Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Jak pandemia wpłynęła na branżę TSL?


Mimo że pandemia COVID-19 nie może jeszcze zostać uznana za zakończoną i nadal regularnie słyszymy o nowych mutacjach i kolejnych zachorowaniach, wydaje się, że w trzecim roku jej trwania poszczególne branże wypracowały już na tyle skuteczne narzędzia, by poradzić sobie z nowymi wyzwaniami. Nie inaczej wygląda sytuacja w branży TSL.

Utrudnienia w przemieszczaniu się, ograniczenia na granicach, konieczność odbywania kwarantanny, ale też opóźnienia i braki wynikające z problemów po stronie producentów i dostawców towarów — wszystko to sprawiło, że transport międzynarodowy z dnia na dzień stał się o wiele trudniejszy. Jak jednak sytuacja branży transportowej prezentuje się w 2022 roku? Czy komplikacje pandemiczne to już przeszłość? Jakie zmiany dla transportu ciężarowego przyniosła pandemia?

Płynność łańcucha dostaw w międzynarodowym transporcie drogowym po wybuchu pandemii

Dla przewoźników realizujących transport drogowy na trasach europejskich szczególnie dużym wyzwaniem były pierwsze miesiące zaraz po wybuchu pandemii. Poszczególne państwa zaczęły wprowadzać ograniczenia w przemieszczaniu się, a kolejne obostrzenia i lockdowny skutkowały problemami na różnych etapach łańcucha dostaw. Sytuację dodatkowo komplikował fakt, że nowe zasady dotyczące przekraczania granic, odbywania kwarantanny i testowania często wprowadzane były na bieżąco w odpowiedzi na rosnącą liczbę przypadków. W efekcie planowanie logistyki transportu międzynarodowego stało się zadaniem niezwykle trudnym. Nie mniej istotne dla zachowania płynności łańcucha dostaw niż komplikacje samego przewozu były liczne opóźnienia i braki towarów wynikające z przestojów w fabrykach.

Planowanie tras w transporcie międzynarodowym - jakie wyzwania dla przewoźników przyniosła pandemia?

Po początkowym chaosie, jaki wywołało pojawienie się nowego wirusa, sytuacja powoli zaczęła się jednak uspokajać. Nadal wymagane jest przestrzeganie zasad sanitarnych i stosowanie się do lokalnych obostrzeń, wiele państw wprowadziło w nich jednak ułatwienia dla kierowców zawodowych realizujących przewozy międzynarodowe, które mogą na przykład zwalniać z obowiązkowej kwarantanny. Nie można pominąć również znaczenia powszechnej w UE dostępności szczepień na COVID-19 i wprowadzenia tzw. certyfikatów covidowych, które znacznie ułatwiają podróżowanie.

Monitorowanie przepisów obowiązujących w państwach znajdujących się na danej trasie pozwala na skuteczne planowanie przejazdu i przygotowanie niezbędnych formalności i dokumentów z wyprzedzeniem, by spełnić wszystkie wymagania i uniknąć opóźnień. Właśnie to sprawia, że przewoźnicy z solidnym zapleczem logistycznym, jak firma transportowa Marathon International, są w stanie zapewnić terminowe dostawy towarów — kluczem do sukcesu jest tu profesjonalne przygotowanie, znajomość lokalnych przepisów i stałe weryfikowanie aktualnej sytuacji na drodze.

Wzrost znaczenia e-commerce to nowe wyzwania i możliwości

Pandemia znacznie wpłynęła też na zachowanie konsumentów, w dużym stopniu zmieniając wcześniejsze nawyki zakupowe, szczególnie w zakresie samego procesu kupowania towarów. Okres pandemiczny zdecydowanie przyspieszył rozwój branży e-commerce, a klienci coraz częściej i chętniej nawet podstawowe zakupy zaczęli robić online. Warto jednak zaznaczyć, że za popularnością sklepów internetowych nie stoi tylko możliwość zrobienia zakupów przy jednoczesnym zachowaniu dystansu społecznego i unikania większych skupisk ludzi, ale przede wszystkim wygoda, dostęp do zdecydowanie większej oferty towarów niż w sklepach stacjonarnych i szybkie dostawy — nic nie wskazuje więc na to, by trend ten miał się odwrócić wraz z uspokajaniem się sytuacji pandemicznej.

Wzrost znaczenia handlu internetowego stwarza też nowe wyzwania dla branży TLS — to między innymi coraz większe zapotrzebowanie na transport drobnicowy, ale też logistykę skrojoną pod potrzeby sklepów internetowych. Przedsiębiorcy mogą liczyć w tym zakresie na profesjonalne wsparcie doświadczonych firm specjalizujących się w logistyce i transporcie. Tego rodzaju oferty charakteryzują się dużą elastycznością, dzięki czemu zarówno małe, średnie, jak i duże sklepy mogą zyskać narzędzia pozwalające na zoptymalizowanie swojej działalności, m.in. magazynowanie e-commerce, usługi obejmujące pakowanie i wysyłkę towarów, a nawet kontakt z klientami czy przyjmowanie zwrotów.

Jak wygląda sytuacja na rynku pracy?

Zapotrzebowanie na usługi transportowe i logistyczne nie tylko nie zmalało, ale wręcz wzrosło — do czego bez wątpienia przyczynia się szybki wzrost znaczenia e-commerce. Sprawia to, że specjaliści są bardzo poszukiwani i mogą liczyć na atrakcyjne warunki finansowe, a wiele ofert pracy dotyczy też stanowisk, które nie wymagają wcześniejszego doświadczenia w branży. Szczególnie poszukiwani są zawodowi kierowcy — już przed pandemią braki kadrowe w tym zawodzie były zauważalne, a rosnąca liczba dostaw tylko zwiększa zapotrzebowanie na wykwalifikowanych pracowników. To bardzo korzystna sytuacja dla osób zainteresowanych tą ścieżką kariery, ponieważ pracodawcy, chcąc przyciągnąć do siebie najlepszych kandydatów, często oferują konkurencyjne warunki i dodatkowe benefity.

Jakie zmiany zaszły w branży TSL na skutek pandemii?

  • Doświadczenia ostatnich lat sprawiły, że zleceniodawcy chętniej wybierają elastyczne usługi, które mogą dostosowywać do swoich aktualnych potrzeb. Takie podejście pozwala na zminimalizowanie strat wynikających z ewentualnego przestoju w dostawach czy braku dostępności towarów, ale też ułatwia wprowadzanie skutecznych rozwiązań w momencie zwiększonego popytu dla płynnego rozwoju działalności.
  • Szybki wzrost popularności sklepów internetowych i stale rosnące grono ich klientów sprawia, że rozwiązania dla e-commerce cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Sprawia to, że firmy oferujące usługi w ramach branży TSL mogą poszerzać swoją działalność, udostępniając narzędzia, przestrzeń magazynową oraz specjalistów niezbędnych do rozwoju sklepów online.
  • Mimo że sytuacja pandemiczna nie zmienia się już tak dynamicznie, jak przed udostępnieniem szczepień i wprowadzeniem certyfikatów covidowych, planowanie międzynarodowych przewozów wymaga stałego monitorowania sytuacji i obowiązujących przepisów. Nagły wzrost liczby zakażeń w danym regionie czy pojawienie się nowej mutacji wirusa może prowadzić do wprowadzania lokalnie nowych ograniczeń, dlatego przewoźnicy muszą mieć pewność, że planując trasy transportu, opierają się na aktualnych informacjach.
  • Zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw nie wynikają tylko i wyłącznie z pandemii, niemniej nie sposób pominąć tej kwestii, poruszając temat największych wyzwań dla transportu międzynarodowego. Braki towarów i komponentów utrudniają realizację zleceń i rozwój, nie tylko powodując mniejszą ilość zleceń przewozowych czy opóźnienia, ale też wpływając bezpośrednio na przewoźników. Firmy transportowe chcące rozbudowywać swoją flotę mogą napotkać problemy z zakupem nowych pojazdów ciężarowych, których produkcja spowolniła z powodu ograniczonej dostępności części i surowców.
Jak więc widać wpływ pandemii nie ominął branży TSL i firmy transportowe, tak samo, jak przedsiębiorcy z innych sektorów gospodarki, musiały zmienić nieco sposób patrzenia na swoją działalność. Jednocześnie należy jednak podkreślić, że okres pandemii przyniósł nie tylko nowe wyzwania, ale też możliwości, m.in. rozwój e-commerce, które oferują przewoźnikom szansę na poszerzanie swoich ofert i dalszy rozwój. Rzeczą, która bez wątpienia nie uległa jednak zmianie, jest to, że klienci w dalszym ciągu cenią sobie przede wszystkim terminowość dostaw i bezpieczeństwo towarów w transporcie i do realizacji zleceń transportowych najchętniej wybierają firmy, które są w stanie sprostać tym wymaganiom.
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels