Seria Audi Q5 powstała w 2008 roku, początkowo mając za zadanie wypełnić lukę pomiędzy Audi A5 a czwartą generacją A4. Od tego czasu wypracowała sobie mocną pozycję w ofercie koncernu z Ingolstadt, stając się jednym z jego bestsellerów. W segmencie aut luksusowych pojęcie “dobrego stosunku jakości do ceny” może wydawać się nieco pretensjonalne, ale nie zmienia to faktu, że na tle swoich konkurentów Audi Q5 jest propozycją stosunkowo wyważoną w obu tych wymiarach.
Fortuna 4 kołami się toczy
Wszystkie modele serii posiadają napęd na cztery koła, co w nomenklaturze niemieckiego koncernu jest określane jako quattro. Standardem jest także automatyczna skrzynia biegów S-Tronic, co zapewnia płynną i dynamiczną jazdę. Centralny mechanizm różnicowy Torsen rozdziela moment obrotowy w proporcjach 40%-60% (przednia-tylna oś), co zwiększa stabilność i ułatwia kontrolowanie toru ruchu.Audi Q5 posiada trzy tryby dynamiki jazdy, związane z systemem aktywnego zawieszenia: Dynamic, Auto i Comfort. Pierwszy z nich zapewnia wrażenia zbliżone do poruszania się samochodem o typowo sportowej charakterystyce: płynne pokonywanie zakrętów, szybkie i pewne hamowanie. Tryb Comfort jest optymalny na dłuższe trasy, ponieważ w zależności od typu nawierzchni koryguje wysokość zawieszenia, by dynamicznie łagodzić wpływ nierówności nawierzchni. Jak łatwo się domyślić, Auto jest trybem kompromisowym, dobrym do codziennych podróży po mieście, gdzie ograniczenia prędkości i równa nawierzchnia nie pozwoliłyby w pełni docenić zalet innych wariantów. Zdaniem większości ekspertów motoryzacyjnych, wygoda jazdy w Audi Q5 to jeden z najmocniejszych atutów tego samochodu.
Bo liczy się wnętrze
Wszechstronny SUV musi być przystosowany do zróżnicowanych warunków na trasie i równie urozmaiconych zadań. Audi Q5 w każdej generacji i wersji jest samochodem o bardzo przestronnym wnętrzu. Pojemny bagażnik uzupełnia dużą ilość miejsca, jaką pozostawiono pasażerom. To auto gwarantuje wysoki poziom komfortu podróży dla całych rodzin, niezależnie od długości pokonywanej trasy: skórzana tapicerka, podgrzewane fotele, strefowa klimatyzacja i wysokiej klasy głośniki (już w pierwszej generacji Q5 był zamontowany sprzęt hi-fi renomowanej marki Bang&Olufsen) powodują, że tej serii Audi bliżej do salonu na kołach niż nieco surowym pod tym względem samochodom terenowym jak Jeep czy Range-Rover.W doskonałej formie
Kształty karoserii w tych modelach muszą się podobać. W idealnych proporcjach łączą dynamikę aut sportowych z masywnością i harmonijnymi kształtami limuzyn. Charakter niemieckiego auta najlepiej widać…nocą. Zarówno podświetlana na czerwono deska rozdzielcza wewnątrz, jak i światła na zewnątrz podkreślają sylwetkę auta, dodając jej zadziornego wyrazu.
Forma zewnętrzna jest doskonałym “opakowaniem” dla ukrytych pod maską wspaniałości. Twórcy Audi Q5 postawili na rodzaj równowagi pomiędzy kilkoma typami parametrów technicznych, dobrze oddając charakter samochodów klasy SUV. Audi Q5 nie jest demonem prędkości (220 km) ani przyspieszenia (rozpędzenie do 100 km/h zajmuje mu ok. 9 sekund), ale należy pamiętać, że silnik o mocy 190 KM i masa pojazdu, bliska 2 tonom, są dość poważnymi ograniczeniami. Filozofia klasy SUV odbiega jednak dość znacząco od specyfiki bicia rekordów na torze. Tutaj główną wartością jest komfort podróżowania i wszechstronność, a pod tym względem żaden kierowca nie będzie Audi Q5 rozczarowany. Bardzo niskie spalanie (7-8l/100 km) jest kolejnym atutem tego auta, zarówno pod względem finansowym, jak i środowiskowym.
Audi Q5 to samochód niezwykle wygodny, stylowy i dopracowany. Stworzony z myślą o pogodzeniu oczekiwań różnych grup odbiorców i wymaganiach różnych tras oraz zadań, stanowi jeden z ikonicznych symboli całej klasy SUV oraz stylu kultowej niemieckiej marki. Nie jest także szczególnie drogi, biorąc pod uwagę ofertę pozostałych marek i oferowaną przez nie jakość. To powoduje, że poszukując dla siebie wszechstronnego samochodu, który nie zawiedzie w różnych warunkach, należy zawsze wpisać Q5 na swoją shortlistę.