Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Elektryki i oszczędności

Utworzona: 2023-08-21


Sprzedaż pojazdów elektrycznych na całym świecie wzrosła dwukrotnie w 2021 roku, osiągając rekordowy wynik 6,6 mln. 10% flot pojazdów na całym świecie składa się z pojazdów elektrycznych.

Głównym czynnikiem stojącym za tą zmianą jest redukcja CO2 i związane z nią przepisy. Unia Europejska dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., redukując emisje z samochodów. UE chce zmniejszyć emisje spalin z samochodów osobowych o 55%, a z samochodów dostawczych o 50% do 2030 r. (w porównaniu z 2021 r.), aby osiągnąć cel zerowej emisji spalin z nowych samochodów osobowych i dostawczych do 2035 r.

Optymalizacja kosztów to jeden z kluczowych parametrów dla każdego biznesu. Elektryfikacja floty może być źródłem oszczędności. Według wyliczeń Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), zakup auta elektrycznego daje oszczędności w eksploatacji rzędu 13-20%. Wpływają na to niższe koszty serwisowania, rodzaj i sposób pozyskiwania energii, styl jazdy.

Koszty serwisowania samochodów są w przypadku elektryków zdecydowanie niższe, ponieważ nie wymagają procesów wymiany oleju oraz płynów eksploatacyjnych, nie posiadają także wielu elementów wymagających serwisowania i wymiany. Konstrukcja mechaniczna samochodu elektrycznego jest znacznie prostsza od samochodu emisyjnego, więc części się mniej zużywają i są mniej narażone na obciążenia i uszkodzenia mechaniczne. Daje to oszczędności poprzez niższe i rzadsze koszty serwisu.

Kolejnym elementem na drodze optymalizacji kosztów jest rodzaj i sposób pozyskiwania energii. W przypadku samochodów elektrycznych źródłem jest bateria, którą trzeba ładować. W kwestii zużycia energii najbardziej znaczącą różnicę zauważamy podczas wykorzystywania samochodu na krótkich odcinkach w mieście, przy transporcie tak zwanej ostatniej mili. Wszystkie floty samochodów dostawczych i osobowych oraz taksówek, zużywają w mieście znacznie mniej energii niż na dalekich dystansach, dlatego korzystanie z energii elektrycznej jest korzystniejsze.

Najważniejszym parametrem do monitoringu w pojeździe elektrycznym jest ilość energii w baterii oraz jej zasięg. Firmy muszą kontrolować zawartość energii oraz ile kilometrów będzie można na niej przejechać. To podstawowy parametr, który służy do zarządzania transportem elektrycznym, wyznaczania tras oraz weryfikowania możliwości osiągnięcia odległości dojazdowych dla pojazdów (z uwzględnieniem punktów ładowania po drodze).

Przy odpowiedniej analizie energii w samochodach i zarządzaniu flotą, firmy mają bardzo dużo możliwości optymalizacji. Jeżeli dana firma ma obecnie większą flotę samochodów dostawczych, to na podstawie analizy ich ruchu, może ocenić, ile dany samochód przejeżdża średnio w ciągu dnia. Wieczorem, otrzymując informację o tym, ile energii mu jeszcze pozostało, menedżerowie mogą określić, ile trzeba będzie doładować energii, na tyle by pojazd wykonał swoje zadania z marginesem bezpieczeństwa następnego dnia.

Oprócz tego istotna jest również kontrola stylu jazdy kierowcy. Kluczowa jest głęboka analiza prędkości, z jakimi przemieszczają się auta oraz analiza płynności jazdy. Moduł Webfleet OptiDrive 360 wskazuje zbyt agresywną lub zbyt dynamiczną jazdę. Kierowcy otrzymują w czasie rzeczywistym informacje zwrotne dotyczące przekroczenia prędkości i gwałtownego hamowania, a także tego, co czeka ich na drodze. Znając sytuację na drodze, kierowcy mogą lepiej przewidywać potencjalne zdarzenia, a tym samym jeździć wydajniej i bezpieczniej. Ważna jest również sama logistyka tras, którymi przemieszczają się kierowcy oraz ich jakość.

Przy użyciu rozwiązań telematycznych firmy Webfleet właściciele i zarządzający flotami mogą otrzymywać raporty elektryfikacji floty, które oceniają i wskazują, które pojazdy można zamienić na modele elektryczne. Na podstawie analizy pojazdów – przejechanych przez nie tras, maksymalnej prędkości, informacji o tankowaniu itp. system Webfleet określa, czy pojazd elektryczny mógłby zastąpić dany pojazd spalinowy i jak wpłynie to na koszty.

Webfleet zapewnia wszystko, co niezbędne do kontroli i organizacji całej floty pojazdów, w tym wgląd w pojazdy spalinowe, hybrydowe i elektryczne w jednym interfejsie. Ma również funkcje, które pomagają optymalizować użytkowanie pojazdów elektrycznych. Zarządzający może korzystać z OptiDrive do poprawy stylu jazdy pojazdami elektrycznymi w swoim zespole, ma dostęp do informacji o ładowaniu w czasie rzeczywistym, może planować zlecenia w oparciu o poziom naładowania akumulatora pojazdu elektrycznego i pozostałego zasięgu jazdy. Otrzymuje ostrzeżenia o stanie akumulatora i może szybko reagować, może też określić na mapie zużycie energii w ramach floty. Oprócz monitorowania kluczowych parametrów, kierowcy mogą korzystać z map Webfleet, wskazujących ponad 500 tys. publicznych punktów ładowania na całym świecie oraz informacje o ich dostępności i typie wtyczki. Monitorowanie parametrów i optymalne modyfikowanie działań we flocie elektrycznej przyczynia się do coraz większych wielowymiarowych oszczędności, w szczególności związanych z eksploatacją floty i zużyciem paliwa. Szacowane oszczędności wynikające z zastąpienia pojazdów spalinowych pojazdami elektrycznymi z akumulatorem to 17% przy korzystaniu z ulicznych stacji ładowania i 46% przy korzystaniu z domowych stacji ładowania.

Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE