Dlaczego tak ważna jest kontrola transakcji?
Wyobraźmy sobie kierowcę, który po kilku godzinach jazdy zatrzymuje się na stacji paliw na tankowanie i odpoczynek. Gdy kieruje się do kasy by zapłacić za olej napędowy, wyciąga z portfela kartę flotową do której przyklejona jest mała karteczka. To informacja o PIN-ie do karty. Wydaje się niemożliwe? A jednak - wciąż spotykamy się z takim sposobem przechowywania PIN-u i to wcale nie tak rzadko. Karta przyciąga uwagę osoby, która już wcześniej obserwowała kierowcę. Teraz osoba ta będzie czekać na okazję, aby chociaż na moment przechwycić kartę. Wystarczy jej kilka sekund, aby za pomocą specjalnego urządzenia wykonać kopię karty. Łatwy dostęp do PIN-u sprawi, że nieuczciwy posiadacz kopii będzie mógł teraz za jej pomocą tankować na stacjach.Gdy w różnych miejscach Polski (lub w innych krajach) mają miejsce tankowania, do właściciela firmy przychodzą powiadomienia na telefon. Jest to jednak duży przewoźnik z flotą kilkudziesięciu pojazdów. Właściciel nie pamięta i nie weryfikuje na bieżąco gdzie znajdują się jego kierowcy. Nie zauważy więc, że dane tankowanie wygląda podejrzanie. O wyłudzeniach na kartę dowiaduje się dwa tygodnie później, po wystawieniu faktury za transakcje. Tych kwot nie będzie już w stanie odzyskać.
Ta historia mogłaby się jednak potoczyć zupełnie inaczej. Gdyby przewoźnik korzystał z dostępnych w E100 narzędzi bezpieczeństwa, nawet w przypadku kradzieży czy skopiowania karty można by było uniknąć wyłudzeń. Zobaczmy więc jak mógłby wyglądać pozytywny scenariusz tej historii.
Co może zrobić przewoźnik, aby zapobiec wyłudzeniom?
Wyobraźmy sobie raz jeszcze, że złodziejowi udaje się skopiować kartę flotową kierowcy. Próbuje zatankować na najbliższej stacji. Transakcja nie dochodzi jednak do skutku, ponieważ na karcie są założone specjalne filtry. Kierowca może tankować tylko na określonych stacjach i do określonych kwot. Kolejne próby tankowań również są nieudane – system nie pozwala na transakcje na innych stacjach niż te wyznaczone w filtrach w Panelu Klienta.Dodatkowo, przy próbie tankowania zostają wysłane powiadomienia sms-em. Powiadomienia trafiają zarówno do właściciela firmy, jak i do samego kierowcy, ponieważ obydwa numery telefonu zostały przypisane do tej karty flotowej. Dzięki temu, nawet jeśli właściciel nie zorientuje się, że transakcja wygląda podejrzanie, zauważy to kierowca, który wie, że nie rozpoczynał żadnej transakcji. Kierowca natychmiast dzwoni na Hotline E100 z prośbą o blokadę karty. Teraz już oszust nie ma żadnych szans na użycie kopii i kradzież paliwa.
Filtry i powiadomienia – jak to działa?
Jak już wspomnieliśmy, przewoźnik ma do dyspozycji Panel Klienta, w którym może dokonać ustawień bezpieczeństwa. Dzięki dostępnym tam filtrom, może na przykład ograniczyć liczbę stacji na których kierowca będzie mógł zatankować.Z naszych danych wynika, że tylko 5% Klientów E100 korzysta z filtrów. Tymczasem jest to niezwykle efektywne narzędzie, dostępne dla wszystkich Klientów bezpłatnie.
Poniżej opisujemy bardziej szczegółowo jakiego rodzaju filtry są dostępne oraz jak działają.
Filtry w Panelu Klienta
- Ilość litrów paliwa
- Kwota pojedynczej transakcji
- Blokada tankowania na określonych stacjach lub w określonym kraju
- Możliwość tankowania tylko na określonych stacjach
Zakładając filtry, przewoźnik nie musi się obawiać tego, że ich ewentualna modyfikacja będzie długo trwała. Jeśli kierowca wyruszy w nietypową trasę i będzie musiał zatankować na stacji, której nie ma na jego liście, to wystarczy dokonać zmian w Panelu Klienta i po kilku minutach będą one już widoczne dla kierowcy.
