Które drogi w Polsce są płatne? I kogo obowiązują opłaty?
W Polsce mamy 2 rodzaje płatnych dróg: państwowe oraz prywatne. Drogi państwowe objęte są systemem e-TOLL, który obejmuje ponad 5 tys. km autostrad i dróg ekspresowych. Opłaty w tym systemie dotyczą wyłącznie pojazdów powyżej 3,5 tony. Samochody osobowe są z nich zwolnione.Drogi prywatne w Polsce są zarządzane przez koncesjonariuszy, czyli spółki odpowiedzialne za określone odcinki A1, A2 i A4. Opłaty pobierane są na bramkach, więc temat mandatów praktycznie nie istnieje. Inaczej jest z systemem e-TOLL, gdzie bramek nie ma. Tam kierowcy mogą błędnie zakładać, że opłata została pobrana automatycznie, co nie zawsze ma miejsce.
Co najczęściej powoduje, że opłata się nie pobrała?
Najczęstszy powód jest banalny - urządzenie pokładowe (OBU) było wyłączone lub rozładowane, czyli wypięło się z zasilania, a kierowca tego nie zauważył. Z danych udostępnionych przez naszego partnera Toll4Europe wynika, że dotyczy to około 80% mandatów wystawionych na ciężarówki.W tym przypadku najprostszym sposobem na uniknięcie kary jest wybór urządzenia, które zapewni stałą łączność. Polskim przewoźnikom rekomendujemy E-BOX T. Pozwala on na opłacanie przejazdów zarówno drogami państwowymi (e-TOLL), jak i prywatnymi (np. A1, a wkrótce także A4). E-BOX T instalowany jest na stałe, dzięki czemu mamy pewność, że nie odłączy się od zasilania, a bateria się nie rozładuje. – radzi Michał Michalski, Manager ds. Rozwoju Serwisów w E100.
Drugi częsty powód mandatu to błędnie wprowadzone parametry pojazdu (np. nieprawidłowa liczba osi lub masa) przez co nalicza się nieprawidłowa opłata. Dlatego przed wjazdem na płatną drogę należy zawsze sprawdzić, czy parametry pojazdu zgadzają się ze stanem faktycznym. Pamiętajmy, że podajemy masę ciągnika wraz z aktualnie podpiętą naczepą lub przyczepą. Masa ta może się zmieniać w zależności od tego, co w danym momencie przewozi kierowca i na tym tle również zdarzają się pomyłki i mandaty.
Naszym Klientom zawsze powtarzam, że jeśli mają jakiekolwiek wątpliwości odnośnie parametrów pojazdu, to warto zadzwonić na naszą infolinię. Oferujemy wsparcie przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. To samo dotyczy innych pytań czy zdarzeń związanych z e-TOLL – zawsze chętnie pomożemy. – dodaje Michał Michalski, Manager ds. Rozwoju Serwisów w E100.
Mandat za e-TOLL: Co warto wiedzieć?
Jeśli opłata za e-TOLL nie pobrała się z powodu braku środków na koncie prepaid, to możemy ją uzupełnić w Internetowym Koncie Klienta w ciągu 3 dni od zakończenia przejazdu. Jeśli jednak w tym czasie zostaniemy zatrzymani do kontroli, to niestety nie unikniemy mandatu.Opcja uzupełnienia opłaty po zakończonym przejeździe jest natomiast niedostępna wtedy, gdy nasze OBU przestało działać. W takiej sytuacji kierowca powinien zjechać na najbliższy parking lub zatokę postojową, a wznowić jazdę może dopiero gdy urządzenie zacznie ponownie działać.
Warto też wiedzieć, że mandat za brak opłaconego e-TOLL możemy dostać również wtedy, gdy nie zostaliśmy zatrzymani do kontroli. Na drogach objętych e-TOLL znajdują się bowiem kontrolne bramownice, które robią zdjęcia pojazdom, a potem dane tych pojazdów są sprawdzane pod kątem uiszczenia opłaty. Zwykle zawiadomienia o wykryciu naruszenia są wysyłane do przewoźnika w ciągu 8 miesięcy, ale zdarza się, że przedsiębiorcy dostają je po ponad roku od daty zdarzenia.
Cały artykuł dostępny TUTAJ
T&m nr 3/2025