Autostrady i drogi ekspresowe – natężenie ruchu
Średni dobowy ruch pojazdów silnikowych w przekroju rocznym na drogach krajowych wynosi około 13,5 tys. pojazdów w ciągu doby. Autostrady oraz drogi ekspresowe stanowią około 20% wszystkich dróg krajowych, jednak to na nich mamy do czynienie z ponad 50% całego ruchu na krajówkach. Około 72% tego ruchu stanowią samochody osobowe, 16,9% to pojazdy ciężarowe, 10,2% to samochody dostawcze (lekkie samochody ciężarowe), a około 0,7% to pozostałe pojazdy, takie jak np. motocykle i autobusy.Kierowcy pojazdów ciężarowych oraz właściciele firm transportowych wybierają w miarę możliwości i dostępności drogi ekspresowe i autostrady. To ze względu najkrótszy możliwy czas dostaw. Jednak na drogach szybkiego ruchu i autostradach również mogą się rzecz jasna przytrafić awarie. Oto co powinieneś zrobić jako kierowca w przypadku awarii na tego typu drodze lub co powinieneś zalecić swojemu pracownikowi.
Awaria ciężarówki na ekspresówce lub autostradzie – sygnalizacja to podstawa!
Jeżeli w ciężarówce zauważasz pierwsze symptomy awarii, to kontynuowanie jazdy może prowadzić do jej pogłębienia, a czasami wręcz unieruchomienie pojazdu bezpośrednio na pasie ruchu. Wówczas powinieneś zatem wykonać jak najszybszy zjazd na pas awaryjny, a tam zatrzymać pojazd i opuścić go – lecz koniecznie prawymi drzwiami!Wedle przepisów ustawy o ruchu drogowym, osoba kierująca pojazd ma w takich okolicznościach obowiązek, aby oznaczyć miejsce tego wymuszonego postoju, posłużyć do tego ma trójkąt odblaskowy, który posiada specjalną homologację. Na autostradach i drogach ekspresowych należy go umiejscowić przynajmniej 100 metrów za ciężarówką, która została unieruchomiona.
W przypadku, gdy pojazd znajduje się bezpośrednio za łukiem, warto wydłużyć ten dystans do 150 m.
W tym miejscu należy również zaznaczyć, iż sygnalizacja miejsca awaryjnego postoju, musi też obejmować sygnały świetlne, które winny obejmować zarówno naczepę lub przyczepę, jak i pojazd ciągnący ją. W takiej sytuacji należy obowiązkowo zastosować światła awaryjne. Jeżeli nie masz takiej możliwości, powinieneś oznakować miejsce swojego postoju awaryjnego światłami postojowymi.
Awaria auta ciężarowego na autostradzie lub drodze szybkiego ruchu – opuścić, czy zostać?
Tego, czy kierowca auta ciężarowego po unieruchomieniu go na pasie awaryjnym może w nim pozostać, czy powinien go opuścić, nie określają przepisy o ruchu drogowym. Lecz dobrą praktyką jest, aby opuścić pojazd i udać się do strefy znajdującej się bezpośrednio poza barierkami ochronnymi i czekać w tym miejscu aż do pojawienia się np. patrolu autostradowego. W czasie opuszczania ciężarówki, pamiętaj też o tym, aby założyć kamizelkę odblaskową – fluorescencyjną. To znacznie ułatwi identyfikację, zwłaszcza w ciemnym, nieoświetlonym miejscu, a poza tym wydłuża również czas ewentualnej reakcji innych kierowców.Awaria samochodu ciężarowego na autostradzie lub drodze ekspresowej – jak wezwać pomoc?
Nie powinieneś szukać pomocy u innych kierowców – użytkowników ruchu drogowego. Pamiętaj, że wyjście na pasy, na których odbywa się ruch przy takiej prędkości, może bardzo szybko zakończyć się wypadkiem. Należy również pamiętać o tym, że przepisy zabraniają holowania na autostradach i drogach ekspresowych (z wyjątkiem pojazdów przeznaczonych do tego).O awarii samochodu ciężarowego najlepiej powiadomić w pierwszej kolejności służby autostradowe, pomogą one w odpowiednim zabezpieczeniu oraz oznakowaniu miejsca awarii. Taka pomoc jest bezpłatna. Możesz również skorzystać z numeru 112. Jeżeli ie będziesz w stanie samodzielnie usunąć usterki, koniecznie trzeba będzie ściągnąć płatną pomoc drogową. Zgłaszając awarię, podaj swoją lokalizację. Możesz to zrobić np. w oparciu o koordynaty z nawigacji GPS, lub też na podstawie danych na słupkach hektometrowych.
Zasady holowania na autostradach i drogach szybkiego ruchu
Holowanie pojazdów na autostradach oraz drogach szybkiego ruchu możliwe jest tylko i wyłącznie przy użyciu wyznaczonych do tego pojazdów pomocy drogowej, a także wyłącznie do pierwszego, czyli najbliższego zjazdu. Oto najważniejsze zasady holowania na autostradzie i drodze ekspresowej:- 1. Maksymalna dopuszczalna prędkość holowania wynosi 60 km/h.
- 2. Holować można tylko i wyłącznie samochód ciężarowy oraz jego naczepę, natomiast samochodów ciężarowych z przyczepami nie można holować!
- 3. Podczas holowania ciężarówka powinna mieć włączone światła pozycyjne, światła mijania są zbyt intensywne, co z kolei może oślepiać kierowcę, który holuje pojazd.
- 4. Holowany samochód ciężarowy musi mieć trójkąt ostrzegawczy, który to umieszcza się z tyłu, po stronie lewej.
- 5. Auta ciężarowe w trakcie holowania muszą utrzymywać odpowiednią odległość, w przypadku połączenia sztywnego są to 3 metry, natomiast w przypadku połączenie giętkiego jest to 6 metrów.
Należy zaznaczyć, że od zachowania tych przepisów zależy nie tylko szybkie i sprawne usunięcie awarii, lecz przede wszystkim bezpieczeństwo!
Awaria ciężarówki na autostradzie lub drodze ekspresowej – jak dostać się do domu?
Pozostaje kwestia tego jak kierowca ciężarówki w przypadku jej awarii ma dostać się do domu. W ubezpieczaniu, w ramach Assistance kierowca otrzyma auto z wypożyczalni, a w Województwie Pomorskim, Trójmieście i okolicach z pomocą przyjdzie wypożyczalnia samochodów Gdańsk.To bardzo praktyczne rozwiązanie, szczególnie w przypadku, jeżeli do awarii doszło daleko od miejsca zamieszkania kierowcy.
