Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Rośnie eksport polskich firm


Według najnowszych danych GUS eksport Polski w pierwszym półroczu 2023 r. wzrósł w zestawieniu z analogicznym okresem 2022 r. o 4,9%. Jak obecność rodzimych przedsiębiorstw na zagranicznych rynkach wspiera krajową gospodarkę?

Zagraniczne saldo znów na plusie

Od stycznia do czerwca 2023 r. łączna kwota polskiego eksportu wyniosła 176,4 mld euro. W tym samym okresie import uzyskał wynik 169,8 mld euro (spadek o 3,7% r/r). Oznacza to, że nasze saldo osiągnęło plus 6,6 mld euro, podczas gdy w pierwszym półroczu 2022 r. wyniosło minus 9,3 mld euro. Według danych GUS tym razem w eksporcie największy wzrost dotyczył napojów i tytoniu (o 27,9%), a także żywności i zwierząt żywych (o 16,6%) oraz maszyn i urządzeń transportowych (o 16%).

Sprzedaż zagraniczna to ważna gałąź działalności polskich firm z różnych sektorów. Przykładowo dla notowanej na warszawskiej giełdzie spółki LPP stanowiła ona w pierwszym kwartale aktualnego roku obrotowego aż 58% przychodów. Obecnie ubrania i akcesoria pięciu brandów (Reserved, Sinsay, Mohito, Cropp i House) tej jednej z najdynamiczniej rozwijających się firm odzieżowych w regionie Europy Środkowo-Wschodniej dostępne są już niemal na 40 światowych rynkach.

Eksport a gospodarka

Poprawa wskaźników dot. eksportu danego kraju może wskazywać na to, że biznesy w nim funkcjonujące mają zdolność konkurowania na międzynarodowych rynkach, a to z kolei może przyczynić się do zwiększenia zysków, tworzenia nowych miejsc pracy oraz poprawy ogólnego dobrobytu kraju. Eksport polskich firm może mieć wpływ na wzrost gospodarczy i zasilanie krajowego budżetu na jeszcze większą skalę. Przykładowo, ze strony wspomnianej już spółki LPP od 2016 r. do rodzimej kasy z podatków i innych danin wpłynęło 7,7 mld zł. Tylko w 2022 r. kwota z tego tytułu wyniosła ponad 1,7 mld zł.

Samym polskim firmom natomiast eksport w różnych kierunkach umożliwia dotarcie do nowych rynków i klientów, zmniejszając ryzyko zależności od jednego kraju. Ponadto konkurowanie na międzynarodowej arenie często wymaga od przedsiębiorców dostosowania produktów i usług do wymagań różnych kultur i preferencji klientów, co z kolei może wpłynąć pozytywnie na jakość oferty czy też większą otwartość w kwestii inwestowania w badania i rozwój oraz innowacyjne rozwiązania.

Rosnący eksport polskich firm może przyczyniać się do ogólnego rozwoju gospodarczego kraju oraz wzmacniania jego pozycji na arenie światowej. Międzynarodowa ekspansja rodzimych przedsiębiorstw, to też szansa na promocję krajowej myśli twórczej.
Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels