Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Automatyczne grzywny dla ciężarówek w Hiszpanii. Przewoźnicy składają skargę

Utworzona: 2025-09-06


Jak podkreślają przewoźnicy, w ostatnich latach urząd bezkrytycznie nakładał grzywny na firmy transportowe za rzekome łamanie ograniczeń ruchu ciężarówek, opierając się wyłącznie na zapisach z kamer drogowych, bez sprawdzania, czy dany pojazd faktycznie podlega zakazowi.

Hiszpańska organizacja transportowa Fenadismer złożyła oficjalną skargę do Rzecznika Praw Obywatelskich przeciwko praktykom Generalnej Dyrekcji ds. Ruchu Drogowego (DGT). DGT co roku publikuje kalendarz ograniczeń w ruchu ciężarówek, obejmujący dni o dużym natężeniu ruchu, takie jak okresy wakacyjne, święta czy długie weekendy. Przepisy przewidują jednak wyjątki dla niektórych rodzajów transportu, m.in. dla przewozów żywności łatwo psującej się, żywego inwentarza czy pojazdów ratowniczych. To właśnie te ciężarówki najczęściej poruszają się w czasie obowiązywania zakazów.

Zdaniem Fenadismer, w praktyce wielu przewoźników – mimo że korzystali z prawnych wyjątków otrzymywało automatyczne mandaty, wystawiane na podstawie zdjęć z kamer. Sankcje były nakładane seryjnie, nierzadko wielokrotnie w tym samym dniu, na różnych odcinkach dróg. Organizacja podkreśla, że w takich przypadkach kierowcy i przedsiębiorcy byli zmuszani do składania odwołań i udowadniania swojej niewinności, co narażało ich na dodatkowe koszty i ryzyko przegranej z powodu np. przekroczenia terminów proceduralnych.

Stowarzuszenie uważa takie działania za naruszenie zasady domniemania niewinności i przepisów dotyczących postępowań sankcyjnych. Organizacja wskazuje, że w przeciwieństwie do wykroczeń drogowych, takich jak przekroczenie prędkości czy przejazd na czerwonym świetle, gdzie zdjęcia z kamer mogą być dowodem, w przypadku zakazów ruchu sama fotografia nie wystarcza, by rozstrzygnąć, czy pojazd faktycznie złamał przepisy. W związku z tym zaapelował do Rzecznika Praw Obywatelskich o podjęcie działań wobec DGT i wezwanie instytucji do zaprzestania stosowania arbitralnych procedur, które – jak podkreślono – pozostawiają przewoźników w stanie „absolutnej bezbronności” wobec automatycznie nakładanych kar.

Źródło: Fenadismer
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels