Jakie kroki są niezbędne, by zwiększyć popyt na pojazdy bezemisyjne w transporcie?
🚩Promowanie bezemisyjnych pojazdów w zamówieniach publicznych
Priorytetowe traktowanie pojazdów ciężarowych i autobusów bezemisyjnych w zamówieniach publicznych to kluczowy element zmiany. Dostosowanie Dyrektywy w sprawie ekologicznych pojazdów transportu drogowego do ambitnych celów redukcji emisji CO2 mogłoby znacząco wpłynąć na rozwój tego segmentu.🚩Obowiązek dla spedytorów i nabywców usług transportowych
Wprowadzenie obowiązku stopniowego zwiększania udziału pojazdów bezemisyjnych w przewozach to jeden z elementów skutecznej polityki zmierzającej do dekarbonizacji transportu. Tego typu regulacje, wdrożone na szczeblu krajowym oraz unijnym, mogłyby przyspieszyć przejście na bardziej ekologiczne rozwiązania.🚩Wsparcie finansowe na transformację floty
Fundusze unijne, takie jak Fundusz Innowacyjny czy Fundusz Społeczno-Klimatyczny, mogą odegrać kluczową rolę w finansowaniu przejścia na pojazdy bezemisyjne. Wczesne inwestycje w nowoczesną, ekologiczną flotę pojazdów mogą stanowić dla operatorów transportu drogowego poważne wsparcie w realizacji celów związanych z dekarbonizacją transportu.🚩Opłaty drogowe zależne od emisji CO2
Wprowadzenie opłat drogowych uzależnionych od emisji CO2 mogłoby stać się skutecznym instrumentem ekonomicznym wspierającym transformację transportu drogowego. Przedłużenie pełnego zwolnienia z opłat drogowych dla pojazdów bezemisyjnych do 2030 roku mogłoby znacząco zwiększyć konkurencyjność tych pojazdów na rynku transportowym.🚩Spójna polityka transportowa
Wdrożenie spójnej polityki transportowej na szczeblu europejskim i krajowym to kluczowy element sukcesu. Przejście na pojazdy bezemisyjne wymaga jasnych sygnałów z sektora publicznego, które zapewnią długofalowy rozwój tego rynku.Kompleksowe podejście do transformacji
Transformacja transportu drogowego wymaga skoordynowanych działań na wielu frontach. Kluczowe jest stworzenie ekonomicznie sensownych rozwiązań dla operatorów transportu. Pojazdy bezemisyjne, choć coraz bardziej dostępne, nadal muszą zostać wspierane przez odpowiednie instrumenty cenowe, które umożliwią ich opłacalną eksploatację. Bez tego, transformacja nie będzie w stanie osiągnąć zakładanych celów, a popyt na ekologiczne pojazdy pozostanie zbyt niski, aby przyspieszyć zmiany na rynku.Dzięki połączeniu działań regulacyjnych, finansowych i promujących zmiany w zamówieniach publicznych, Europa ma szansę stworzyć silny rynek pojazdów bezemisyjnych, który nie tylko poprawi jakość powietrza, ale również wpłynie na przyszłość transportu.
Źródło: ACEA