Rynek aut używanych a sytuacja ekonomiczna w kraju
Kondycja w branży motoryzacyjnej, a zwłaszcza rynek aut używanych doskonale pokazuje ogólne tendencje w gospodarce całego kraju. Jeśli sytuacja konsumentów jest dobra, chętniej kupują samochody i wybierają droższe modele. Analizując więc liczbę sprzedanych aut, można zyskać wiele interesujących danych. Ubiegły rok był pod tym względem bardzo niekorzystny. Właściciele aut zmieniali się aż o 29% rzadziej w porównaniu do 2021r.Producenci samochodów wciąż mierzyli się z niską dostępnością komponentów do wytwarzania podzespołów pojazdów, a to bezpośrednio przekładało się na dostępność nowych samochodów w salonach.
Z kolei konsumenci borykali się ze stale rosnącymi cenami. Dla kierowców najbardziej dotkliwy stał się koszt tankowania, ale także drożejące auta, i to zarówno nowe, jak i używane. Sytuację pogarszała niepewność związana z wojną toczącą się tuż za naszymi granicami.
Te wszystkie czynniki nie zachęcały do wymiany bądź zakupu używanego auta i doskonale pokazują to raporty autoDNA na podstawie sprawdzania historii pojazdu.
Dowiedz się więcej na ten temat: Jak wyglądał rynek aut używanych w Polsce?
Sytuacja na regionalnych rynkach samochodów używanych
Analizy autoDNA potwierdzają, że spadek ruchu na rynku motoryzacyjnym dotyczył w 2022 całego kraju. Warto jednak przyjrzeć się, jak sytuacja kształtowała się w poszczególnych regionach.- dolnośląskie, śląskie, wielkopolskie, małopolskie i mazowieckie – te województwa odpowiadają za 60% wszystkich przerejestrowań używanych aut kupionych w kraju,
- w tych samych regionach dokonano 51% wszystkich ponownych rejestrowań aut zagranicznych,
- dla aut importowanych rejestrowanych po raz pierwszy ta wartość wynosi natomiast 52% w wymienionych województwach,
- liczba pierwszych rejestracji w tych regionach spadła o 21%, co oznacza ponad 75 tys. samochodów mniej niż w 2021r.
Jaki ogólny spadek odnotował rynek aut używanych?
Liczba przerejestrowań krajowych samochodów używanych na kolejnego właściciela obniżyła się w 2022 r. o 29% w porównaniu do poprzedniego roku i wyniosła 640 tys. aut. Największe załamanie dotyczyło ponownych rejestracji samochodów pochodzących z importu. Ich liczba wyniosła 963 tys., czyli mniej aż o 39% w porównaniu do 2021 r. Z kolei pierwsze rejestracje aut świeżo sprowadzonych obniżyły się w 2022 do poziomu nieco ponad 700 tys., czyli odnotowały spadek o 18%.Spadek sprzedaży nowych aut importowanych
Spory spadek odnotowano także na rynku nowych aut sprowadzanych zza granicy. Wynikał on głównie z przestojów w produkcji i braków podzespołów w fabrykach motoryzacyjnych. Skutkowało to tym, że klienci musieli czekać na dostarczenie kupionych aut nawet kilkanaście miesięcy. Część z nich rejestrowała samochód dopiero w 2023 roku. Inni rezygnowali całkowicie z zakupu, nie mogąc pozwolić sobie na tak długi czas oczekiwania.Mimo to na polskim rynku wciąż dominują auta sprowadzane zza granicy. Na jedno krajowe przypada średnio 2,6 samochodów używanych z importu.
Jeśli planujesz zakup używanego pojazdu, uważaj na nieuczciwych handlarzy. Chcesz uniknąć wydania pieniędzy na nietrafiony zakup? Skorzystaj ze sprawdzenia numeru VIN. Otrzymasz raport, który dostarczy Ci najważniejszych danych na temat auta, które Cię zainteresowało. Dowiesz się m.in. czy auto widnieje w bazach pojazdów skradzionych, jakie są odczyty przebiegu, czy auto posiada historię uszkodzeń oraz usterki fabryczne, jakie było wcześniejsze przeznaczenie pojazdu, jakie są zdjęcia z eksploatacji samochodu oraz jego dane techniczne, jaka jest liczba poprzednich właścicieli? Wszystko to sprawdzisz online, w swoim smartfonie czy na komputerze.