Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Sprinter ma 30 lat! Historia furgonu, który zmienił rynek

Utworzona: 2025-02-06


Trzydzieści lat temu marka z gwiazdą wprowadziła na rynek pojazd dostawczy, który miał zapisać się w historii: Sprinter. W 1995 roku jako pierwszy furgon Mercedes-Benz, model ten zrewolucjonizował segment lekkich pojazdów użytkowych – i szybko stał się patronem całej klasy pojazdów. Symbolizował wtedy – podobnie jak teraz – jakość i innowację.

Sprinter robi wrażenie na klientach na całym świecie i ma wysoką wartość rezydualną, również dzięki swojej popularności wśród producentów nadwozi i specjalistów od konwersji, którzy wykorzystują go do szerokiej gamy zastosowań. Siedemdziesiąt pięć procent wszystkich Sprinterów na świecie jest obecnie poddawanych tego typu modyfikacjom. Mercedes-Benz rozpoczyna obchody jubileuszu Sprintera w muzeum marki w Stuttgarcie specjalną prezentacją pierwszej generacji, a także obecnej wersji i jej akumulatorowo-elektrycznego odpowiednika, eSprintera. Wydarzeniom towarzyszy kampania marketingowa pod hasłem „Ikona od 30 lat”, podkreślająca wpływ, jaki model Mercedes-Benz Sprinter wywarł na segment dużych pojazdów dostawczych.

Dzięki Sprinterowi od 30 lat mamy w naszym portfolio kultowego vana. W tym czasie Sprinter zbudował bezprecedensową historię sukcesu i znalazł wielu nabywców na całym świecie. Oczekujemy, że do końca tego roku przekroczymy próg pięciu milionów sprzedanych egzemplarzy. Przez trzy dekady kształtował pracę wielu firm i zapewniał im mobilność. Czy to w służbach ratunkowych, usługach dostawczych, w handlu, czy na placach budowy — Sprinter stał się idealnym partnerem. Od około pięciu lat jest również dostępny jako w pełni elektryczny pojazd, działający lokalnie bez emisji CO2 powiedział Klaus Rehkugler, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Vans.

30 lat Sprintera

Od 30 lat Mercedes-Benz Sprinter kształtuje krajobraz na drogach całego świata. Jest produkowany na trzech kontynentach – w Ameryce Północnej, Ameryce Południowej i Europie. Oto przełomowe momenty w jego historii:

• 1995: Początek nowej ery vanów
Sprinter świętował swoją premierę wiosną 1995 roku i w związku z tym jego najstarsze egzemplarze dziś kwalifikują się do tablic rejestracyjnych z literą H (dla pojazdów zabytkowych) w Niemczech.

1995 rok był przełomowy pod wieloma względami. Sprinter zastąpił legendarnego T1/TN i był pierwszym vanem z gwiazdą, który otrzymał nazwę własną zamiast neutralnych kodów liczbowych i literowych. Przejął od swojego poprzednika jedynie podstawową koncepcję techniczną, poza tym wszystko zostało zaprojektowane i skonstruowane od podstaw. Połączenie samonośnego nadwozia i napędu na tylne koła , nowoczesnego podwozia z niezależnym zawieszeniem przednim i mocnymi silnikami było wówczas wyjątkowe. Co więcej, żaden inny van nie oferował wówczas większej liczby funkcji bezpieczeństwa: już pierwszy Sprinter miał hamulce tarczowe na wszystkich kołach, system zapobiegający blokowaniu kół ABS, automatyczny mechanizm różnicowy hamulców, regulowane na wysokość trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i klamry pasów bezpieczeństwa przymocowane do siedzenia w standardzie. Opcjonalnie dostępna była poduszka powietrzna kierowcy. Pierwsza generacja Sprintera została wprowadzona na rynek w 1995 roku jako podwozie, pojazd z platformą lub wywrotką –z kabiną podwójną lub pojedynczą, jako furgon dostawczy albo bus z pięcioma lub dziewięcioma siedzeniami, z płaskim lub wysokim dachem. Rozstawy osi wahały się od 3000 do 4025 milimetrów. Dopuszczalna masa całkowita wynosiła początkowo 2590, 2800 lub 3500 kilogramów.

W 2000 roku, w odświeżonej wersji modelu Mercedes-Benz dodatkowo wzmocnił bezpieczeństwo: poduszka powietrzna kierowcy była teraz także częścią standardowego wyposażenia, z opcjonalną przednią poduszką powietrzną pasażera, która chroniła również obu pasażerów w przypadku zamontowania opcjonalnej podwójnej ławki w kabinie. Od połowy 2000 roku dostępne były również poduszki powietrzne i kontrola trakcji ASR. Od 2002 roku, dzięki wprowadzeniu elektronicznego programu stabilizacji toru jazdy ESP®, Sprinter ustanowił jednocześnie nowe standardy bezpieczeństwa aktywnego.

