Jest to kluczowe osiągnięcie na naszej drodze do stania się dostawcą kompleksowych i zrównoważonych rozwiązań transportowych. Scania nie byłaby tu, gdzie jest dzisiaj, jeśli chodzi o wiedzę o produktach i zachowaniach klientów, gdyby nie pierwszy pojazd podłączony do sieci przesyłania informacji około 20 lat temu. Portal do zarządzania flotą, a następnie uruchomienie naszego własnego komunikatora w 2009 roku to kolejne kamienie milowe – nie wspominając o nagrodach w obszarze telematyki zgromadzonych w ciągu ostatniej dekady
– komentuje Venugopal Gangaiah, główny menedżer produktu ds. usług zarządzania flotą.
Bez umowy ani rusz
W 2014 r. Scania zarejestrowała 100 tys. pojazdów połączonych w ramach sieci przesyłania informacji. Od tego czasu liczba ta rosła o prawie 60 tys. rocznie, a ostatnio przekroczyła 500 tys. Od 2019 r. jest również możliwe połączenie w ramach sieci silników przemysłowych i morskich.Chociaż wszystkie nowe ciężarówki opuszczające fabrykę są wyposażone w urządzenie komunikacyjne, klienci muszą podpisać umowę, zanim Scania będzie mogła przetwarzać dane ich pojazdu i oferować dedykowane pakiety usług. Bezpłatny jest pakiet Monitoring zapewniający dostęp do portalu zarządzania flotą (FMP) oraz aplikacji Fleet, dzięki której klienci otrzymują regularnie e-maile przedstawiające podstawowe osiągi i zużycie pojazdu.
Najpopularniejszym z bardziej zaawansowanych opcji pakietów serwisowych jest Kontrola. Daje on dostęp do bardziej szczegółowych informacji o wydajności, produktywności, bezpieczeństwie i wpływie firmy na środowisko. Jednak informacje na temat ponad 90 parametrów same w sobie nie wystarczą – dopiero ich analiza pozwala firmie transportowej czerpać pełnię korzyści.
Klienci korzystający z usług zarządzania flotą (FMS) mogą dostrzec wiele zalet płynących z danych dostępnych od ręki. Jako przykład może posłużyć nasz szwedzki klient, LindholmsGruppen, producent domów drewnianych i właściciel tartaków, który w swoim rocznym raporcie na temat zrównoważonego rozwoju wymienił usługi Scania FMS jako pomocne narzędzie do osiągnięcia celów w zakresie wydajności i niższych emisji
– mówi Eva Sahlström, kierownik ds. projektów i komunikacji w dziale sprzedaży i marketingu.
Co na horyzoncie?
Klienci mogą obecnie śledzić swoje pojazdy na podstawie kategorii silnika lub paliwa. Wraz z rosnącą elektryfikacją ciężkich transportów na horyzoncie pojawiają się kolejne kamienie milowe. Zmodernizowany sprzęt i oprogramowanie umożliwią również śledzenie wydajności pojazdów elektrycznych zasilanych z baterii (BEV).Obecny komunikator C300 zostanie w następnym kroku zaktualizowany do C400, co umożliwi szybsze i bardziej zaawansowane gromadzenie i analizę danych. Zaowocuje to jeszcze bardziej modułowymi i dopasowanymi usługami, co jest warunkiem wstępnym osiągnięcia naszych celów naukowych (SBTi). Obecnie w portalu floty dane dotyczące emisji pokazują domyślnie informacje „od zbiornika do koła”, ale wkrótce będzie można również wyświetlić dane dotyczące „od złoża do koła”, co jest kolejnym kamieniem milowymŹródło: Scania
– dodaje Venugopal Gangaiah.