Zgodnie z ustaleniami zawartymi w umowie koalicyjnej, w federalnej ustawie o opłatach drogowych zostaną wprowadzone następujące zmiany:
🚩 Wprowadzenie opłaty za emisję dwutlenku węgla1 grudnia br. zacznie obowiązywać nowy składnik opłaty drogowej za koszty emisji CO2 związanej z ruchem drogowym w postaci dopłaty za emisję CO2 (200 euro za tonę). A zatem stawki opłat będą się składać z 4 składników:
- kosztów infrastruktury,
- zanieczyszczenia powietrza,
- zanieczyszczenia hałasem,
- emisji CO2.
🚩 Wykorzystanie dochodów z opłat drogowych
Wpływy z opłat drogowych będą przeznaczone na poprawę federalnej infrastruktury drogowej oraz rozwój systemu transportowego, ze szczególnym uwzględnieniem kolei federalnych.
🚩 Obowiązek uiszczania opłat drogowych za samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony
Od 1 lipca 2024 r. opłata drogowa zostanie rozszerzona na pojazdy o dmc powyżej 3,5 tony. Pojazdy komunalne poniżej 7,5 tony są zwolnione z opłaty drogowej.
🚩 Pojazdy zeroemisyjne
Pojazdy zeroemisyjne są zwolnione z opłat drogowych do 31 grudnia 2025 r. Od 1 stycznia 2026 r. będą podlegać opłacie drogowej, która będzie obejmować obniżoną o 75% opłatę częściową za koszty infrastruktury – plus częściowe opłaty za zanieczyszczenie powietrza i hałas.
Szacuje się, że uwzględnienie kosztów emisji dwutlenku węgla w opłacie drogowej za samochody o dmc powyżej 7,5 tony przyniesie w latach 2024-2027 dodatkowe dochody wysokości 26,6 mld euro. W przypadku pojazdów o dmc od 3,5 ton, wpływy wyniosą 3,9 mld euro, z czego 1,8 mld euro stanowić będą koszty emisji CO2.
Reakcja niemieckiego Zrzeszenia Towarowego Transportu Drogowego, Logistyki i Gospodarki Odpadami na decyzję rządu
Małe i średnie firmy transportowe i logistyczne są zupełnie zaskoczone tak wysoką podwyżką. Biorąc pod uwagę fakt, że dostępna oferta rynkowa ciężarówek bezemisyjnych jest nadal bardzo ograniczona i ciągle brak odpowiedniej infrastruktury tankowania i ładowania, podwojenie opłaty jest równoznaczne z podwyżką podatków, której nie można uniknąć! Rachunek zapłacą konsumenci, a w miejscach gdzie dalsze podwyżki cen nie są możliwe ze względu na wzrost kosztów obserwowany w ostatnich latach, zwłaszcza na obszarach wiejskich, wiele średnich firm będzie musiało zrezygnować z działalności. Parlament musi więc powstrzymać to bezsensowne podkręcanie inflacji i powrócić do poważnej polityki gospodarczej i klimatycznej oraz przygotować sensowną reformę opłaty drogowej! powiedział Dirk Engelhardt, rzecznik zarządu Zrzeszenia Towarowego Transportu Drogowego, Logistyki i Gospodarki Odpadami (BGL), odnosząc się do uchwalonego przez niemiecką Radę Ministrów projektu ustawy zmieniającej przepisy dotyczące opłat drogowych, której stawki mają wzrosnąć niemal podwójnie poprzez uwzględnienie kosztów emisji CO2.W związku z tym BGL domaga się, aby podczas nadchodzących obrad parlamentarnych poruszono następujące kwestie:
🚩 Zapewnienie bezpieczeństwa planowania działalności firm transportowych poprzez odroczenie opłaty za CO2 do roku 2025.
🚩 Wprowadzenie etapowego modelu opłat za emisję CO2, uwzględniającego dostępność rynkową pojazdów bezemisyjnych oraz dostępność infrastruktury paliw alternatywnych i ładowania, zaczynając od 100 euro za tonę.
🚩 Traktowania biopaliw i e-paliw na równi z pojazdami bezemisyjnymi poprzez wprowadzenie zniżek w opłatach zgodnych z rzeczywistą redukcją CO2.
🚩 Wypełnienie koalicyjnego zobowiązania do unikania podwójnego opodatkowania poprzez krajowy handel emisjami i opłaty za CO2.
🚩 Rezygnacja z zezwolenia na podwyższenie opłaty za przejazd w godzinach szczytu lub jej obniżenie w okresach małego natężenia ruchu, gdyż nie da się tego przeliczyć w negocjacjach cenowych z klientami i odbywa się to kosztem średnich przedsiębiorstw.
🚩 Wprowadzenie programu ujednolicenia opłat poprzez podwyżkę opłaty drogowej i jej rozszerzenie na pojazdy o dmc od 3,5 t.
🚩 Utrzymanie cyklu finansowania dróg, aby móc inwestować uzyskane dochody w modernizację przestarzałej infrastruktury drogowej, rozbudowę parkingów dla samochodów ciężarowych oraz przyjazną dla klimatu transformację drogowego transportu towarowego.
Źródło: Bundesregierung/BGL