Josephs.ScotBorowiak Properties LtdToll House Properties Ltd

20% ciężarówek ze zmanipulowanym systemem SCR. Jak wyłapać trucicieli?

Utworzona: 2023-02-26


W Genewie zakończyła się sesja Komitetu Transportu Śródlądowego, najwyższego organu Europejskiej Komisji Gospodarczej ONZ ds. Transportu. Tematem przewodnim były działania na rzecz redukcji szkodliwych emisji.

W obradach wzięli udział m.in. przedstawiciele organizacji eksperckiej DEKRA, którzy skoncentrowali się na problemie manipulacji w układach katalizatorów SCR. Ministrowie transportu, sekretarze stanu i ambasadorowie z ponad 50 krajów zostali zaproszeni na demonstrację techniczną wyjaśniającą na czym polega problem i nakreślającą możliwe środki zaradcze.

Najskuteczniejszym rozwiązaniem technicznym oczyszczającym spaliny m.in. z wysoce toksycznych tlenków azotu (NOx) są katalizatory SCR instalowane praktycznie w każdym nowoczesnym pojeździe ciężarowym, a także w większości samochodów osobowych. Katalizatory SCR do skutecznego działania wymagają płynu AdBlue, który należy uzupełniać.

Zbyt wielu użytkowników pojazdów manipuluje tymi systemami w celu obniżenia kosztów operacyjnych, co powoduje, że system kontroli emisji zanieczyszczeń jest nieskuteczny. Zestawy manipulacyjne, w tym oprogramowanie i rozwiązania sprzętowe dla pojazdów wszystkich popularnych marek są łatwo dostępne przez Internet
powiedział Christoph Nolte, szef działu serwisowego kontroli pojazdów organizacji DEKRA.
Jej eksperci podczas prezentacji technicznej pokazali, w jaki sposób można "oszukać" system SCR i przedstawili wyniki badań, z których wynika, że zmanipulowana ciężarówka spełniająca fabrycznie normę Euro VI emituje około 40 razy więcej NOx niż normalnie. Podobne wyniki uzyskano podczas badań przeprowadzonych przez Duński Urząd Ruchu Drogowego (Færdselsstyrelsen). Badania realizowane w różnych krajach wykazały, że tego typu manipulacje występują w ok. 20% pojazdów ciężarowych.


Przy niewielkim nakładzie kosztów i czasu można dezaktywować wysoce efektywne systemy SCR, które zwykle usuwają ponad 90% tlenków azotu ze spalin. Mówiąc prościej, zmanipulowana ciężarówka Euro VI staje się pojazdem Euro II. To niedopuszczalne i należy temu przeciwdziałać
podkreślił Christoph Nolte.
Niestety, ani pokładowe systemy diagnostyczne, ani okresowe badania techniczne nie są w stanie jednoznacznie wykryć, że zestawy manipulacyjne zostały zainstalowane. Dlatego, według DEKRY, koniecznie należy podjąć działania ochronne i wprowadzić rozszerzone, ustandaryzowane procedury diagnostyczne. Standaryzacja diagnostyki umożliwi wykrywanie manipulacji w czasie kontroli drogowych i podczas okresowych badań technicznych. Środkem zaradczym powinny być również znowelizowane przepisy regulujące homologację typu pojazdu, a także odpowiednio wysokie kary.

Źródło i zdjęcie: DEKRA
Fot. główna poglądowa
Do ulubionych
FIRMOWY SPOTLIGHT
STALSPEED


NAJNOWSZE WIADOMOŚCI

NASZE WYWIADY, OPINIE i RELACJE

Photo by Josh Hild from Pexels