Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

Niderlandy: od 25 marca wzrost opłat za Eurovignette

Utworzona: 2025-03-24


Od 25 marca 2025 r. Niderlandy wprowadzają nową strukturę opłat za Eurovignette. Opłaty wzrosną o 1,9%, a dodatkowo pojawi się nowy system klasyfikacji pojazdów, uwzględniający emisję CO2. Zmiany te wpłyną na koszty przewoźników, którzy korzystają z niderlandzkiej sieci drogowej.

Nowe stawki będą zależne od trzech czynników:

✅ Klasy emisji EURO – standard ekologiczny pojazdu, np. Euro VI, Euro V itd.
✅ Liczby osi – im więcej osi, tym wyższa opłata.
✅ Emisji CO2 – po raz pierwszy w historii Eurovignette wprowadza podział wg. emisji dwutlenku węgla.

Nowy system klasyfikuje pojazdy w pięciu grupach emisji CO2:

◾ Klasa 1 – pojazdy z silnikiem Diesla (najwięcej zapłacą).
◾ Klasa 2 – pojazdy emitujące o min. 5% mniej CO2 niż norma.
◾ Klasa 3 – pojazdy o min. 8% niższej emisji CO2 niż norma.
◾ Klasa 4 – pojazdy o min. 50% niższej emisji CO2niż norma.
◾ Klasa 5 – pojazdy zeroemisyjne (najniższa opłata).
Dla przewoźników oznacza to, że bardziej ekologiczne ciężarówki mogą liczyć na zniżki. Pojazdy niezgodne z europejskimi normami trafią automatycznie do klasy 1 i nie otrzymają żadnych ulg.

Jeśli przewoźnik kupił winietę przed wejściem nowych stawek, będzie ona ważna przez okres, na jaki została wykupiona. Nie przewidziano żadnych korekt cen ani zwrotów – zarówno w przypadku podwyżek, jak i błędnie opublikowanych taryf w holenderskim dzienniku urzędowym. Wprowadzone zmiany są tymczasowe, ponieważ Niderlandy planują całkowite wycofanie się z systemu Eurovignette w 2026 r. Zastąpi go nowy system opłat drogowych dla ciężarówek, który będzie naliczany na podstawie przejechanych kilometrów.
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
TRANS VAT Karolina Bukowska, Rafał Sobczak S.C.


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels