REKLAMA

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Miałeś stłuczkę, a brak oszczędności na naprawę auta? Zobacz rozwiązanie
Utworzona: 2017-11-29

Wystarczy chwila nieuwagi, aby stać się uczestnikiem zdarzenia drogowego. O ile to Ty jesteś poszkodowany, możesz liczyć na naprawę uszkodzeń z ubezpieczenia OC sprawcy. Jeżeli natomiast do stłuczki doszło z Twojej winy, koszty naprawy swojego samochodu musisz ponieść z własnych środków. Sprawdź, co zrobić, jeśli nie posiadasz oszczędności, a koniecznie musisz naprawić auto.

Nawet pozornie mała stłuczka może oznaczać duże wydatki związane z naprawą pojazdu. Sam koszt lakierowania niewielkich otarć na wszystkich drzwiach to koszt rzędu kilku tysięcy złotych. Gdy dochodzi do tego jeszcze wymiana lampy czy naprawa wgnieceń, rachunek wystawiony przez
serwis samochodowy będzie jeszcze większy. Pojawia się więc pytanie: skąd wziąć pieniądze, aby nie obciążyć nadmiernie budżetu?

Skorzystaj z polisy OC sprawcy, jeśli jesteś osobą poszkodowaną

W przypadku, gdy do zdarzenia drogowego doszło z winy innego kierującego, sprawa jest oczywista. Poszkodowany może ubiegać się o wypłatę odszkodowania z OC sprawcy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, każdy samochód musi posiadać polisę komunikacyjną, w ramach której ubezpieczyciel przejmuje finansową odpowiedzialność za szkody i zobowiązuje się do wypłaty odszkodowania i pokrycia kosztów naprawy uszkodzonego pojazdu.

Aby naprawić samochód z OC sprawcy, koniecznością jest dostarczenie do towarzystwa ubezpieczeniowego oświadczenia o zdarzeniu podpisane przez sprawcę i osobę poszkodowaną. Dokument musi zawierać przede wszystkim numer polisy OC sprawcy oraz dane ubezpieczyciela. Koniecznością jest także opisanie zdarzenia – ze wskazaniem winnego i poszkodowanego.

Skorzystaj z ubezpieczenia AC, jeśli odpowiadasz za uszkodzenia


Jeżeli za uszkodzenia samochodu odpowiada kierujący pojazdem, a samochód posiada ważną polisę AC (autocasco), sprawa również wydaje się być prosta. I w tym przypadku osoba poszkodowana może ubiegać się o wypłatę odszkodowania lub pokrycie kosztów naprawy auta (w zależności od wybranego wariantu polisy).

Aby naprawić pojazd w ramach ubezpieczenia AC, należy zgłosić szkodę ubezpieczycielowi – najlepiej w dniu zdarzenia. Podczas zgłaszania szkody, trzeba podać numer polisy, dane właściciela pojazdu oraz opisać okoliczności zajścia. Po przyjęciu zgłoszenia, ubezpieczyciel umówi spotkanie z rzeczoznawcą, który oceni wartość strat i koszt naprawy. Kolejny krok to wypłata odszkodowania lub przekazanie pojazdu do naprawy, której podejmuje się współpracujący z ubezpieczycielem serwis samochodowy.

Trzeba pamiętać, że wypłata odszkodowania z AC jest możliwa tylko wtedy, gdy:
    * zakres polisy obejmuje tę konkretną formę uszkodzenia, np. zderzenie z innym pojazdem, obiektem, zwierzęciem
    * ubezpieczenie zostało wykupione przed zajściem zdarzenia drogowego.

Warto zatem o polisie AC pomyśleć znacznie wcześniej, aby – w razie uszkodzenia pojazdu z własnej winy – móc ubiegać się na pokrycie kosztów naprawy przez ubezpieczyciela.

Serwis samochodowy na raty – to możliwe

Jeżeli właścicielowi uszkodzonego pojazdu nie przysługuje odszkodowanie z OC lub AC, właściciel uszkodzonego pojazdu może skorzystać z jeszcze jednej możliwości. Niektóre serwisy samochodowe dają możliwość rozłożenia płatności na raty. Taka opcja jest powszechna w ASO Toyoty, gdzie – korzystając z usługi Comfort Pay przygotowanej przez Toyota Bank – płatność za fakturę rozkładana jest na 12 niskich rat (RRSO wynosi 17,08%* lub 0%**). Z oferty mogą skorzystać osoby, którym serwis samochodowy wystawił rachunek na kwoty już od 500 zł.

Przykład. Załóżmy, że serwis samochodowy wycenił naprawę na kwotę 3000 zł. Korzystając z usługi Comfort Pay, miesięczna rata wyniesie 272,13 zł. W sumie zapłacisz tylko 265,56 zł więcej, czyli 22,13 zł miesięcznie.

Dlaczego warto zdecydować się na takie rozwiązanie? Usługi takie jak Comfort Pay to duża wygoda i sposób na utrzymanie płynności finansowej, gdy brakuje oszczędności. Pozwala na oddanie uszkodzonego samochodu do serwisu w krótkim czasie i naprawę auta niemal „od ręki”. Dodatkowym atutem jest odroczenie płatności o miesiąc, dzięki czemu do zapłaty pierwszej raty można się odpowiednio przygotować. Warto także podkreślić fakt, iż wszystkich formalności dopełnia się bezpośrednio u dilera – nie ma zatem potrzeby bezpośredniego kontaktu np. z bankiem.

Z usługi rozłożenia na raty kosztów serwisowania można skorzystać nie tylko w razie stłuczki, ale również w przypadku każdej awarii wymagającej pomocy specjalistów. Najważniejsze jest jednak to, aby naprawa odbyła się w autoryzowanej stacji obsługi, np. ASO Toyoty przy usłudze Comfort Pay.

*Reprezentatywny przykład dla kredytu Comfort Pay (wariant standardowy): cena finansowanej usługi 3 000 zł, całkowita kwota kredytu 3 000,00 zł, całkowity koszt kredytu 265,56 zł (obejmuje prowizję bankową 120,00 zł i odsetki 145,56 zł), okres umowy 12 miesięcy, miesięczna wartość raty 272,13 zł, oprocentowanie nominalne zmienne w skali rocznej 8,50%, RRSO 17,08%, całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta 3 265,56 zł. Kalkulacja z dnia: 15.03.2017 r.

**Reprezentatywny przykład dla kredytu Comfort Pay (wariant 0%): cena finansowanej usługi 3 000 zł, całkowita kwota kredytu 3 000,00 zł, całkowity koszt kredytu 0 zł, okres umowy 12 miesięcy, miesięczna wartość raty 250,00 zł, oprocentowanie nominalne zmienne w skali rocznej 0%, RRSO 0%, całkowita kwota do zapłaty przez konsumenta 3 000 zł. Kalkulacja z dnia: 15.03.2017 r.


Do ulubionych