1. Korzystaj z technologii
Współczesne ciągniki siodłowe pod względem technologicznym nie ustępują najdroższym autom osobowym. Dokładnie przeczytaj ich instrukcję obsługi, testuj poszczególne funkcje. Miejsce pracy nie może mieć przed Tobą żadnych tajemnic. Zainstaluj i korzystaj na telefonie z pomocnych aplikacji dla kierowców. Ułatwią Ci one podróżowanie zgodnie z przepisami, znalezienie parkingów albo z wyprzedzeniem poinformują o aktualnej sytuacji na drodze.2. Traktuj kontrole techniczne jako priorytet
Dotrzymanie terminów zlecenia jest ważne, ale jeszcze ważniejsze jest bezpieczeństwo. Jeżeli pracodawca kieruje Cię na badanie techniczne pojazdu, nie odkładaj go w czasie. Zwracaj szczególną uwagę na stan ogumienia. Eksplodująca lub łysa opona to olbrzymie zagrożenie dla wszystkich uczestników ruchu. Nie ignoruj żadnych usterek!3. Dokładnie zabezpieczaj ładunek
Rób to z dokładnością równą składaniu spadochronu. Kilkanaście ton ładunku na naczepie może stanowić śmiertelne niebezpieczeństwo zarówno dla Ciebie jak i innych uczestników ruchu. Dobrze zabezpieczony ładunek to nie tylko bezpieczeństwo, ale również wyższy komfort Twojej jazdy.4. Szlifuj swój ecodriving
W czasie pracy pokonujesz tysiące kilometrów i Twój pracodawca na pewno zwraca uwagę na poziom spalania. Różnice mogą być diametralne w zależności od stylu jazdy, a nawet niewielka zmiana robi różnicę w dużej skali. Korzystaj ze szkoleń (w SKAT odbywają się cyklicznie) oraz czytaj i eksperymentuj na własną rękę. Dbaj o oszczędności, a z pewnością zostanie to zauważone i docenione przez Twojego pracodawcę.5. Nie daj się zaskoczyć
Przygotuj się. Sprawdź stan naładowania akumulatorów, kompletność wyposażenia, pamiętaj o zapasie wody i jedzenia. Na trasie może wydarzyć się wiele nieprzewidzianych sytuacji. Możesz opracować własną listę kontrolną (tzw. checklistę). Da Ci to poczucie panowania nad sytuacją i spokój.6. Oddziel pracę od przerwy
Przestrzeganie czasu pracy jest bezdyskusyjne. Nigdy go nie przekraczaj. Pamiętaj też, żeby w czasie jazdy skupiać się tylko na drodze. Niedopuszczalne jest pisanie SMS-ów. Zrobisz to w czasie przerwy. Pamiętaj: najważniejsze jest bezpieczeństwo Twoje, innych uczestników oraz ładunku, który wieziesz.7. Zadbaj o ruch
Nie zapominaj o spacerach w czasie przerw. Przekonaj się do korzystania z siłowni plenerowych na parkingach. W sieci znajdziesz wiele wskazówek i ćwiczeń dla kierowców. Skorzystaj z nich! Część kierowców zabiera w trasę rower i w czasie pauz zwiedza okolicę. Są też kierowcy, którzy wożą ze sobą narty. Ty również zadbaj o aktywność fizyczną.8. Ucz się języka
Jeżeli często wyruszasz w trasy międzynarodowe, wykorzystaj to! Nie będziesz miał lepszej okazji do nauki lub szlifowania języka obcego w praktyce. Ucz się najpopularniejszych słówek i używaj ich nawet w luźnych rozmowach. Sprawdzaj, ile rozumiesz z obcojęzycznych stacji radiowych. Przez wiele lat pracy jako kierowca możesz nauczyć się płynnie języka obcego.9. Nie trać nerwów
Opóźnienia na rozładunku czy załadunku, nieodpowiedzialni inni uczestnicy ruchu, nieporozumienia ze spedytorami, korki – praca kierowcy potrafi wyprowadzić z równowagi. Mimo wszystko staraj się zachować spokój. Większość problemów sama znika po kilku godzinach. Nie ma sensu zbędnie się emocjonować.10. Pamiętaj o drobnych przyjemnościach
Zadbaj o rzeczy, które w kabinie będą dla Ciebie odskocznią od pracy i do których będziesz wracał z przyjemnością. Pomoże Ci to zwalczyć znużenie. To może być parzenie kawy w ulubiony sposób, wideorozmowa z dziećmi albo dokładne sprzątanie kabiny przed ruszeniem w drogę. Miej i pielęgnuj swoje małe zwyczaje.Zawód kierowcy ma swoje dobre i złe strony – jak każdy inny. Niestety często zapominamy, że drobna zmiana naszego zachowania lub nastawienia jest najlepszym sposobem na poprawę codzienności. To szczególnie istotne w przypadku zawodowego kierowcy, który często zdany jest tylko na siebie.
SKAT Transport zdaje sobie sprawę ze wszystkich niedogodności i niebezpieczeństw. Od początku stawiamy na gruntowne przeszkolenie kierowców. Szkolenie trwa 4–8 tygodni. W tym czasie uczestnik otrzymuje miesięczne wynagrodzenie. Szkolenie kończy się podsumowaniem i weryfikacją zdobytych umiejętności. Po pozytywnej weryfikacji następuje przydział pojazdu. Właśnie wtedy zaczynasz wykonywać przewozy samodzielnie.
Więcej informacji: www.skat.com.pl/kierowca