W jego ramach zapytaliśmy przedstawicieli branży transportowej o ocenę kondycji finansowej ich firm, w tym o czynniki, które wpływają na nią w największym stopniu, stosunek do terminów płatności czy zewnętrznego finansowania. Wyniki Indeksu pozwalają wyciągać wnioski na temat aktualnej sytuacji branży i są również swoistym barometrem jej nastrojów oraz najbardziej palących kwestii wpływających na sytuację sektora transportu w Polsce tłumaczy Agnieszka Nosal, Marketing&Sales Area Leader w Transcash.eu.
Stabilnie, ale z obawami
Badanie pokazało, że aktualna sytuacja firm z branży TSL jest względnie stabilna. 45% naszych ankietowanych przyznało, że kondycja ich firm nie uległa zmianie w ciągu 6 miesięcy poprzedzających badanie, ale jedynie 17% doświadczyło poprawy w tym względzie. Pozostali, czyli 38% zadeklarowali pogorszenie sytuacji w swoich firmach.
Rekordowe koszty wynagrodzeń
Wśród najbardziej palących problemów branży na pierwszy plan wysuwa się wzrost kosztów zatrudnienia. Wskazało go 68 proc. ankietowanych, którzy zadeklarowali pogorszenie sytuacji swojej firmy.
W 2024 roku koszty zatrudnienia napędzały znaczące podwyżki płacy minimalnej, która osiągnęła 4300 zł brutto. Zgodnie z decyzją rządu, w 2025 roku płaca minimalna ma wzrosnąć do 4666 zł brutto. Druga kategoria kosztów zatrudnienia jest specyficzna dla branży TSL i dotyczy konieczności zrównania stawki wynagrodzenia z tą obowiązującą w kraju wykonywania przewozu. To obowiązek w przypadku przewozów typu cross-trade i kabotażu objętych przepisami o delegowaniu mówi Agnieszka Nosal z Transcash.eu.Stawki zagraniczne są zdecydowanie wyższe niż w Polsce i ulegają częstym zmianom w związku z inflacją. Na ich wysokość wpływa wiele kwestii, a pewien obraz różnic w tym zakresie daje porównanie minimalnych stawek godzinowych w poszczególnych krajach. W Polsce obecnie wynosi ona 30,5 zł brutto, podczas gdy w Niemczech i Austrii około 12,8 euro, w Holandii - 13,3 euro. Na tym poziomie mówimy więc o stawkach wyższych o około 40% Koszty wynagrodzeń kierowców windują równie wyższe stawki za pracę weekendową i nocną.
Stałe zlecenia i szybka płatność - tego chce branża TSL
Presja rosnących kosztów prowadzenia działalności wpływa na priorytety w kwestii wydatków. Firmy z branży TSL w pierwszej kolejności regulują swoje zobowiązania wobec instytucji finansowych i państwowych, by utrzymać możliwość prowadzenia działalności i dalszego zarobkowania.Poprawę sytuacji w czasie odsuwa brak stabilizacji – dużym problemem wciąż jest brak stałych kontraktów i dominacja zleceń spotowych. Wśród innych czynników, które mogłyby realnie polepszyć sytuację branży obok stałych zleceń, znajduje się przede wszystkim realne skrócenie terminów płatności.

Z dystansem wobec finansowania
Wysokie koszty odwodzą przedsiębiorców od korzystania z zewnętrznego finansowania. Ci, którzy to robią, sięgają głównie po produkty szybko dostępne, takie jak faktoring. Korzystanie z zewnętrznego finansowania zadeklarowało 54% naszych ankietowanych, a do najczęściej wybieranych należą faktoring, kredyt obrotowy oraz leasing. Najmniejszą popularnością wśród uczestników badania cieszą się finansowanie skonta oraz standardowy kredyt. :W ostatnich latach banki niemal co kwartał zaostrzały kryteria udzielania kredytów, będących wciąż dominującym źródłem środków dla firm. Sytuacja uległa zmianie w II kwartale 2024 roku, gdy nastąpiło pierwsze od 2017 roku złagodzenie kryteriów udzielania kredytów wobec dużych firm. W III kwartale tego roku objęło ono również branże MŚP, a zgodnie z zapowiedziami banków, trend łagodzenia powinien utrzymać się do końca roku. Ten fakt może przełożyć się na większą popularność zobowiązań długoterminowych w najbliższych miesiącachAgnieszka Nosal zauważa, że niechęć do finansowania bankowego wiąże się z polityką tych instytucji.Raport Transcash.eu “Finansowy Indeks Branży TSL” ukaże się w grudniu 2024 roku i uwzględni zarówno zbiorcze dane o kondycji finansowej firm z branży transportowej, jak i ocenę sytuacji przewoźników i spedytorów z uwzględnieniem specyfiki ich działalności.
Źródło: Transcash