Powiadomienia wysyłane sms-em
Kolejnym narzędziem w rękach przewoźnika są powiadomienia wysyłane na wskazany numer telefonu. Aby efektywnie je wykorzystywać, bardzo ważne jest powiązanie danej karty flotowej z numerami telefonów osób odpowiedzialnych za transport oraz samego kierowcy.Numery telefonów wprowadzamy w Panelu Klienta. Jeśli poprawnie połączymy numery telefonów z kartą paliwową, to uruchomimy wysyłkę powiadomień związanych z bezpieczeństwem karty.
Jakie konkretnie są to powiadomienia?
- Informacja o rozpoczęciu tankowania
Istotną informacją jest to, że powiadomienia o rozpoczęciu transakcji dotyczą tylko tankowania na automatycznych stacjach paliw. Z naszego doświadczenia wiemy, że tego typu stacje są najczęściej wykorzystywane do kradzieży paliwa. Ponad 90% wyłudzeń odbywa się właśnie na stacjach automatycznych.
- Informacja o zablokowaniu karty
Czy zawsze karta powinna być powiązana z numerem telefonu kierowcy?
Zawsze rekomendujemy naszym Klientom, aby karta flotowa była powiązana z numerem telefonu kierowcy, który jej używa. To przecież on wie najlepiej co dzieje się z kartą w danym momencie. Kierowca ma możliwość szybkiego zareagowania jeśli cokolwiek wzbudza jego podejrzenia.To rozwiązanie ma jednak jedną wadę. Kierowcy mogą wymieniać się kartą - zwłaszcza w czasie wakacji, gdy część pracowników przebywa na urlopie. W firmie może być też spora rotacja pracowników, a właściciel powinien pamiętać, aby za każdym razem gdy zmienia się użytkownik karty, wpisywać aktualny numer telefonu w Panelu Klienta.
Dlatego też optymalnym rozwiązaniem jest przypisywanie do danej karty zarówno numeru telefonu kierowcy, jak i właściciela firmy bądź osoby zarządzającej. Wtedy mamy pewność, że nawet gdy zapomnimy zaktualizować numer telefonu kierowcy, jest jeszcze druga osoba, która otrzyma powiadomienie.
Wskazówki bezpieczeństwa dla kierowcy
Do wyłudzeń dochodzi najczęściej wówczas, gdy karta paliwowa dostanie się w niepowołane ręce lub gdy zostanie skopiowana. W dużej mierze to od kierowcy zależy, czy dojdzie do takiej sytuacji, czy też nie. Stosując poniższe rady, użytkownik karty w znaczący sposób zmniejsza ryzyko, że jego karta zostanie wykorzystana w nieuczciwy sposób.- Nigdy nie zostawiaj karty paliwowej bez nadzoru.
- Nie udostępniaj swojego kodu PIN.
- Nie umieszczaj karty w terminalu, jeśli wydaje Ci się on podejrzany.
- Podczas wpisywania kodu PIN zasłoń ręką klawiaturę. Kamerki skierowane na terminal mogą służyć do wyłudzenia danych.
- Jeśli otrzymasz informację o rozpoczętym tankowaniu a nie Ty je rozpocząłeś, natychmiast skontaktuj się z Hotline E100.
- Jeśli zorientujesz się, że karta została zgubiona, natychmiast skontaktuj się z Hotline E100 aby zablokować kartę. Możesz też poprosić osobę, która ma dostęp do Panelu Klienta o zablokowanie karty.
Jak włączyć filtry w Panelu Klienta?
Po zalogowaniu do Panelu Klienta E100 należy z menu po lewej stronie wybrać Karty a następnie Filtry. Jeśli przed przystąpieniem do ustawiania filtrów chcemy zapoznać się z instrukcją, wystarczy w sekcji Filtry na samym dole przejść do Instrukcji Sekcji. Aby ją otworzyć, trzeba kliknąć w przycisk Otwórz pdf. W dokumencie opisane są szczegółowo wszystkie dostępne filtry oraz instrukcja jak je włączyć krok po kroku.Jeśli chcesz wiedzieć więcej o możliwościach kart paliwowych E100, a także śledzić na bieżąco ważne informacje dla przewoźników oraz kierowców wejdź na bloga E100 Daily.