Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ETSC wskazuje na problem zaniżania poważnych obrażeń w statystykach wypadków drogowych

Utworzona: 2025-04-11


Najnowszy raport Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) rzuca cień na rzeczywisty obraz bezpieczeństwa na europejskich drogach. Według analizy, większość państw UE nie dysponuje pełnymi i wiarygodnymi danymi dotyczącymi liczby poważnych obrażeń powstałych w wyniku wypadków drogowych, co znacząco utrudnia skuteczne działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Statystyki urzędowe w większości krajów europejskich bazują głównie na raportach policyjnych. Te natomiast często nie odzwierciedlają rzeczywistego stanu – wypadki z udziałem pieszych i rowerzystów bez udziału pojazdów mechanicznych rzadko są rejestrowane, a ocena stopnia obrażeń bywa błędna. Chociaż szpitale prowadzą własne ewidencje dotyczące pacjentów poszkodowanych w wypadkach drogowych, brakuje systemowego połączenia tych danych z bazami policyjnymi. Co więcej, placówki medyczne zazwyczaj nie rejestrują szczegółów dotyczących miejsca i czasu zdarzenia, co uniemożliwia identyfikację tzw. punktów krytycznych infrastruktury drogowej.

W efekcie – jak pokazują badania z Czech i Holandii – rzeczywista liczba poważnych obrażeń może być znacznie wyższa niż podają statystyki. Czeska baza policyjna zawierała jedynie 43% obrażeń odnotowanych w systemie ubezpieczeń zdrowotnych, a w Holandii policja zarejestrowała około 65% poważnych obrażeń w wypadkach z udziałem pojazdów mechanicznych, ale tylko 12% tych bez udziału pojazdu.

Unia Europejska przyjęła ambitny cel redukcji liczby poważnych obrażeń w wypadkach drogowych o 50% w latach 2020–2030. Jednak postęp jest zbyt powolny. W latach 2013–2023 liczba poważnych obrażeń spadła zaledwie o 13%, podczas gdy liczba ofiar śmiertelnych zmniejszyła się o 16%. Przy takim tempie osiągnięcie celu redukcji do 2030 roku będzie nierealne.

ETSC apeluje o wdrożenie kompleksowego podejścia opartego na tzw. „bezpiecznym systemie”, który obejmuje sześć kluczowych obszarów: zarządzanie i przywództwo – lepsza koordynacja, przejrzystość, finansowanie i systemowe gromadzenie danych; bezpieczne prędkości – dostosowanie limitów prędkości do warunków drogowych i typów użytkowników; bezpieczna infrastruktura – projektowanie i utrzymanie dróg w sposób minimalizujący ryzyko i skutki kolizji; bezpieczne pojazdy – promowanie technologii zwiększających bezpieczeństwo; świadomi użytkownicy dróg – edukacja, szkolenia, egzekwowanie przepisów; sprawna opieka powypadkowa – szybka reakcja służb i skuteczna pomoc medyczna.

Źródło: ETCS
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
ADR Adviser Doradztwo i Szkolenia Jacek Pluta


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE