Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Kosmiczne stawki MAUT już od przyszłego tygodnia

Utworzona: 2023-11-25


Niemcy to dopiero pierwszy z krajów unijnych, który wprowadza nowe przepisy. Tzw. dyrektywa o Eurowiniecie (2022/362 ) zobowiązuje wszystkie państwa do aktualizacji krajowych opłat drogowych do 25 marca 2024. Bez wątpienia spowoduje to zauważalny wzrost dotychczasowych opłat drogowych w większości krajów UE.

Zgodnie z decyzją niemieckiego rządu, od 1 grudnia 2023 r., opłata za korzystanie z dróg federalnych dla samochodów ciężarowych zostaje rozszerzona o koszty emisji CO2. Stawki będą się teraz składać z 4 składników:
- kosztów infrastruktury,
- zanieczyszczenia powietrza,
- zanieczyszczenia hałasem,
- emisji CO2.

Jak komentuje Magdalena Wójcik, Senior Business Development Manager FM Logistic od 1 grudnia 2023 roku opłata drogowa w Niemczech dla pojazdów o DMC powyżej 7,5 t wzrośnie z obecnych 0,19 do 0,348 EUR. Oznacza to skok o ponad 83 proc.! Niemcy wykorzystują tym samym wszystkie możliwe elementy, które dopuszcza unijna dyrektywa 2022/362 w sprawie opłat drogowych. Od 1 lipca 2024 r. opłatami drogowymi w Niemczech objęte zostaną też pojazdy o DMC powyżej 3,5 t. Co ważne zmiana stawki dotyczy także samochodów spełniających normę emisji spalin EURO 6, czyli najwyższą aktualnie obowiązującą normę dla samochodów ciężarowych wykorzystywanych w transporcie drogowym. Dodatkowo od 1 grudnia pojazdy z kategorią redukcji emisji cząstek stałych (PMK) nie będą, jak dotychczas, klasyfikowane do lepszej klasy emisji spalin. Obniżoną stawkę będzie można zastosować jedynie w wyjątkowych przypadkach, np. dla pojazdów bezemisyjnych, ale jedynie tych o DMC do 4.25 t.

Podkreślić trzeba, że Niemcy to dopiero pierwszy z krajów unijnych, który wprowadza nowe przepisy. Tzw. dyrektywa o Eurowiniecie (2022/362 ) zobowiązuje wszystkie państwa do aktualizacji krajowych opłat drogowych do 25 marca 2024. Bez wątpienia spowoduje to zauważalny wzrost dotychczasowych opłat drogowych w większości krajów UE. Wszystko to sprawi, że przewoźnicy, którzy, jak pokazują aktualne wyniki, często już teraz balansują na krawędzi opłacalności, przynajmniej część kosztów będą musieli przenieść na klientów. Jak ostatecznie będą wyglądały stawki w transporcie drogowym w przyszłym roku, przekonamy się jednak dopiero, gdy wszystkie państwa unijne ogłoszą nowe opłaty. Dyrektywa o Eurowiniecie podaje bowiem szeroki katalog składników opłaty drogowej, ale o tym, które z nich (bo niekoniecznie wszystkie) będzie zawierało lokalne myto zdecydują poszczególne państwa.

⬇Poniżej zestawienie przewidywanych stawek opłat od samochodów ciężarowych od 1 grudnia br., przedstawionych w projekcie ww. ustawy.⬇

Tabela źródło: TLP
Komentarz: Fm Logistic
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels