – pakiet systemów bezpieczeństwa, który obejmował poduszkę powietrzną kierowcy, niezależne zawieszenie kół i hamulce tarczowe na wszystkich kołach, ABS oraz wspomaganie układu kierowniczego. Poprzecznie montowane czterocylindrowe silniki wysokoprężne i benzynowe charakteryzowały się niskim zużyciem paliwa, zapewniając atrakcyjne osiągi. Klienci docenili wydajność, solidność i elastyczność pojazdu – co zapewniło mu tytuł „Van of the Year” w 1996 roku. Modernizacja modelu w 1999 roku przyniosła lifting stylistyki, nowe kolory lakierów i zoptymalizowane funkcje. Do 2003 roku sprzedano ok. 473 000 pojazdów pierwszej generacji.
2003: druga generacja z większym komfortem i różnorodnością
W przypadku drugiej generacji całkowicie przeprojektowano koncepcję pojazdu. Wszystkie warianty korzystały teraz z napędu na tylne koła, a nie na przednie. Poprawiło to dynamikę jazdy i ładowność, którą zwiększono do 1295 kg. Wersja z napędem na wszystkie koła – pierwsza w swoim segmencie – dodatkowo wzbogaciła różnorodność modelu.Źródłem napędu były zarówno wydajne jednostki czterocylindrowe, jak i mocne silniki V6. Z trzema długościami nadwozia, dwiema wysokościami dachu, pięcioma wariantami silnika i licznymi pakietami wyposażenia opcjonalnego, druga generacja Vito oferowała zróżnicowaną gamę dostępnych wersji. W 2005 roku europejskie jury ponownie przyznało modelowi tytuł „Van of the Year”. Do 2014 roku Vito drugiej generacji prześcignęło swojego poprzednika, osiągając światową sprzedaż na poziomie prawie 750 000 egzemplarzy.
Mercedes-Benz osiągnął kamień milowy w dziedzinie elektryfikacji: wraz z premierą Vito E-CELL w 2010 roku rozpoczęła się w małych seriach produkcja pojazdu dostawczego zasilanego akumulatorem, wyposażonego w silnik elektryczny o mocy 70 kW (95 KM). Auto miało zasięg około 130 km i odniosło sukces m.in. w branży usług kurierskich.
2014: trzecia generacja z nowym designem i powiększoną przestrzenią
Nowa generacja Vito została wprowadzona na rynek z odświeżonym designem i trzema koncepcjami napędu: na przednie, tylne i wszystkie koła. Pojazd stał się jeszcze bardziej wszechstronny i ekonomiczny, z ulepszonymi funkcjami bezpieczeństwa. Przy niezmienionym rozstawie osi, auto było nawet o 13 cm dłuższe, osiągając maksymalną długość 5,37 m i oferując więcej miejsca na bagaż oraz pasażerów, a także ładowność zwiększoną do 1369 kg.W 2018 roku zadebiutował eVito, pierwszy w pełni elektryczny pojazd dostawczy średniej wielkości produkowany seryjnie przez niemiecką markę. Trzecia generacja wyznaczyła również nowe standardy bezpieczeństwa: Vito Furgon był jedynym modelem w swojej klasie standardowo wyposażonym w poduszki powietrzne oraz czujniki zapięcia pasów bezpieczeństwa dla kierowcy i pasażerów. Vito Tourer oferował do ośmiu poduszek powietrznych dla wszystkich pasażerów. Unikatowym elementem w segmencie w tamtym czasie był asystent bocznego wiatru, dostępny jako wyposażenie podstawowe.
Aktualizacja w 2020 roku przyniosła wiele udoskonaleń technicznych; m.in. nowa rodzina czterocylindrowych silników wysokoprężnych OM 654 oferowała większą moc przy niższym zużyciu paliwa. Na liście wyposażenia znajdowały się wówczas automatyczna skrzynia biegów 9G-TRONIC, opcjonalne cyfrowe lusterko wsteczne, aktywny asystent odległości DISTRONIC, inne ulepszone systemy wspomagające oraz nowe systemy komfortu, takie jak zawieszenie pneumatyczne AIRMATIC.
2024: niezrównany poziom łączności i komfortu
Kolejna aktualizacja miała miejsce w ubiegłym roku. W standardzie pojawił się nowoczesny system multimedialny MBUX, który oferuje ulepszoną łączność oraz nowe cyfrowe dodatki, co jeszcze bardziej zwiększa komfort (Vito i eVito są w pełni zintegrowane z cyfrowym ekosystemem marki). Funkcje bezpieczeństwa zostały ulepszone i rozszerzone np. o aktywnego asystenta hamowania z funkcją ostrzegania o ruchu poprzecznym oraz aktywnego asystenta utrzymania pasa ruchu.Nadwozie zmodernizowano, dodając opcjonalne reflektory MULTIBEAM LED, a wnętrze wzbogacono o takie elementy, jak nowa konsola centralna i elektrycznie otwierana klapa bagażnika EASY-PACK. Wyposażenie standardowe zostało gruntownie ulepszone, a zasięgi zoptymalizowane. Po raz pierwszy opcje napędu zostały rozszerzone o silnik benzynowy z technologią miękkiej hybrydy.
Od 30 lat produkowane w Vitorii
Vito od początku produkowane jest w historycznej fabryce pojazdów dostawczych w stolicy Kraju Basków Vitorii-Gastei, od której pochodzi nazwa modelu. Jest to drugi co do wielkości zakład produkujący auta dostawcze Mercedes-Benz i jedna z najważniejszych fabryk koncernu na świecie. Oprócz Vito i eVito powstają tu również modele przeznaczone dla klientów prywatnych: Klasa V i EQV.Na terenie 696 000 m² znajdują się obecnie budynki produkcyjne o łącznej powierzchni 373 000 m², a załoga liczy ok. 4800 osób. W marcu 2024 r. położono kamień węgielny pod rozbudowę zakładu: od 2026 roku będą tu produkowane samochody dostawcze oparte na VAN Electric Architecture (VAN.EA). Dzięki ciągłym inwestycjom w infrastrukturę, cyfryzację i szkolenia zakład stanowi filar przyszłości globalnej sieci produkcyjnej marki.

Źródło: Mercedes-Benz Vans