• 2006: Modernizacja technologii i bezpieczeństwa w drugiej generacji Sprintera
Druga generacja Sprintera została wprowadzona na rynek na początku 2006 roku. Klienci mogli liczyć na dodatkowe warianty: na przykład wybrać między trzema rozstawami osi, czterema długościami, trzema wysokościami dachu i masą całkowitą od 3,0 do 5,0 ton. Ponadto system ESP® został wprowadzony jako standard w wersjach zamkniętych nadwozia do 3,5 tony masy brutto. Dwa lata później był już standardem we wszystkich wariantach nadwozia do 3,5 tony masy brutto.

Od 2008 roku w celu zwiększenia komfortu i bezpieczeństwa do gamy wyposażenia opcjonalnego został dodany układ zawieszenia pneumatycznego. Kolejny przełomowy moment nastąpił w 2009 roku wraz z wprowadzeniem BlueEFFICIENCY: technologia z nową sześciobiegową manualną skrzynią biegów i automatycznym systemem start-stop zwiększyła dynamikę i zauważalnie zmniejszyła zużycie paliwa. W 2013 roku wprowadzono asystenta bocznego wiatru, całkowicie nowy system wspierający bezpieczeństwo w vanie. Wreszcie – od 2016 roku Sprinter był dostępny w wersji o dopuszczalnej masie całkowitej 5,5 tony.

• 2018/2019: Usługi łącznościowe i różnorodność – kluczowe dla trzeciej generacji Sprintera
Trzecia generacja Sprintera została wprowadzona na rynek w 2018 roku. Model nie tylko zachował istniejącą gamę wariantów, ale dodatkowo ją rozszerzył, częściowo dzięki wprowadzeniu napędu na przednie koła, a tym samym nowego wariantu podwozia z kabiną. Sprinter w wersji z 2018 roku ponownie wyznaczył nowe standardy, szczególnie pod względem informacji i rozrywki oraz usług łącznościowych, dzięki systemowi multimedialnemu MBUX (Mercedes-Benz User Experience), który był dostępny po raz pierwszy w pojeździe użytkowym. System ten wykonuje polecenia głosowe i oferuje dostęp do centralnych usług flotowych, wspierających zarządzanie pojazdami, kierowcami i umożliwiających lokalizację. Jeśli chodzi o funkcje bezpieczeństwa, Mercedes-Benz po raz kolejny wspiął się na nowy poziom, na przykład dzięki aktywnemu asystentowi utrzymywania odległości DISTRONIC.

Kolejny przełom nastąpił w 2019 r.: wprowadzono na rynek pierwszą generację furgona eSprinter, który dzięki napędowi elektrycznemu zasilanemu akumulatorem umożliwiał lokalną mobilność bez emisji CO2 w handlu, logistyce i usługach.

• 2024: Bardziej wszechstronny niż kiedykolwiek
Połączenie trzech czynników: wydajności, zasięgu i ładowności sprawia, że obecny Mercedes-Benz eSprinter drugiej generacji jest wszechstronnym pojazdem. eSprinter jest dostępny w obecnej formie od zeszłego roku; teraz w dwóch rodzajach nadwozia i dwóch długościach, a także z trzema pojemnościami baterii do wyboru i zasięgiem do 478 kilometrów (WLTP). Opiera się na nowej koncepcji składającej się z trzech modułów, które umożliwiają łatwą adaptację platformy do różnych wariantów pojazdów. Otwiera to również zupełnie nowe możliwości dla producentów nadwozi i specjalistów od konwersji w zakresie opracowywania rozwiązań branżowych opartych na eSprinterze. Dzięki przestrzeni ładunkowej do 14 metrów sześciennych i masie brutto do 4,25 tony eSprinter okazuje się równie funkcjonalny, jak jego odpowiednik z silnikiem spalinowym.

Od zeszłego roku dla eSprintera – a także dla Sprintera z napędem konwencjonalnym – dostępne są także aktualizacje w zakresie usług łącznościowych i bezpieczeństwa. Oba modele korzystają z udoskonalonego systemu multimedialnego MBUX – który jest teraz standardem – i nowych dodatków cyfrowych. Systemy bezpieczeństwa i wspomagania zostały również ulepszone o dodatkowe, a w niektórych przypadkach nowe funkcje, które są już w większości wyposażeniem podstawowym. Na przykład standardowy aktywny asystent hamowania otrzymał funkcję rozpoznania ruchu poprzecznego.

Dzięki najnowszym zmianom - ładowarka AC o mocy 22 kW i pakiet asystenta jazdy - są teraz dostępne również jako wyposażenie opcjonalne. Ten ostatni obejmuje na przykład dodatkowe funkcje systemu DISTRONIC (między innymi regulacja prędkość na podstawie trasy).

Specjalna prezentacja w Muzeum Mercedes-Benz

Od 4 lutego do 30 marca goście odwiedzający Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie mogą dowiedzieć się więcej o historii rodziny Sprinterów. Na wystawie prezentowana jest pierwsza generacja modelu, a także aktualny Sprinter i eSprinter. Z okazji jubileuszu pierwsi odwiedzający mogą liczyć na specjalny prezent przy zakupie biletów. W sklepie muzealnym będzie również kącik pop-up z gadżetami dla fanów Sprintera.

Źródło: Mercedes-Benz Polska
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Transpolisa.pl


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels