Główne problemy, z którymi z którymi borykają się firmy biorące udział w procesie transportowym i logistycznym to:
- ograniczenia standardów Wi-Fi,
- trudne i wymagające środowisko pracy urządzeń i personelu (kopalnie odkrywkowe, porty morskie, lotnicze, kolejowe, komunikacja drogowa, zrobotyzowane centra logistyczne),
- duże rozproszenie geograficzne systemów, sprzętu i ludzi,
- ogromna ilość różnych czujników, skanerów, kamer, telemetrii,
- koszty utrzymania, transformacji i cyfryzacji,
- integracja systemów logistycznych z aplikacjami firm produkcyjnych oraz odbiorców.
Komunikacja bezprzewodowa nowej generacji i systemy przetwarzania danych
Aby sprostać potrzebom klientów sektora logistyki i transportu, Nokia dostarcza szeroką gamę teletransmisyjnych rozwiązań radiowych, których pojemność i przepustowość można dostosować do indywidualnych potrzeb w danym środowisku. Poszczególne modele pozwalają budować infrastrukturę bezprzewodową zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz budynków, na morzu oraz pod ziemią.Do ich realizacji Nokia oferuje duży wybór rozwiązań w zakresie poszczególnych technologii, a produkty do transmisji bezprzewodowej ulokowane zostały w segmencie nazywanym Nokia Wireless Enterprise.

Szkielet sieci teletransmisyjnej budowany jest w oparciu o niezawodne technologie, tj. DWDM, radiolinie, IP/MPLS/ Trudne warunki środowiskowe pracy urządzeń, m.in.: duża wilgotność, słona woda, zakłócenia, wysokie i niskie temperatury, nie stanowią już problemu. Do tego obszaru zostały również dostosowane systemy łączności mobilnej LTE, 5G, współpracujące z szeroką gamą urządzeń brzegowych oraz elementami infrastruktury logistyczno-transportowej. Dzięki temu możliwe jest budowanie sieci „Field Area Network”, w których tradycyjne sieci przewodowe LAN oraz WAN mogą zostać rozciągnięte na dodatkowe obszary przedsiębiorstwa. W tej sytuacji tradycyjne sieci (np. Wi-Fi) z uwagi na swoje ograniczenia nie mogły być zastosowane lub oferowały niezadowalające parametry pracy.
Niezawodność, szybkość transmisji oraz minimalne opóźnienia to podstawowe atrybuty nowoczesnych sieci 5G dla transportu i logistyki, które zrewolucjonizowały sposób działania wielu firm.
Bardzo ważnym aspektem działania firm transportowych i logistycznych jest konieczność zapewnienia ciągłej pracy. W tym wypadku powiedzenie „czas to pieniądz” jest namacalnie odczuwane przez biznes. Dlatego w rozwiązaniach Nokia stosowane są moduły redundantne oraz łączność nadmiarowa. Systemy mogą łączyć się z kilkoma centrami zarządzania. W przypadku awarii drugie centrum może przejąć wszystkie zadania i cały proces zostaje podtrzymany. W zależności od wymagań klienta centra zarządzania mogą być zlokalizowane w chmurze publicznej lub prywatnej, w obu przypadkach utrzymywanych bezpośrednio przez Nokię z możliwością monitorowania przez klienta.
Zapowiadane przez UKE w 2022 roku uwolnienie w Polsce licencjonowanych pasm częstotliwości dla przemysłu z pewnością wpłynie na szerokie zastosowanie technologii mobilnych w sieciach przedsiębiorstw, ale również w innych obszarach jak transport, logistyka, przemysł wydobywczy, energetyka czy infrastruktura w miastach. Dzięki nowemu i wizjonerskiemu podejściu Nokii, sieci tego rodzaju mogą być zrealizowane na trzy sposoby:
- w pierwszym z nich cała infrastruktura telekomunikacyjna 5G z systemem zarządzania i wykorzystywanymi aplikacjami będzie w posiadaniu przedsiębiorstwa,
- drugi model zakłada, że na terenie przedsiębiorstwa jest zainstalowana cała niezbędna infrastruktura techniczna, natomiast zarządzanie i wykorzystywane aplikacje są świadczone w formie usługi w Data Center Nokii,
- trzeci model to usługa świadczona przez operatorów, którzy w oparciu o swoją infrastrukturę na danym terenie, świadczą usługi dla poszczególnych przedsiębiorstw. Poszczególne sieci są od siebie odseparowane logicznie, a zarządzanie i wykorzystywane przez nie aplikacje są dostarczane z chmury operatora.

