Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

e-TOLL – jakie urządzenie wybrać?


Nowy system elektronicznego poboru opłat za płatne odcinki dróg e-TOLL bazuje na technologii pozycjonowania satelitarnego. Integralną częścią systemu musi być więc lokalizator GPS znajdujący się w pojeździe. Zadaniem tego urządzenia jest dostarczanie informacji na temat przebytej trasy. Sprawdźmy więc, jakie urządzenie wybrać do e-TOLL i ile kosztuje taki lokalizator.


e-TOLL – jakie urządzenia działają w ramach tego systemu?

Urządzenia e-TOLL dzielą się na 2 podstawowe typy. Pierwszym, zdecydowanie najpopularniejszym rozwiązaniem są lokalizatory GPS e-TOLL typu OBU, czyli On-Board Unit. Czym charakteryzują się te urządzenia e-TOLL? Największym atutem tego rodzaju lokalizatorów jest bardzo prosty montaż. Dla przykładu ten autoryzowany sklep GPS, prowadzony przez jednego z oficjalnych partnerów systemu, oferuje urządzenia OBU podłączane do:
  • klem akumulatora
  • gniazda zapalniczki
  • gniazda OBD 12V
Typ urządzenia OBU i sposób montażu możemy więc dopasować do naszych preferencji i typu pojazdu. Drugą, bardzo ważną zaletą lokalizatorów OBU jest to, że możemy przenosić je pomiędzy pojazdami. Jest to więc idealne rozwiązanie w przypadku, gdy korzystamy zamiennie z więcej niż jednego pojazdu.
Urządzenia e-TOLL to również lokalizatory ZSL. Pod skrótem tym kryje się Zewnętrzny System Lokalizacji. Montaż tego typu lokalizatorów jest nieco bardziej złożony i powinien być przeprowadzony przez wykwalifikowanego montera. Warto także dodać, że lokalizatory ZSL są montowane na stałe i nie ma możliwości ich przeniesienia do innego pojazdu.

e-TOLL – gdzie kupić lokalizator?

Istotną kwestią jest również to, gdzie kupić urządzenie e-TOLL. Jeśli chcemy korzystać z elektronicznego systemu poboru opłat e-TOLL, nie możemy kupić pierwszego lepszego lokalizatora GPS. Urządzenia te możemy nabyć wyłącznie od jednego z oficjalnych, koncesjonowanych operatorów OBU. Są to firmy, które przeszły rygorystyczny proces weryfikacji i spełniają warunki postawione przez Krajową Administrację Skarbową (KAS). Wraz z takim urządzeniem otrzymujemy również identyfikator BiznesID, który umożliwia zarejestrowanie urządzenia OBU na naszym koncie w systemie e-TOLL. Zwykle do lokalizatora oferowanego przez autoryzowanych partnerów OBU dodawana jest również pełna instrukcja konfiguracji i aktywacji urządzenia.

e-TOLL – ile kosztuje lokalizator i korzystanie z systemu?

Przejdźmy teraz do kosztów związanych z korzystaniem z systemu e-TOLL. Możemy je podzielić na kilka odrębnych grup: jednorazowy koszt samego urządzenia e-TOLL, abonament na usługę monitorowania i przesyłania danych oraz właściwe opłaty za przejazdy. Zacznijmy od tego, ile kosztuje urządzenie e-TOLL. Dobrej jakości lokalizator OBU możemy kupić już za około 150 zł netto. Nie jest to więc duży wydatek, szczególnie w przypadku firmy, która może rozliczyć zakup urządzenia w kosztach. Jeśli zależy nam na urządzeniu, które będzie oferowało szereg dodatkowych funkcji, to jego koszt może wzrosnąć do 200-250 zł netto. Jest to jednak wydatek jednorazowy.

Z korzystaniem z systemu e-TOLL wiąże się również obowiązek opłacania usługi monitorowania i przesyłania danych z lokalizatora do operatora systemu. O to, dlaczego przed użytkownikami systemu e-TOLL postawiono taki wymóg, zapytaliśmy prezesa firmy https://datasystem.pl/ jednego z koncesjonowanych operatorów OBU. – Operator systemu, czyli Krajowa Administracja Skarbowa, stawia przed urządzeniami OBU szereg restrykcyjnych wymagań. Po naszej stronie, jako partnera OBU, jest zapewnienie ciągłości transmisji, utrzymanie kart SIM oraz całej złożonej infrastruktury IT, która pozwala na przetwarzanie danych z lokalizatorów i ich systematyczne przesyłanie do systemu e-TOLL. Warto jednak zwrócić uwagę, że koszt rocznego abonamentu to niecałe 300 zł netto. Jeszcze mniej, jeśli zdecydujemy się od razu na 2-letni abonament. Jest to więc mniej niż rekompensata w wysokości 500 zł, którą każdy użytkownik e-TOLL może otrzymać do Ministerstwa Finansów w postaci corocznej ulgi podatkowej – tłumaczy Tomasz Waligóra.

Ostatnia część kosztów związanych z korzystaniem z systemu to oczywiście same opłaty za przejazdy płatnymi odcinkami dróg. Są one wyliczane na podstawie kategorii pojazdu, klasy emisji spalin i rodzaju płatnego odcinka. Na oficjalnej stronie systemu e-TOLL dostępny jest prosty klasyfikator pojazdów, który pozwala szybko obliczyć stawkę za przejazd 1 km danym płatnym odcinkiem.
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels