Nowe stawki będą zależne od trzech czynników:
✅ Klasy emisji EURO – standard ekologiczny pojazdu, np. Euro VI, Euro V itd.✅ Liczby osi – im więcej osi, tym wyższa opłata.
✅ Emisji CO2 – po raz pierwszy w historii Eurovignette wprowadza podział wg. emisji dwutlenku węgla.
Nowy system klasyfikuje pojazdy w pięciu grupach emisji CO2:
◾ Klasa 1 – pojazdy z silnikiem Diesla (najwięcej zapłacą).◾ Klasa 2 – pojazdy emitujące o min. 5% mniej CO2 niż norma.
◾ Klasa 3 – pojazdy o min. 8% niższej emisji CO2 niż norma.
◾ Klasa 4 – pojazdy o min. 50% niższej emisji CO2niż norma.
◾ Klasa 5 – pojazdy zeroemisyjne (najniższa opłata).
Dla przewoźników oznacza to, że bardziej ekologiczne ciężarówki mogą liczyć na zniżki. Pojazdy niezgodne z europejskimi normami trafią automatycznie do klasy 1 i nie otrzymają żadnych ulg.
Jeśli przewoźnik kupił winietę przed wejściem nowych stawek, będzie ona ważna przez okres, na jaki została wykupiona. Nie przewidziano żadnych korekt cen ani zwrotów – zarówno w przypadku podwyżek, jak i błędnie opublikowanych taryf w holenderskim dzienniku urzędowym. Wprowadzone zmiany są tymczasowe, ponieważ Niderlandy planują całkowite wycofanie się z systemu Eurovignette w 2026 r. Zastąpi go nowy system opłat drogowych dla ciężarówek, który będzie naliczany na podstawie przejechanych kilometrów.