Przykłady zastosowania komunikacji LTE/5G w sektorach transportu i logistyki:
- monitoring wizyjny obszarów bezpieczeństwa z kamerami monitoringu, podłączonymi do sieci private LTE, 5G wspomaganymi zaawansowaną analizą obrazu. Systemy takie potrafią w sposób inteligentny sterować ruchem pojazdów, w zależności od różnych czynników środowiskowych.
- wirtualna inspekcja samolotów w oparciu o prywatną sieć 5G, zapewniającą zdecydowanie lepsze pokrycie sygnałem, niż sieć WiFi i bardzo wysoką prędkość transmisji. Dzięki temu nie ma konieczności sprowadzania na miejsce specjalistów z różnych dziedzin. „Ręce” na miejscu zapewnia lokalny personel, a specjaliści oglądają obraz w wysokiej rozdzielczości i w czasie rzeczywistym decydują o potrzebie serwisu.
- powiększona rzeczywistość (Augmented Reality, Augmented Workers) w oparciu o sieć 4 lub 5G umożliwia personelowi na miejscu skanowanie kodów QR i dostęp do pełnych danych na temat danego urządzenia, co ma duże znaczenie z punktu widzenia serwisowego. Na podobnej zasadzie może się odbywać weryfikacja załadunku. W tym przypadku oznakowany towar może być sprawnie kierowany do miejsca przeznaczenia, a dostępna na bieżąco informacja o nim przekazywana do systemów kontrahentów.
- sterowanie szybko poruszającymi się wózkami AGV (Automated Guided Vehicles) dzięki minimalnym i stałym opóźnieniom gwarantowanym przez prywatne sieci 5G. Dzięki temu eliminowane jest ryzyko poważnych kolizji i wypadków.
- kierowanie samochodami dostawczymi w dużych zakładach lub kopalniach odkrywkowych (Real Time Vehicle Guidance), wspomagane systemem GPS w wykonaniu lokalnym. Pozwala to minimalizować ryzyko wypadku z udziałem ludzi.
- monitoring i lokalizacja floty samochodowej (Asset Tracking) w czasie rzeczywistym, od ciężarówki czy kontenera po komponenty w fabryce czy towary w magazynie. Dzięki takiemu rozwiązaniu możliwe staje się optymalne kierowanie pojazdami w zależności od dystansu do punktu załadunku lub rozładunku.
Przetwarzanie danych w środowisku Nokia DAC (Digital Automation Cloud)
Sprawne funkcjonowanie firm transportowych i logistycznych opiera się na analizie dużej ilości danych, które trafiają do centrum sterowania, a następnie są przetwarzane przez rożne systemy i aplikacje współpracujące ze środowiskiem ERP, które służy do zarządza przedsiębiorstwem.W celu uproszczenia systemów przetwarzania danych oraz odciążenia klientów od kosztownego procesu utrzymania własnej infrastruktury serwerowej, Nokia stworzyła rozwiązanie DAC (Digital Automation Cloud) które jest centralnym, chmurowym środowiskiem zarządzania elementami ekosystemu producenta wraz z zestawem łatwo dobieralnych i konfigurowalnych aplikacji, opracowywanych przez Nokię oraz niezależnych producentów oprogramowania ISV. Tworzą one spójny system, który: zarządza infrastrukturą teletransmisyjną, automatyzuje i modeluje procesy produkcyjne, monitoruje i kontroluje procesy fizyczne, urządzenia oraz elementy infrastruktury, przetwarza dane w czasie rzeczywistym, reaguje na zdarzenia i umożliwia współpracę z systemami zewnętrznymi.
Zaawansowana analityka zebranych danych na platformie Impact
Wiedza na temat działania sieci bezprzewodowych zdobyta u operatorów, dotycząca typowych sieci komercyjnych, pozwoliła na opracowanie platformy, która zbiera komunikaty ze wszystkich rodzajów urządzeń teletransmisyjnych, OT, IoT, systemów sterowania, baz danych i jest w stanie skutecznie nimi zarządzać. Zapewnia bezpieczeństwo, narzędzia analityczne i usługi niezbędne do poprawnego funkcjonowania procesów związanych z logistyką i różnorakim transportem.Przykład: prywatna komunikacja 4G/LTE i analityka w morskim porcie przeładunkowym

Informacje są zbierane, przetwarzane i prezentowane poszczególnym jednostkom organizacyjnym adekwatnie do ich potrzeb. Umożliwia to dynamiczne planowanie zasobów, eliminuje przestoje, usprawnia działania operacyjne, umożliwia audyt i efektywne koordynowanie łańcucha dostaw, zapobiega gubieniu kontenerów. Dodatkowo system informatyczny automatyzuje w wysokim stopniu zarządzanie żurawiami/suwnicami, ograniczając rolę człowieka do nadzoru pracy urządzeń.
Przykładem sprawnie zorganizowanego procesu logistycznego mogą być wdrożenia w portach. W tym przypadku, kiedy statek się zbliża, następuje wymiana danych, w oparciu o które zaplanowany zostaje proces rozładunku, tak aby przebiegał on szybko i bezproblemowo. Następnie możliwa jest sprawna dystrybucja do firm logistycznych (sprawny proces logistyczny pomiędzy przedsiębiorstwami). Komunikacja w oparciu o 5G, maszyny i systemy rozładunkowe zostają dostosowane do przyjęcia określonego typu załadunku, który jest na statku.

Nokia Analitics – Big data oraz IoT jako nowe wyzwania dla analityki
Częsty problem przedsiębiorstw transportowo-logistycznych to wiele baz danych i systemów biorących udział w procesie obsługi zleceń. Ich integracja w celu ujednolicenia danych i kompleksowego zarządzania zasobami zawsze stanowiła wyzwanie.Firmy gromadzą obecnie bardzo duże ilości informacji. Dużym utrudnieniem w tym wypadku jest ich przetwarzanie, aby na tej podstawie skutecznie podejmować decyzje i odpowiednie działania. Podstawowa analityka, która mówi co się stało, nie jest już wystarczająca. Podobnie jest w przypadku analityki diagnostycznej, która odpowiada na pytania: gdzie, kiedy, dlaczego. Sprawne planowanie procesów wymaga obecnie przewidywania co się może wydarzyć tak, aby poprzez odpowiednie działania można było uniknąć potencjalnych problemów. Te wyzwania są adresowane poprzez analitykę predykcyjną oraz analitykę decyzyjno-biznesową, które to metody są oferowane przez Nokię dostarczając dodatkowych wartości biznesowych.

Urządzenia komunikacyjne, odporne na warunki środowiskowe
W sektorze transportowo-logistycznym częstym problemem jest konieczność dostarczenia personelowi wytrzymałych urządzeń komunikacji osobistej, umożliwiających kontakt z pracownikami w terenie.Dlatego Nokia rozszerzyła swoje portfolio o nową linię wzmocnionych urządzeń Nokia Industrial, zaprojektowanych z myślą o zapewnieniu niezawodności i ciągłości działania w najbardziej uciążliwych i odległych środowiskach, np. na platformie morskiej, w ruchliwej hali produkcyjnej, czy nawet w głębinach szybu kopalnianego. Urządzenia te utrzymują łączność zespołów w trakcie krytycznych operacji w portach, kopalniach, zakładach produkcyjnych, firmach logistycznych, agencjach rządowych i bezpieczeństwa publicznego oraz innych podmiotach.
Urządzenia Nokia Industrial są testowane pod kątem zastosowań przemysłowych i wstępnie zintegrowane z prywatnymi rozwiązaniami bezprzewodowymi producenta.
Wprowadzanie nowych urządzeń i procesów operacyjnych w sieci klienta ułatwia z kolei oprogramowanie Device Management, działające na platformie MX Industrial Edge. Dzięki tej ofercie urządzeń Nokia jest również w stanie obsługiwać kombinacje pasm częstotliwości, często kojarzonych z prywatną siecią bezprzewodową w 4G i 5G, w tym pasm B31/72/87 oraz pasma 53. Rozwiązanie zapewnia również nielicencjonowane możliwości sieci bezprzewodowej.
Nokia Scene Analitics na potrzeby monitoringu
Sprawnie funkcjonujący proces logistyczny wymaga nadzoru i wizualizacji. Niezależnie czy mówimy o komunikacji miejskiej, transporcie kolejowym lub lotniczym, centrach transportowych i przeładunkowych, w każdym z tych przypadków informacje są rejestrowane przez duże ilości kamer i systemów alarmowych. Zarządzanie nimi w skali globalnej przez człowieka nie jest efektywne. Podstawowym problemem w tym przypadku są ogromne ilości danych, które miałyby trafić do centrum sterowania oraz ich przetwarzanie. To jeden z przykładów, gdzie narzędzia analityczne mają ogromne znaczenie. Systemy automatycznej analizy obrazu, które wspierane przez mechanizmy sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego identyfikują i klasyfikują obiekty, analizują ruch, aby na tej podstawie wykrywać anomalie. Jest to szczególnie istotne z punktu widzenia infrastruktury rozproszonej, w której informacje są pozyskiwane w innym miejscu, niż dane są przetwarzane. Dla takich implementacji stosowane są systemy analityczne na brzegu sieci (w portach morskich i lotniczych, centrach przeładunkowych, miastach), z których do centrum danych przesyłane są jedynie przetworzone informacje. To ogranicza wolumen ruchu i usprawnia proces analizy alarmów, reagowania na zdarzenia i podejmowania decyzji. Operator systemu, posiadając skoordynowane informacje może szybko wydawać właściwe dyspozycje.

Centrum sterowania może być wyposażone w tzw. „wideo ścianę”, która zbiera dane z różnych systemów, interpretuje różne alarmy i przekazuje informację o nich do odpowiednich służb.

Jako przykład można tutaj podać infrastrukturę zarządzającą portem przeładunkowym, do którego docierają różnego rodzaju środki transportu. Jego podstawowym zadaniem jest szybka i sprawna dystrybucja towarów, ale równie ważne są narzędzia, które mogą pomóc w podjęciu określonych działań przez służby reagowania czy zespoły odpowiedzialne za utrzymanie, np. dyspozytorów ruchu, ekipy remontowe. Ponadto aby proces był efektywny, muszą one się integrować z aplikacjami partnerów logistycznych.
Instalacje na świecie
Nokia wraz ze swoimi partnerami może pochwalić się obecnie kilkudziesięcioma instalacjami systemów Private LTE/5G na świecie w obszarach takich jak: transport (morski, lotniska, koleje, szlaki drogowe), górnictwo odkrywkowe, zrobotyzowane centra logistyczne.Nokia w Polsce
- 6800 pracowników
- Wrocław – drugi co do wielkości na świecie ośrodek R&D - 5G
- 6 lokalizacji
- 80% załogi to development
- Lab w Warszawie
- 2/3 szkoleń z zakresu nowych technologii jest realizowanych z Warszawy
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat rozwiązań Nokii dla transportu i logistyki? Skontaktuj się z firmą Veracomp – Exclusive Networks, która jest jedynym dystrybutorem rozwiązań tego producenta w Polsce: nokia@veracomp.pl