Jak można zauważyć, najwięcej pojazdów ciężarowych na drogach jest w tym samym czasie, co samochodów osobowych. Taka sytuacja już może wpływać na tworzące się zatory uliczne i w efekcie powodować opóźnienia w transporcie. Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę fakt, że w okresie letnim jeździ zazwyczaj więcej osób niż zwykle, a to dla kierowców zawodowych może oznaczać trudny i stresujący czas. Trzeba liczyć się z tym, że na drodze mogą pojawić się mniej doświadczeni kierowcy lub zagraniczni turyści, którzy mogą nie do końca orientować się we wszystkich przepisach krajowych w ruchu komentuje Jakub Ordon, Inelo z Grupy Eurowag.
Remonty na drogach – gdzie trwają?
Służby drogowe w sezonie wakacyjnym realizują sporo remontów. Może to wpływać na tworzenie się korków, zwłaszcza na głównych polskich trasach czy odcinkach charakteryzujących się dużym ruchem turystycznym. Chodzi tutaj m.in. o autostradę A1, którą turyści licznie zmierzają z centralnej i południowej Polski do Trójmiasta i dalej na Wybrzeże. Polacy wybierają tę trasę również wtedy, gdy chcą dojechać do innych krajów, np. do Chorwacji czy Bułgarii. Prace remontowe trwają także na drodze ekspresowej S6, która jest najważniejszą trasą województwa pomorskiego. Droga umożliwia przejazd od Gdańska do Szczecina, a także jest główną trasą dojazdu do wakacyjnych kurortów na Wybrzeżu. Kierowcy przejeżdżający tą drogą mogą spodziewać się utrudnień w okolicach węzła Orunia i Straszyn, w wyniku których występuje zwężenie trasy i ograniczenie prędkości do 50 km/h.Wyszukiwarka utrudnień drogowych udostępniona przez GDDKiA wskazuje m.in. prace drogowe pomiędzy węzłami Kopytkowo i Pelplin na autostradzie A1, które warto wziąć pod uwagę przy planowaniu przejazdu przez Polskę. Do 15 września jezdnia w stronę Gdańska jest zamknięta, a ruch odbywa się dwukierunkowo na jednej jezdni. Zostały utworzone dwa pasy dla przejeżdżających w kierunku Łodzi i jeden dla podróżujących do Gdańska, co może powodować opóźnienia, szczególnie dla kierowców zmierzających w kierunku aglomeracji trójmiejskiej i Wybrzeża. Co więcej, na autostradzie A4, która łączy wschodnią Polskę z jej zachodnią częścią, występują również utrudnienia związane z pracami remontowanymi na wybranych odcinkach trasy. Niektóre z nich prawdopodobnie potrwają aż do końca września. W konsekwencji kierowcy zmierzający w kierunku Niemiec mogą napotkać na tej trasie korki zaznacza Jakub Ordon, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.Dodatkowo kierowcy jadący w stronę Trójmiasta z centralnej i południowej części Polski powinni zwrócić uwagę na utrudnienia występujące na drodze ekspresowej S7, która budowana jest na odcinku między węzłem Modlin a Czosnów, niedaleko Warszawy. Prace prawdopodobnie zakończą się w połowie przyszłego roku. Podobne utrudnienia występują również na innym odcinku tej samej drogi: Strubiny – węzeł Modlin, w związku z trwającą budową drogi, która ma łączyć się z S7. Wszystkie aktualne informacje można sprawdzić na oficjalnej stronie GDDKiA za pomocą wyszukiwarki utrudnień.
Jak dojechać na czas, mimo wakacyjnych tłumów?
Terminowe załadunki i dostawy towarów w okresie wakacyjnym mogą stanowić poważne wyzwanie dla kierowców i przewoźników. Wzmożony ruch i remonty na popularnych wśród turystów drogach mogą powodować zatory, a także utrudniać efektywne wykorzystanie czasu pracy kierowców. Ponadto wakacyjne zakazy ruchu sprawiają, że wiele ciężarówek musi pozostać na parkingach lub w bazach transportowych. Sprostanie tym wszystkim trudnościom może stać się łatwiejsze dzięki wykorzystaniu nowoczesnych technologii.W okresie letnim korki na trasach są sporym wyzwaniem dla kierowców zawodowych. Przejazd, który poza sezonem zajmuje około 4,5 godziny może wydłużyć się wtedy nawet o dwie czy trzy godziny. Aby nie doprowadzić do tego typu opóźnień istotna jest optymalizacja tras za pomocą telematyki. Informacje dotyczące m.in. natężenia ruchu drogowego czy aktualnych robót drogowych pozwalają skierować pojazd do celu najszybszą dostępną drogą. Co więcej, za pomocą modułu ETA Smart w telematyce GBox można szybko i precyzyjnie określać czas dostawy przewożonych towarów, biorąc pod uwagę również wymagane odpoczynki kierowcy od pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dzięki tym informacjom wszystkie przejazdy są wydajniejsze, a odbiorcy przesyłek mogą dokładniej planować czynności związane z rozładunkiem i magazynowaniem towarów podkreśla Tomasz Czyż, ekspert Inelo z Grupy Eurowag.
Kiedy nie planować transportu? Letnie zakazy ruchu
Wprowadzane w Polsce i innych europejskich krajach letnie zakazy ruchu mają na celu ograniczenie liczby pojazdów na drogach w okresach takich jak piątkowe popołudnia czy weekendy. W tych dniach natężenie turystycznego ruchu drogowego jest zazwyczaj największe.W Polsce ograniczenia w ruchu drogowym dotyczą pojazdów o dmc powyżej 12 ton od 21 czerwca do 28 sierpnia 2024. Oznacza to, że po drogach nie mogą poruszać się w:
◾ piątki od 18:00 do 22:00,
◾ soboty od 8:00 do 14:00,
◾ niedziele od 8:00 do 22:00.
Zakaz ruchu dla ciężarówek na polskich drogach obowiązuje także w święto Wniebowzięcia NMP - 15 sierpnia br. Wyjątkiem od przepisów są ciężarówki przewożące przesyłki szybko psujące się, leki, artykuły spożywcze, żywe zwierzęta, niektóre towary ADR oraz pojazdy używane w transporcie kombinowanym.
🚩W Niemczech w lipcu i sierpniu niedzielny zakaz ruchu, który obowiązuje przez cały rok od 00:00 do 22:00 zostaje rozszerzony o sobotę na niektórych drogach. Tego dnia ciężarówki o dmc powyżej 7,5 tony nie mogą poruszać się od 7:00 do 22:00.
🚩We Francji ograniczenia również dotyczą pojazdów ciężarowych powyżej 7,5 tony, które w okresie wakacyjnym nie mogą jeździć od 7:00 do 19:00, a także w każdą niedzielę od 00.00 do 22:00 oraz w dni poprzedzające święta od 22:00 do tej samej godziny w dzień świąteczny.
🚩W Czechach letnie zakazy ruchu, które zazwyczaj obowiązują od 13.00 do 22.00 w niedziele są rozszerzone również na soboty od 07.00 do 13.00 i piątki od 17.00 do 22.00.
🚩We Włoszech pojazdy powyżej 7,5 tony nie mogą poruszać się w niedziele i soboty od 07.00 do 22.00.
Po szczegółowe informacje, w tym listę ewentualnych odstępstw od zakazów, zapraszamy na stronę www.trafficban.com.
Źródło: INELO/trafficban.com