Josephs.ScotBorowiak Properties Ltd

Brak zabezpieczeń to jak proszenie się o włam

Utworzona: 2023-11-08


Przestępczość przeciwko ładunkom w regionie EMEA (to skrótowa nazwa oznaczająca Europę, Bliski Wschód i Afrykę) osiągnęła rekordowe poziomy, wpływając na łańcuchy dostaw w 90 krajach.

Od stycznia 2022 r. do sierpnia 2023 r. organizacja Transported Asset Protection Association (TAPA) odnotowała kradzieże ładunków o wartości ponad 332 mln euro, co przekłada się na dzienne straty wynoszące ponad 568 tys. euro. Warto podkreślić, że w tym czasie odnotowano aż 25 tys. kradzieży ładunków, ale zaledwie w 17 proc. przypadków możliwe było dokładne oszacowanie strat finansowych. W Polsce zgłoszono 222 incydenty kradzieży ładunków, z których dla 130 (58,5 proc.) dostępne były dane o stratach finansowych, wynoszących łącznie 5 mln euro.

Największym problemem w transporcie kołowym, według danych TAPA, jest brak bezpiecznych miejsc do parkowania, co sprzyja kradzieżom ładunków. W Unii Europejskiej brakuje ok. 100 tys. miejsc do parkowania. Kradzież z naczepy z plandeką lub źle zabezpieczonej typu furgon to nic trudnego, a dzięki rynkowi elektronicznemu towar jest bardzo łatwy do sprzedaży mówi Paweł Turniak, Dyrektor ds. systemów GPS w Seris Konsalnet.
Firmy spedycyjne i logistyczne stosują różnorodne zabezpieczenia mechaniczne na naczepy, takie jak kłódki czy łańcuchy. Przy ładunkach o wysokiej wartości, jak leki, elektronika czy produkty akcyzowe są to zabezpieczenia niewystarczające i zazwyczaj niespełniające norm bezpieczeństwa. Aby zwiększyć bezpieczeństwo i ograniczyć straty, organizacja TAPA współpracując z globalnymi producentami wyrobów wysokiej wartości, dostawcami usług logistycznych, a także lokalnymi i międzynarodowymi agendami ustawodawczymi, opracowała wymagania bezpieczeństwa dla transportu drogowego ładunków przemieszczanych w łańcuchu dostaw. Standard TAPA TSR zawiera minimalne wymagania, jakie powinno spełniać przedsiębiorstwo logistyczne realizując transport drogowy wyrobów wysokiej wartości oraz wyrobów narażonych na zwiększone ryzyko kradzieży. Standard umożliwia przeprowadzenie niezależnej oceny jednostki certyfikującej akredytowanej przez TAPA, w stosunku do wymagań określonych dla jednego z trzech poziomów bezpieczeństwa – 1, 2, 3, gdzie poziom 1 odpowiada najwyższym standardom zabezpieczeń.

S-LOCK ustanawia nowe standardy

Najwyższy poziom zabezpieczeń – TSR 1 – spełnia S-LOCK. Jest to mechaniczno-elektroniczne zabezpieczenie, które gwarantuje bezpieczeństwo towarów o wysokiej wartości i minimalizuje ryzyko strat. Składa się z fizycznego zamka z siłownikami, który jest instalowany w drzwiach naczepy, a który może być otwierany zdalnie przez spedytora z poziomu aplikacji lub – w przypadku braku zasięgu – przez kierowcę przy wykorzystaniu jednorazowych kodów i łączności Bluetooth. Zabezpieczenie ładunku to nie tylko zamek – system składa się także z wewnętrznych czujników otwarcia, wzmocnienia drzwi płytami stalowymi oraz stalowych rygli blokujących drzwi w czterech punktach. Burty i dach naczepy zostają wyposażone w obwód indukcyjny, który wykryje próbę włamania z pominięciem drzwi. Rozwiązanie współpracuje z systemem monitorującym Seris Smart GPS, co pozwala na ciągły monitoring położenia pojazdu, dwustronną rejestrowaną komunikację z kierowcą oraz rejestrowanie stanu otwarcia i zamknięcia drzwi naczepy oraz natychmiastową reakcję w sytuacjach alarmowych.

Rozwiązanie S-LOCK jest skuteczniejsze, spełnia normy TAPA TSR 1, a koszt to zaledwie kilkanaście tys. zł dla jednej naczepy co stanowi ułamek ceny innych rozwiązań oferowanych na ternie UE mówi Paweł Turniak.
Źródło: Seris Konsalnet
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
Euroma Maciej Działoszyński


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY

OPINIE

NASZE RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels