Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

ARTYKUŁ SPONSOROWANY

Nowe zasady dostępu do brytyjskiego rynku przewozów drogowych!


Jakie przepisy wprowadzono w Wielkiej Brytanii? Polskie przedsiębiorstwa są liderem przewozów towarowych w całej Unii Europejskiej. Bardzo często zajmują się również przewozami do Wielkiej Brytanii, choć Brexit znacznie to utrudnił. Warto poznać najnowsze zmiany, ponieważ mogą w dużej mierze wpłynąć na działanie wielu firm przewozowych.

Jak zmienił się transport towarów po Brexicie?

Po 1 stycznia 2021 roku sytuacja przewoźników realizujących transport do Wielkiej Brytanii uległa diametralnej zmianie. Zjednoczone Królestwo wystąpiło z unii celnej i formalnie dla Unii Europejskiej stało się państwem trzecim. Nowe zasady współpracy, w tym cła i możliwości dotyczące tranzytu towarów czy operowania na wewnętrznym rynku, zostały ujęte w Umowie o handlu i współpracy pomiędzy Unią Europejską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Przede wszystkim przewoźnicy realizujący transporty do Wielkiej Brytanii muszą pamiętać o korzystaniu z karnetu TIR lub T1/T2 i posiadaniu numeru EORI, czyli numer Wspólnotowego Systemu Rejestracji i Identyfikacji Podmiotów Gospodarczych. Same procedury celne są uproszczone, jednak szczególne przepisy dotyczą firm realizujących kabotaż, ruch trójstronny i transport multimodalny.

Zmiany w przewozach od 24 grudnia 2022

24 grudnia 2022 roku weszły w życie przepisy, które w znaczący sposób mogą ograniczyć dostęp do brytyjskiego rynku dla przewoźników z Unii Europejskiej, w tym również polskich firm. Zmiany zostały ujęte w rozporządzeniu Ministra Transportu z 26 listopada 2022 roku i mają na celu przede wszystkim ochronę interesów rodzimych podmiotów zajmujących się transportem towarów. Poniżej znajdziesz najważniejsze zmiany, które wprowadza obowiązujące aktualnie rozporządzenie. A jeśli chcesz być na bieżąco z informacjami ważnymi dla przedsiębiorców, odwiedź serwis Firmove: www.firmove.pl.

Określenie zasad dotyczących kabotażu

Już po wejściu w życie umowy pomiędzy Unią Europejską i Zjednoczonym Królestwem, czyli od 1 stycznia 2021 roku, przewozy kabotażowe zaczęły podlegać szczegółowym regulacjom. Zgodnie z przepisami nadal możliwe jest wykonanie dwóch przewozów kabotażowych w ciągu 7 dni na terenie Zjednoczonego Królestwa po dostarczeniu towarów. Od 24 grudnia 2022 roku obowiązuje jednak zakaz wykonania jednego przewozu kabotażowego po wjeździe na terytorium UK bez ładunku. Zmiany są więc bez wątpienia niekorzystne dla firm realizujących przewozy kabotażowe.

Ograniczenia w transporcie intermodalnym

Najnowsze zmiany obejmują również transporty kombinowane, które bazują na dwóch lub większej liczbie rodzajów transportu. Przewozy zarówno do, jak i ze Zjednoczonego Królestwa muszą odbywać się tym samym pojazdem lub tym samym zespołem pojazdów. Niemożliwe jest więc m.in. odbieranie przez ciągniki zarejestrowane poza UK naczep z portów czy terminali kolejowych znajdujących się na terytorium Zjednoczonego Królestwa.

Kwestia zezwoleń EKMT

Do tej pory, aby realizować przewozy pomiędzy Wielką Brytanią a państwami trzecimi nienależącymi do Unii Europejskiej, w tym np. do państw należących do Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, takich jak Szwajcaria, Liechtenstein czy Norwegia, wystarczyła licencja wspólnotowa. Ta kwestia nie była jednak skonkretyzowana w umowie regulującej zasady współpracy pomiędzy UK i UE, a według najnowszych zmian realizacja takich przewozów będzie możliwa jedynie na podstawie zezwoleń EKMT (Europejskiej Konferencji Ministrów Transportu). To natomiast oznacza kolejne formalności, utrudnienia i wydatki.

Duże wyzwanie dla przewoźników i polityków

Zmiany w zasadach przewozów pomiędzy państwami Unii Europejskiej a Zjednoczonym Królestwem są z pewnością niekorzystne zwłaszcza z punktu widzenia przedsiębiorstw realizujących przewozy kabotażowe lub pomiędzy krajami trzecimi. Dodatkowym utrudnieniem okazał się brak czasu na przygotowanie się do nowych regulacji. Rozporządzenie, które zostało ogłoszone 26 listopada 2022 roku, weszło w życie już niespełna po miesiącu bez uprzednich informacji. W związku z tym między innymi polskie Ministerstwo Transportu zdecydowało się na podjęcie rozmów dotyczących wprowadzenia przepisów przejściowych.

Image by aleksandarlittlewolf on Freepik

Do ulubionych


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE